آشپزی, غذاها

طرز تهیه حلیم با روغن زیتون

حلیم با روغن زیتون

حلیم یکی از غذاهای خوشمزه و در عین حال مقوی است. یک وعده لذیذ و پرطرفدار که بیشتر در نوبت صبحانه به خصوص در روزهای جمعه و تعطیل کنار اعضای خانواده میل می‌شود. این غذای پرخاصیت را با ترکیبات متفاوتی مانند بلغور، عدس، گندم پرک، مرغ و … درست می‌کنند. بیشترین تقاضا برای حلیم با روغن زیتون و گندم به همراه گوشت است. پخت حلیم ساده بوده اما نیاز به صبر، دقت و زمان زیادی دارد. از این غذا همچنین در وعده‌های افطار برای پذیرایی از مهمانان روزه دار استفاده می‌شود.

هضم حلیم دیر اتفاق می افتد و به خاطر ترکیبات به کار رفته در آن، چاق کننده است. این نکته را به خاطر بسپارید که روغن زیتون فرابکر مخصوص مصارف آشپزی برای پخت حلیم استفاده شود. زیرا در فرآیند تولید آن عمل تصفیه شدن و گرمادهی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه خواص بی نظیر این روغن گیاهی بدون افزودن نگهدارنده های شیمیایی حفظ می شود. روغن زیتون فرابکر زرگون بهترین نوع بوده و  منبع غنی از آنتی اکسیدان، چربی های تک غیر اشباع، ویتامین های A، D، E، K و دیگر املاح معدنی مورد نیاز بدن است.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • گوشت مرغ  ۲۰۰ گرم
  • گندم پوست شده نیم کیلو
  • نمک یک قاشق غذاخوری
  • آب ۸ تا ۱۰ لیوان
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • کنجد، شکر و دارچین در صورت تمایل برای تزیین

مراحل تهیه حلیم با روغن زیتون

اولین فوت و فن در آماده سازی حلیم با روغن زیتون این است که گندم را حتماً از شب قبل خیس کنید. پوست گندم‌ها به آرامی جدا شود. البته در فروشگاه‌های مواد غذایی، گندم پوست کنده به صورت آماده در بسته بندی‌های مختلف وجود دارد. یک قابلمه نسبتاً بزرگ انتخاب کنید. گندم خیس شده را با آب، نمک و گوشت مرغ را درون آن ریخته و روی حرارت زیاد گاز بگذارید. پس از اینکه آب جوش آمد، شعله را کم کرده تا به مدت یک ساعت مواد فوق بپزد.

با توجه به ذائقه خود می توانید نوع گوشت را در نظر بگیرید. برخی از افراد به جای مرغ، گوشت بوقلمون یا گوسفند را برای تهیه حلیم با روغن زیتون استفاده می‌کنند.

در مرحله دوم، گوشت را از ظرف خارج کرده تا خنک شود. بعد آن را به صورت تکه‌های ریز، ریش ریش کنید. یادتان باشد که در این زمان، گندم‌ها همچنان در آب باید بپزند. حالا شعله گاز را خاموش کرده و مواد آن با گوشت کوب به خوبی میکس شود. اگر تمایلی به استفاده از این وسیله ندارید، در حالت عادی بگذارید تمامی مواد قبلی روی حرارت پخته تا به طور کامل له له شوند. برای ظاهر بهتر حلیم با روغن زیتون، شکر، دارچین، کنجد و کمی گوشت ریش شده روی آن را تزیین کنید.

انتخاب ترکیبات به سلیقه و ذائقه افراد بستگی دارد. یادتان باشد که در حین پخت نیز یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. این کار به عطر و بوی خوشایند حلیم با روغن زیتون کمک فراوانی می‌کند. حلیم آماده است. نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.