آموزش

کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز

کاربردهای روغن زیتون

کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز شامل سلامت پوست و مو، سلامت بدن و… می‌َشود. خواص این ماده معجزه‌گر به اندازه‌ای است که اگر آنها را بدانید، احتمالاً این روغن را هیچ‌وقت کنار نمی‌گذارید. در این مطلب از زرگون با کاربردهای روغن زیتون آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

خواص روغن زیتون

وقتی صحبت از کاربردهای روغن زیتون است، یک سؤال اساسی مطرح می‌شود: آیا برای بهره‌مندی از خواص روغن زیتون به غیر از پخت و پز، باید از نوع خاصی از این روغن استفاده کنیم؟ آیا می‌توان از همان روغن خوراکی استفاده کرد؟

بله، می‌توانید همان روغنی را که برای پخت و پز استفاده می‌کنید، برای سلامتی و زیبایی هم به کار ببرید. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، خاص و مرغوب بودن روغن است. هر چه روغن باکیفیت‌تری داشته باشید، نتیجه بهتری هم از آن خواهید گرفت.

در ادامه کاربردهای این روغن را در حوزه‌های گوناگون می‌بینیم.

مراقبت از پوست

در لیست کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز، خواص آن برای پوست همیشه گزینه اول است. روغن زیتون می‌تواند نقش یک مرطوب‌کننده طبیعی را برای پوست ایفا کند. این روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع‌نشده است که پوست را نرم و تغذیه می‌کند. همین‌طور از چین‌و‌چروک‌ها نیز تا حدی جلوگیری می‌کند.

اگر پوست خشکی دارید، کافی است روزانه دو قطره از این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید. نتایج فوق‌العاده این روغن را در مدت‌زمان کوتاهی خواهید دید.

همچنین اگر دچار آفتاب‌‌سوختگی شده‌اید نیز می‌توانید روی این روغن به عنوان یک درمانگر حساب کنید. روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف (مانند توکوفرول) است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند پوست آفتاب‌سوخته را تا حد زیادی ترمیم کنند. برای بهره‌مندی از این خاصیت روغن زیتون، ابتدا صورتتان را با آب سرد بشویید. سپس قبل از خشک شدن آن، دو قطره روغن زیتون خالص را روی صورت ماساژ دهید.

آبرسانی پوست دور چشم نیز از دیگر کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز است. به جای این که هزینه‌های هنگفتی را صرف انواع و اقسام کرم‌های دور چشم کنید، اجازه بدهید که روغن زیتون مواد مغذی لازم را به پوستتان برساند. یک قطره روغن زیتون را دورتادور چشم خود، به صورت دایره‌ای و به سمت بیرون ماساژ دهید. دقت کنید که خیلی نزدیک چشم‌ها نشوید تا روغن وارد چشمتان نشود.

مراقبت از مو

شاید موهای نازکی دارید یا خشکی بیش از حد آنها خسته‌تان کرده است. شاید هم به دنبال راهی هستید تا رشد موهایتان سریع شود یا درگیر شوره سر هستید. در هر صورت می‌توانید روی روغن زیتون به عنوان یک ماده مراقبت از موی قوی و فوق‌العاده حساب کنید.

وقتی موهایتان تمیز است، مقداری روغن زیتون (بسته به حجم و بلندی موها) را روی مو ماساژ دهید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید و هر بار بعد از 20 دقیقه موها را آبکشی کنید. دقت کنید که بهتر است ابتدا این روغن را روی بخش کوچکی از سر خود امتحان کنید. سپس اگر به آن حساسیت ندادید، برای کل مو استفاده کنید.

ماساژ بدن

ماساژ بدن از بهترین تکنیک‌های درمانی و آرام‌بخش است که در سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن شده است. هنگام ماساژ از یک روغن استفاده می‌شود تا ضمن راحت‌تر کردن فرایند ماساژ، خود روغن (که معمولاً فوایدی دارد) نیز جذب پوست شود. اگر ترجیح می‌دهید که برای ماساژ از یک روغن طبیعی استفاده کنید، روغن زیتون یکی از بهترین گزینه‌ها است.

روغن زیتون پوست بدن را مرطوب می‌کند. به خصوص وقتی در حین ماساژ استفاده می‌َشود، خاصیت نرم‌کنندگی آن بیشتر جذب پوست می‌شود. گذشته از این، روغن زیتون به افزایش جریان خون نیز کمک می‌کند. همین‌طور می‌تواند درد و اسپاسم عضلانی را تا حدی بهبود ببخشد.

ترمیم ناخن‌ها

وقتی صحبت از کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز است، مراقبت از ناخن‌ها یکی از گزینه‌های برتر این لیست محسوب می‌شود. اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید، می‌توانید به جای تهیه محلول‌های شیمیایی، به راحتی از روغن زیتون استفاده کنید. همچنین اگر ناخن‌هایتان شکستگی‌های جزئی دارند یا رنگشان کدر است، باز هم روغن زیتون گره‌گشا است.

برای استفاده از روغن زیتون کافی است کمی از آن را روی دست و ناخن خود بریزید و ماساژ دهید. بهتر است بعد از این کار دستکش نخی دست کنید تا روغن کاملاً به خورد ناخن‌ها برود. می‌توانید این کار را قبل از خواب انجام دهید تا به آن چند ساعت زمان بدهید.

مراقبت از لب

بالاتر به خواص روغن زیتون برای پوست اشاره کردیم. بنابراین می‌توانید حدس بزنید که این روغن می‌تواند نقش یک بالم لب را هم بازی کند. می‌توانید روغن زیتون را داخل یک شیشه کوچک بریزید و در طول روز چند بار روی لب‌های خود بمالید. با این کار خواص نرم‌کنندگی آن را شاهد خواهید بود.

مراقبت از دندان و لثه

یکی دیگر از کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز، کمکی است که این ماده به سلامت دندان و لثه می‌کند. کافی است کمی روغن زیتون را روی مسواک بزنید و دندان‌های خود را به مدت یک دقیقه مسواک کنید. سپس صبر کنید تا روغن کمی روی دندان بماند و بعد دهان را شست‌و‌شو دهید. با این کار التهاب لثه‌ها را به طور ویژه کاهش می‌‎دهید.

تهیه صابون و محصولات زیبایی

روغن زیتون برای تهیه صابون‌ها و محصولات زیبایی دیگر مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها به عنوان یک ماده پایه طبیعی استفاده می‌شود. خود شما هم می‌توانید صابون زیتون را در خانه درست کنید و برای شست‌و‌شوی بدن و مو به کار بگیرید. برای این کار می‌توانید از آموزش ساخت صابون زیتون استفاده کنید.

در آخر

در این مطلب کاربردهای روغن زیتون به غیر از پخت و پز را مرور کردیم. اگرچه روغن زیتون یک ماده طبیعی غنی است؛ اما در صورتی بهترین نتیجه را خواهید گرفت که آن را به صورت طبیعی و خالص تهیه کنید. مجموعه زرگون ارائه‌دهنده روغن زیتون بکر و فرابکر طبیعی و مرغوب است که می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.