آموزش

مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر

مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر

کمتر کسی است که از خواص و فواید روغن زیتون آگاه نباشد. این روغن طبیعی خواص زیادی برای بدن دارد و به سلامت اندام‌های مختلف مثل قلب، معده و چشم کمک می‌کند. برای همین هم هست که تعداد افرادی که روغن زیتون را در برنامه غذایی خود جای می‌دهند رو به افزایش است. اما برای این که بتوانیم از فواید این روغن طبیعی بهره کافی ببریم، شناخت انواع روغن زیتون ضروری است. ممکن است شما هم نام روغن زیتون بکر و فرابکر را شنیده باشد اما ندانید که هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. اگر اینطور است، این مقاله از وبلاگ زرگون دقیقاً مناسب شما است. در این مطلب به مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر می‌پردازیم تا ببینیم کدامیک بهتر است.

چرا روغن زیتون انتخاب خوبی است؟

پیش از این که به سراغ بررسی تفاوت‌های روغن زیتون فرابکر و بکر برویم، بد نیست ببینیم چه‌چیزی باعث برتری روغن زیتون به سایر روغن‌ها می‌شود؟

اولین نکته، همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم مربوط به خواص روغن زیتون است. این ماده خوراکی ارزشمند سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ برای همین می‌تواند از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. به‌این‌ترتیب مصرف روغن زیتون می‌تواند ریسک ابتلا به سرزان‌های مختلف را کاهش دهد.از طرف دیگر اندام‌های مختلف بدن نیز از فواید روغن زیتون سود می‌برند. مصرف منظم روغن زیتون احتمال بروز بیماری قلبی را کم می‌کند و باعث گردش خون بهتر و نیز اکسیژن‌رسانی بهینه می‌شود. روغن زیتون به شادابی پوست و سلامت موها کمک می‌کند و روند طبیعی آسیب‌دیدگی آن‌ها به‌خاطر افزایش سن را کند‌تر می‌کند. علاوه‌براین بسیاری از مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوزش سر معده و یبوست نیز با روغن زیتون قابل بهبود هستند. از مصرف روغن زیتون برای کمک به لاغری از راه کاهش میل به غذا نیز استفاده می‌شود.

نکته بعدی به این برمی‌گردد که روغن زیتون مضرات کم‌تری دارد. میزان کلسترول بد روغن زیتون در مقایسه با بسیاری دیگر از روغن‌ها کم‌تر است. برای همین مصرف آن ایمن‌تر است. عدم وجود نگهدارنده و مواد شیمیایی در روغن زیتون نیز یکی دیگر از دلایل برتری آن نسبت به روغن‌های مرسوم است. البته این مورد بستگی به نوع روغن زیتون و کیفیت آن هم دارد.

مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر

مدل‌های مختلف روغن زیتون بر اساس میزان تصفیه‌ای که پیش از عرضه طی می‌کنند طبقه‌بندی می‌شوند. بر همین اساس سه نوع روغن زیتون وجود دارد که شامل روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون بکر و روغن زیتون تصفیه شده هستند. البته در این مطلب کاری با مورد سوم نداریم و مستقیماً به سراغ مقایسه فرابکر و بکر می‌رویم.

روغن زیتون فرابکر چیست؟

روغن زیتون فرابکر نوعی از این ماده خوراکی است که کم‌ترین میزان تصفیه روی آن انجام شده است. این ویژگی باعث می‌شود مواد طبیعی و خواص موجود در روغن زیتون بیش‌تر و بهتر حفظ شود. برای همین اگر هدف شما استفاده از خواص درمانی روغن زیتون است، نوع فرابکر گزینه خوبی خواهد بود.

البته روغن زیتون فرابکر در کنار این نقطه قوت، ممکن است برای برخی از افراد چندان مطبوع نباشد. چرا که همین تصفیه کم و حداقلی، باعث می‌شود که بو و طعم آن نیز تا حد زیادی حفظ شود. برای همین افرادی که نسبت به مزه تلخ یا بوی طبیعی روغن زیتون حساس هستند، مصرف آن را نمی‌پسندند.

روغن زیتون بکر چیست؟

با مطالعه توضیحاتی که در مورد روغن زیتون فرابکر دادیم، احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که روغن زیتون بکر چه‌نوع محصولی است. این نوع روغن زیتون بیش‌تر از نوع فرابکر تصفیه می‌شود. از همین رو طعم و بوی طبیعی زیتون کم‌تر در آن احساس می‌شود. اما در کنار این ویژگی احتمالاً مثبت، خواص آن نیز کم‌تر از روغن زیتون بکر است. البته این اصلاً به‌معنای کارساز نلودن آن برای اهداف سلامتی نیست؛ اما تفاوت این دو محصول را نادیده هم نمی‌توان گرفت.

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر از نظر نقطه دود

یکی از مفاهیمی که در مورد تمام انواع روغن باید به آن دقت کنیم، نقطه دود روغن است. منظور از این اصطلاح، دمایی است که روغن در آن شروع به دود کردن یا سوختن می‌کند. رسیدن روغن به نقطه دود باعث ایجاد تغییراتی در ساختار آن می‌شود. این تغییر، ترکیباتی را به‌وجود می‌آورد که برای بدن انسان مضر هستند. برای همین انتخاب روغن را باید با توجه به نوع آن و نوع مصرفی که مد نظر دارید باید انجام دهید.

شاید پیش‌بینی این که روغن زیتون فرابکر نقطه دود پایین‌تری دارد، چندان هم دور از ذهن نباشد. روغن زیتون فرابکر به‌دلیلی تصفیه کمی که در فرآیند تولید آن انجام شده، در دمای پایین‌تری شروع به اکسید شدن می‌کند. برای همین نباید در دماهای خیلی زیاد از آن استفاده کرد. اگر قصد دارید از روغن زیتون فرابکر برای سرخ کردن استفاده کنید، لازم است حرارت شعله را متعادل نگه دارید و در عوض مدت زمان بیشتری را به سرخ کردن اختصاص دهید. درواقع تفت دادن غذا انتخاب مناسب‌تری برای مصرف روغن زیتون فرابکر محسوب می‌شود.

به همین ترتیب روغن زیتون بکر دیرتر و دمای بالاتری می‌سوزد. برای همین استفغاده از آن برای سرخ کردن غذا مراقبت به‌نسبت کم‌تری لازم دارد.

شیوه استفاده از روغن زیتون

حالا و پس از مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر، بهتر است ببینیم چه روشی برای مصرف این دو محصول بهتر است. شاید بهترین پاسخ برای چنین پرسشی این باشد که بهترین شیوه مصرف روغن زیتون بستگی به خود فرد دارد.

همانطور که گفتیم اگر هنگام سرخ کردن غذا حرارت شعله را زیاد نکنید، مشکل خاصی برای غذای شما پیش نخواهد آمد. پس می‌توانید انواع غذاهای خود را در روغن زیتون سرخ کنید و مصرف روغن‌های ناسالم را کاهش دهید. اما به‌جز سرخ کردن، شیوه‌های دیگری هم برای مصرف روغن زیتون وجود دارد. شما می‌توانید از این روغن در انواع خورشت استفاده کرده و در کنار برخورداری از خواص آن، طعم جذاب روغن زیتون را نیز وارد غذایتان کنید.

علاوه بر این اضافه کردن روغن زیتون به سالاد هم روش خوبی برای بهره‌مندی از فواید آن است.

مصرف خوراکی روغن زیتون به‌صورت ناشتا و نیز ماساژ بخش‌های مختلف بدن با این روغن فوق‌العاده، از دیگر کاربردهایی است که می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

جمع‌بندی

روغن زیتون یکی بهترین و سالم‌ترین روغن‌های گیاهی محسوب می‌شود. مساله‌ای که بسیاری از خریداران این ماده غذایی ارزشمند با آن روبرو هستند، مقایسه روغن زیتون بکر و فرابکر است. این دو محصول هردو از زیتون تولید می‌شوند اما از نظر میزان تصفیه با هم تفاوت دارند. مقدار تصفیه صورت گرفته روی روغن زیتون بکر و فرابکر هم روی خواص آن‌ها و هم عطر و طعمشان تاثیر می‌گذارد. برای همین هنگام خرید علاوه بر هدفتان از مصرف روغن زیتون، باید به ذائقه خود نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.