آشپزی, غذاها

طرز تهیه خورش جعفری با روغن زیتون

طرز تهیه خورش جعفری با روغن زیتون

خورش جعفری با روغن زیتون یا روغن حیوانی یکی از خورش‌های بی نهایت خوش طعم و عطر و مفید از غذاهای محلی خطه گیلان است. این خورش پرطرفدار، بسیار ساده، راحت و در کمترین زمان ممکن قابل تهیه و استفاده می‌باشد. از غذاهای سنتی مناسب برای انواع مهمانی‌ها و پذیرایی‌هاست و به روش‌های مختلفی می‌توان آن را درست کرد. از آنجا که این روزها همه به دنبال جایگزین کردن مواد خوراکی سالم در سبد غذایی خود هستند ما شما را با روش تهیه خورشت جعفری با روغن زیتون آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورش جعفری با روغن زیتون

  • سبزی جعفری 500 گرم
  • سینه یا ران مرغ 4 تکه
  • پیاز 1 غدد درشت
  • زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
  • جوز هندی نصف قاشق چایخوری
  • پودر گشنیز 1 قاشق مرباخوری سرخالی
  • پودر لیمو عمانی 1 قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن زیتون 3 تا 4 قاشق غذاخوری

 

روش تهیه خورش جعفری با روغن زیتون

مرحله نخست

ابتدا سبزی‌ها را به خوبی شسته و پهن نمایید تا آب آن گرفته شود. با کاردی تیز سبزی‌ها را خرد کنید تا سبزی آب نیاندازد. اگر از ساقه جعفری استفاده می‌کنید سبزی‌ها را کمی ریزتر خرد کنید. اگر فقط گلبرگ‌ها را در غذا می‌ریزید می‌توانید آن‌ها را کمی درشت‌تر خرد کنید. در روش سنتی روغن را در تابه ریخته و به وقت داغ شدن سبزی را در آن سرخ می‌کنند. توصیه ما به شما برای حفظ سلامت هرچه بیشتر اعمال یک تغییر کوچک در روش پخت است. سبزی‌ها را در ماهیتابه ریخته و با کمی روغن زیتون آن‌ها را تفت دهید آنقدر که نرم شود و کمی تغییر رنگ داده و رو به تیرگی برود. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و در گوشه‌ای بگذارید و به سراغ مراحل بعدی پخت غذا بروید.

رنگ سبزی خورشت جعفری با روغن زیتون هرچقدر تیره‌تر باشد عطر و طعم بهتری به غذا می‌دهد. اما به همان نسبت خاصیت خود را از دست می‌دهد و مواد مغذی درون سبزی از بین می‌رود.

مرحله بعدی

پیاز را به شکل نگینی خرد نمایید و با کمی روغن زیتون تفت دهید و زردچوبه و کمی نمک را به آن اضافه کرده و باز هم بزنید تا کمی سبک شود و تا حدودی رنگ بگیرید. تکه‌های مرغ را در پیاز تفت بدهید تا خامی آن گرفته شده و دورتادور مرغ‌ها طلایی شود. عطر و مزه پیازها باید به خوبی به خورد گوشت برود.  حالا نوبت اضافه کردن زعفران دم کرده به مواد خورش جعفری با روغن زیتون ما است. در ادامه  سبزی تفت داده شده و سایر ادویه‌ها را به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بوی ادویه‌ها بلند شود.

یک تا دو لیوان آب به مواد اضافه کنید، درب ظرف رو ببندید و بگذارید تا خورش ریز جوش بزند و برای یکی دو ساعت بپزد. پودر لیمو عمانی باید در بیست دقیقه پایانی پخت خورش به مواد اضافه شود تا مزه غذا را تلخ نکند. به جای پودر لیمو عمانی می‌توان از دو سه عدد لیمو عمانی تلخی گرفته استفاده کرد.

مرحله پایانی

بعد از جا افتادن خورش جعفری با روغن زیتون که درست شبیه به جا افتادن قرمه سبزی است، مقداری از آن را درون ظرف سرو بریزید. به همراه کته زعفرانی، در کنار سالاد، ترشی و زیتون پرورده غذایی کامل، شیک و خوش طعم دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.