آموزش

طرز تهیه صابون با روغن زیتون خانگی

طرز تهیه صابون با روغن زیتون خانگی

صابون تاریخچه دور و درازی دارد و به دوره تاریخ باستان برمی‌گردد. اما در طول قرن‌ها یکی محبوب‌ترین و مفید‌ترین صابون‌ها، صابون روغن زیتون بوده است. روغن زیتون به تنهایی می‌تواند پوست را تغذیه و مرطوب کند. بنابراین یک ماده عالی برای تهیه صابون محسوب می‌شود. اما آیا حتماً باید صابون را از فروشگاه‌ها یا عطاری‌ها تهیه کنیم؟ آیا نمی‌توانیم خودمان این صابون را در خانه بسازیم تا از خالص بودنش مطمئن باشیم؟ پاسخ مثبت است. در این راهنما از زرگون، طرز تهیه صابون با روغن زیتون را با هم می‌بینیم.

طرز تهیه صابون روغن زیتون

برای ساخت این صابون سه مرحله اساسی داریم. ابتدا باید مواد اولیه را تهیه کرده و آنها را به شکل مناسب ترکیب کنیم و در نهایت آنها را خشک کنیم.

بخش اول: آماده‌سازی مواد

در طرز تهیه صابون با روغن زیتون، به مواد زیر نیاز دارید:

1.    روغن زیتون (450 گرم): سعی کنید از روغن زیتون سبز و خالص استفاده کنید. طبیعی است که هر چه روغن زیتونی که استفاده می‌کنیم مرغوب‌تر و خالص‌تر باشد، خواص صابونی که از آن می‌سازید هم بیشتر خواهد بود. می‌توانید برای خرید روغن زیتون باکیفیت از طریق فروشگاه زرگون اقدام کنید.

2.    صابون پایه: این صابون قرار است پایه صابون زیتون ما باشد. می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مواد بهداشتی و صابون‌سازی تهیه کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم که تا جای ممکن از صابون‌های طبیعی استفاده کنید.

3.    هیدروکسید سدیم یا آب قلیایی (58 گرم): اگر از صابون پایه استفاده نکردید، باید این ماده را داشته باشید. اما اگر در ترکیب خود صابون داشتید، نیازی به این ماده نیست.

4.    آب مقطر (100 گرم): برای ترکیب مواد استفاده می‌شود.

5.    روغن گیاهی معطر (14 گرم): به صابون عطر می‌دهد.

بخش دوم: تهیه صابون

1-    صابون پایه خود را به قطعات کوچک‌ تقسیم کنید تا راحت‌تر حل شوند. اما اگر نمی‌خواهید از صابون استفاده کنید، ابتدا باید «قلیاب» درست کنید تا خاصیت صابونی را برای مواد ایجاد کند. برای این کار آب و هیدروکسید را با هم ترکیب کنید و هم بزنید. سپس ظرف را در محیط طبیعی قرار دهید تا به دمای 38 درجه سانتیگراد برسد.

2-     روغن زیتون را در یک ظرف استریل و تمیز گرم کنید تا به دمای 38 درجه برسد. سپس صابون‌های تکه‌تکه را به روغن زیتون اضافه کنید، به طوری که کاملاً در روغن حل شود. اگر به جای صابون از قلیاب استفاده می‌کنید، آن را با روغن زیتون ترکیب کنید. حالت ایدئال این است که اختلاف دمای روغن زیتون و قلیاب کمتر از 10 درجه باشد. مواد را هم بزنید تا به یک ماده یکنواخت برسید.

3-    روغن معطر را در ظرف دیگری کمی گرم کنید تا دمای آن به دمای مواد مرحله قبل نزدیک شود. سپس آن را به مواد اضافه کنید و به هم بزنید.

4-    در آخرین بخش از این مرحله طرز تهیه صابون با روغن زیتون، باید مخلوط را از روی حرارت بردارید. آن را ترجیحاً در قالب سیلیکونی بریزید و در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود و خودش را بگیرد.

بخش سوم: خشک کردن صابون

وقتی صابون‌ها کاملاً خنک شدند، آن‌ها را از قالب‌ها خارج کرده و به مدت دو هفته تا یک ماه در محیطی خشک و خنک نگه دارید تا به طور کامل عمل بیایند. حالا می‌توانید از صابون روغن زیتون خود برای شست‌‌وشوی دست‌ها، صورت، بدن و حتی مو استفاده کنید.

خواص صابون زیتون

حالا که با طرز تهیه صابون با روغن زیتون آشنا شدیم، بد نیست خواص این صابون طبیعی را با هم مرور کنیم. اما فراموش نکنید که اگر می‌خواهید از صابون زیتون برای مراقبت از پوست و موهای خود استفاده کنید، بهتر است نسخه‌های طبیعی‌تر این صابون (مثل صابون‌های دست‌سازی که بالاتر ساختیم) را انتخاب کنید تا از فواید بیشتری بهره‌ ببرید. ضمناً اگر پوست شما به مواد شیمیایی حساسیت دارد، پیش از استفاده از این صابون، تست حساسیت انجام دهید.

اما خواص صابون زیتون چیست؟ در ادامه می‌بینیم.

رطوبت‌رسانی به پوست

یکی از ویژگی‌های برجسته روغن زیتون خاصیت مرطوب‌کنندگی آن است. این روغن می‌تواند پوست را نرم و آبرسانی کند. صابون زیتون هم همین‌طور است. بنابراین اگر پوست خشکی دارید، این صابون می‌تواند پوستتان را نجات دهد.

ضد التهاب

مواد موجود در صابون زیتون می‌توانند به کاهش التهاب پوست کمک کنند. این ویژگی برای افرادی که پوست حساس یا مشکلات پوستی مانند جوش یا قرمزی دارند فوق‌العاده است.

ضد باکتری

روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند به کنترل باکتری‌های موجود در پوست کمک کند. بنابراین اگر در یک روتین پوستی از این صابون استفاده کنید، به این طریق از شیوع عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کنید. به همین دلیل است که این صابون هم برای پوست صورت مفید است و هم برای پوست بدن.

ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند به کاهش علائم پیری پوست کمک کنند. در واقع صابون زیتون فرآیند تجدید سلولی پوست را تسریع می‌کند. به همین خاطر است که پوست را تازه و جوان نگه می‌دارد.

نرم‌کنندگی مو

اما این صابون فقط مختص پوست نیست. موها هم می‌توانند تحت تأثیر این صابون تقویت شوند. صابون زیتون موها را نرم و لطیف می‌کند. بنابراین می‌توانید از آن به عنوان یک شامپو طبیعی نرم‌کننده مو استفاده کنید.

آرامش بخشی

عطر ملایم و طبیعی صابون زیتون می‌تواند باعث حس آرامش شود. اگر در تهیه این صابون از اسانس‌ها و روغن‌های معطر استفاده کردید، سعی کنید به سراغ عطرها ملایم‌تر بروید تا عطر لطیف آن را از بین نبرید. البته اگر جزو طرف‌داران عطر زیتون هستید، لازم نیست از هیچ ماده معطری استفاده کنید.

در آخر

این راهنمای طرز تهیه صابون با روغن زیتون  نه‌تنها به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای روغن زیتون برای پوست و موی خود بهره‌ ببرید، بلکه می‌توانید یک محصول دست‌ساز باکیفیت را به دیگران هدیه دهید. همان‌طور که دیدید، این فرآیند بسیار ساده است و می‌توانید با تغییرات کوچک صابون‌هایی با عطر یا شکل متفاوت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.