آموزش

روغن زیتون بی بو بخریم یا نه؟

روغن زیتون بی بو بخریم یا نه

روغن زیتون بی بو بخریم یا نه؟ مدت‌هاست مصرف روغن زیتون از سمت پزشکان و متخصصین تغذیه برای ایجاد سلامت هرچه بیشتر افراد، به آن‌ها توصیه شده است.  همانطور که دیده‌اید هستند افرادی که تمایل به مصرف روغن زیتون بی بو دارند چون با رایحه و طعم روغن زیتون‌های بکر و فرابکر نمی‌توانند کنار بیایند. خواص بی‌شمار این ماده خوراکی مغذی باعث شده که شما با تنوع فراوانی از این محصول در بازار جهانی روبرو باشید. اشکال مختلف این روغن بر اساس نوع استخراج به فرابکر، بکر و تصفیه شده در دو گروه روغن زیتون‌های بی بو و بودار تقسیم شده است. مردم در سراسر جهان با توجه به نوع ذائقه و سلیقه خود از یکی از این اشکال در زمان تهیه و پخت سالاد‌ها و غذاهای خود استفاده می‌کنند.

طبیعتا آن دسته از افرادی که نمی‌توانند بوی این روغن را تحمل کنند اما می‌خواهند حتماً از مواد مغذی داخل آن بهره‌مند شوند، به سراغ استفاده از روغن زیتون بی بو می‌روند. حالا سوال این جاست که آیا این نوع از روغن تمامی خواص مربوطه را در خود دارد یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخی صحیح باید به بررسی خصوصیات هر یک از انواع این روغن‌ها بپردازیم تا در نهایت بتوانیم بفهمیم که روغن زیتون بی بو بخریم یا نه؟

با انواع روغن زیتون آشنا شوید

روغن زیتون بودار

این شکل از روغن دارای فواید بی‌نظیری برای تامین سلامت اشخاص است. خاصیت آنتی اکسیدانی آن به همراه لیست بلند بالایی از مواد مغذی این روغن را تبدیل به یک داروی گیاهی فوق‌العاده کرده است. محصولی که می‌تواند هم کار پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها را انجام دهد و هم  به درمان و کاهش برخی دیگر بپردازد.

این نوع از روغن زیتون بوی تلخ و خنکی دارد و با بهره‌گیری از روش پرس سرد به دست می‌آید و در دو نوع فرابکرو بکر به بازار عرضه می‌گردد. در این شکل از استخراج روغن زیتون، میوه درخت یا همان دانه روغنی به وسیله دستگاه پرس تحت فشار قرار می‌گیرد. بدون آن که از هرگونه سیستم حرارتی و یا مواد شیمیایی استفاده شود، روغن درون میوه زیتون به آرامی کشیده می‌شود و کاملاً از آن خارج می‌گردد. به همین دلیل در این روش کلیه خواص و مواد مغذی درون زیتون به خوبی حفظ می‌شود و درون روغن باقی می‌ماند.

همچنین برخلاف روغن زیتون بی بو، این نوع از روغن دارای بو و طعم فراوانی است و تمامی عطر و طعم زیتون درون روغن آن باقی می‌ماند. به همین دلیل درب شیشه که باز می‌شود شما با روغنی با عطری اصیل روبرو خواهید شد که مزه و بوی آن مستتان می‌کند.

روغن زیتون بی بو

برای رسیدن به روغن زیتون بی بو باید روغن با استفاده از سیستم پرس گرم تصفیه شود. در ابتدای کار دسته‌ای از دانه‌های زیتون را در درون دستگاه پرس گرم می‌ریزند و به واسطه حرارت بالا، تحت فشار قرار می‌دهند. در این زمان روغن داخل میوه زیتون از هسته آن و همجنین میوه جدا شده و خارج می‌شود. این روش باعث خروج مقادیر بیشتری از روغن زیتون از درون میوه و هسته می‌شود. متاسفانه به دلیل حرارت فراوان وارده بر زیتون، این میوه بسیار مفید، مواد مغذی و مفید موجود در خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. به علاوه اضافه شدن مواد شیمیایی طی فرآیند تصفیه روغن عامل دیگری برای از میان رفتن این مواد پر سود و فایده برای بدن شما خواهد بود.

درست است که روش پرس گرم در صنعت تولید و استخراج روغن زیتون بسیار استفاده می‌شود، اما مشکلاتی را هم به دنبال دارد. این سیستم از روغن کشی، کیفیت محصول را دچار تغییر کرده و مزه و طعم طبیعی زیتون را از بین می‌برد. در کنار تولید یک روغن زیتون بی بو، همانطور که در بالا هم اشاره کردیم خواص فراوان مواد ریز و درشت مغذی این محصول هم تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

روغن زیتون بی بو بخریم یا نه؟

با توجه به کل توضیحات ارائه شده در بالا، اگر هدف شما از خوردن روغن زیتون، بهره‌مندی از فواید بی شمار آن است؛ بهتر است به سراغ روغن زیتون بی بو نروید. البته اینطور نیست که در این شکل از روغن زیتون استخراج شده هیچگونه مواد مغذی وجود نداشته باشد. مقدار بسیار کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به چشم می‌خورد و قابل سودرسانی به بدن است. اما تامین سلامت شما و حفظ آن در گرو مصرف خوراکی‌هایی با سوددهی بیشتر و تاثیرات منفی کمتر است. پس اگر به دنبال کیفیت بالا و بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر زیتون هستید حتماً به سراغ روغن زیتون فرابکر و بکر بروید.

یادتان باشد که ذائقه بر اساس عادت به دست می‌آید و عادت زاده تکرار است. پس با تغییر سبک زندگی و جایگزینی مواد خوراکی مناسب هرچه بیشتر در صدد تامین سلامت خود و خانواده‌تان باشید.

می‌توانید با مقادیر بسیار کمی از روغن زیتون فرابکر شروع کنید تا کم کم به بوی آن عادت نمایید. حتی با طعم‌دار کردن روغن به واسطه اضافه کردن موادی چون سیر، تخم گشنیز، برگ بو، رزماری و لیمو ترش می‌توانید طعم و عطر زیتون را تا حد زیادی کاهش دهید. این کار کمک می‌کند تا در عین حال که خواص این ماده خوراکی بی‌نظیر حفظ شود و به بدن شما سود برساند، مزه و بوی آن هم برایتان قابل پذیرش گردد. رفته رفته با مصرف این گونه از روغن زیتون می‌توانید به عطر و طعم تند آن عادت کرده و خواهید دید بعد از مدتی از طرفداران آن خواهید شد.

مقایسه روغن زیتون بی بو و بودار از نظر قیمت

در روش تهیه روغن زیتون بی بو یا همان تصفیه شده، مواد شیمیایی از قبیل الکالی‌ها و همچنین حلال‌های شیمیایی به روغن اضافه می‌شود. این کار کیفیت روغن را تا حدی کاهش می‌دهد و همین امر باعث اختلاف قیمت این شکل از روغن با نوع تصفیه نشده آن می‌شود. درضمن روغن زیتون بی بو دارای مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب اشباع شده می‌باشد که همین امر می‌تواند تاثیرات سو بر روی سلامت بدن شما داشته باشد.

با توجه به کل آنچه در بالا گفته شد طبیعی است که قیمت روغن زیتون بی بو به مراتب کمتر از نوع فرابکر و بکر آن باشد. اما برای کسب و حفظ هر چه بیشتر سلامت خود اصولی تر این است که با پرداخت مبلغی بیشتر روغن زیتون تصفیه نشده را به سبد غذایی خود وارد نمایید. این کار ارزش فراوانی دارد چراکه منبع بالای آنتی اکسیدان‌های نچرال یا همان طبیعی را در اختیار خواهید داشت. به علاوه انواع ویتامین‌هایی از قبیل E که می‌توانند ضامن صد درصد سلامت شما باشند و سیستم ایمنی را تا حد زیادی بالا ببرند در این ماده خوراکی به وفور یافت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.