آموزش

فواید روغن زیتون برای گوش چیست؟

فواید روغن زیتون برای گوش

بیشتر افراد برای یک بار هم که شده دچار دردهای طاقت فرسا در مجاری شنوایی می شوند. بیمارانی که با ناراحتی سندرم شوگرن یا لوپوس، مویی بودن یا باریکی مجاری گوش، بیماری پوستی اگزما، رشد استخوانی در کانال خارجی مبتلا هستند بیشتر در معرض عفونت یا جرم گیر شدن گوش می باشند. در این مطلب برآن داریم که درباره فواید روغن زیتون برای گوش و درمان بیماری های مرتبط با آن بپردازیم. با زرگون همراه شوید.

درباره روغن زیتون و خواص آن

زیتون یک گیاه مدیترانه ای مقوی برای سلامت انسان که می توانید از روغن آن در پخت و سرخ کردن انواع غذاها، تهیه کیک و شیرینی و ترکیبات سالاد استفاده کنید. چنانچه به ناراحتی های قلبی – عروقی، سرطان، التهابات پوستی، یبوست، ورم معده، افسردگی، آلزایمر، پوکی استخوان، درد و عفونت در نواحی مختلف بدن، دیابت، کم خونی، کاهش یا افزایش وزن، فشار خون بالا و … مبتلا هستید، روغن زیتون را زیر نظر پزشک به صورت موضعی و خوراکی مصرف کنید. این روغن گیاهی سرشار از املاح معدنی، امگا ۳ و ۶، آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی می باشد.

فواید روغن زیتون برای گوش

گوش انسان یکی از توانمندترین اعضای بدن انسان به شمار می رود. اجزای تشکیل دهنده آن شامل حفره گوش خارجی، استخوانچه های ریز، مجراهای نیم دایره ای، پرده، گوش میانی، عصب ایجاد تعادل، عصب فاسیال، حلزون داخلی و عصب شنوایی است. در کانال های گوش، پوششی وجود دارد که وظیفه تمیزی و محافظت از آن را بر عهده دارد. به مرور زمان با ریزش لایه های پوست در این نواحی، جرم گوش تشکیل می شود. در صورت کاهش یا فقدان جرم، مجاری شنوایی خشک شده و درصد ابتلای به عفونت گوش افزایش می یابد. سفت شدن یا تجمع جرم مشکلاتی از قبیل کاهش شنوایی، خارش، زخم، درد و التهاب، سرگیجه، حالت تهوع، سرفه ناشی از فشار انسداد و تحریک عصب گوش بیمار را به دنبال دارد.

نگران عفونت یا افزایش جرم های این عضو حساس و حیاتی نباشید. آشنایی با فواید روغن زیتون برای گوش بهترین راه رهایی از ناراحتی های مجاری شنوایی محسوب می شوند. با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

  • از بین بردن عفونت و التهابات

از گذشته تاکنون روغن زیتون نقش مؤثری در درمان عفونت های مجاری گوش و التهابات آن دارد. بیشتر مواقع بیماری سرماخوردگی در فصل های سرد سال باعث افزایش درد و ناراحتی گوش می شود. از طرفی آلرژی به بعضی غذاها، کاهش املاح و مواد مغذی در بدن، تعداد زیاد باکتری و ویروس در عفونت گوش مؤثرند. مطالعات فراوانی درباره فواید روغن زیتون برای گوش انجام شده است. کودکان و سالمندان بیشتر از دیگر افراد با این نوع از عفونت روبرو می شوند.

سردرد، حالت تهوع، درد در نواحی بالا تنه و اختلال در خواب از نشانه های عفونت در گوش هستند. همیشه درمان های خانگی در مراحل اولیه بهترین انتخاب است. البته در صورت بالا بودن التهاب حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. در روش های سنتی استفاده از قطره چکان برای ریختن روغن زیتون درون گوش بهترین شیوه محسوب می شود. حتی می توانید یک پنبه را آغشته به روغن زیتون کرده و داخل گوش بیمار به آرامی فشار دهید. حواستان باشد که این کار حتماً در قسمت بیرونی گوش انجام شود.

ابتدا روغن زیتون را روی حرارت بسیار ملایم گرم کنید. تا جایی که داغی آن کم شده و به پوست گوش آسیب نزند. بعد از ولرم شدن روغن زیتون آن را داخل قطره چکان بریزید. سپس دراز بکشید. برای چکاندن روغن زیتون در هر گوش، به آن سمت سرتان را بچرخانید. باید لاله گوش را با دست به عقب نگه دارید تا مجاری گوش باز باشد. حالا دو یا سه قطره از روغن زیتون را درون گوش فرد بچکانید.

برای تأثیر بهتر برای چند دقیقه در همان حالت استراحت کنید تا این روغن گیاهی تأثیر بهتری داشته باشد. جرم های تجمع یافته در گوش با مصرف موضعی روغن زیتون نرم می شود. در نتیجه بیرون روی آن را برای فرد راحت تر می کند. اگر بعد از چند روز استفاده مستمر عفونت و التهاب گوش بهتر نشد باید به مراکز درمانی بروید.

  • درمان درد

در برخی موارد به دلیل آلودگی صوتی، باقیماندن آب بعد از حمام گرفتن یا وارد کردن اشیاء خارجی در گوش تان دچار درد در این ناحیه شوید. مصرف داروهای شیمیایی یا استفاده از سمعک و خوب تمیز نکردن در بروز درد گوش مؤثرند. از جمله مهمترین فواید روغن زیتون برای گوش می توان به بهبود دردهای مزمن و ساده اشاره کرد.

دو سه قطره روغن زیتون گرم شده را درون گوش خود بریزید. سعی کنید این کار را با دقت انجام دهید. چربی روغن زیتون مثل یک محلول روان کننده مجاری شنوایی است. با استعمال خارجی روغن زیتون به طور یقین از دردهای ناحیه گوش و احساس وزوز آن رهایی می یابید.

فواید روغن زیتون برای گوش

  • رفع خشکی و جوش های ریز

پوسته پوسته شدن پوست بیرونی گوش، قرمزی و جوش های کوچک در این ناحیه بسیار رایج هستند. این موارد بیشتر در فصل های گرم سال اتفاق می افتد. البته ورود میکروب و مالیدن دست آلوده به گوش نقش مؤثری در ایجاد التهابات پوستی دارند. درمان زودهنگام زخم، جوش ها و خشک شدن پوست قسمت خارجی مجرای شنوایی در فهرست فواید روغن زیتون برای گوش قرار می گیرد. با ماساژ منظم روغن زیتون بر روی گوش به مدت چند روز، مطمئناً از ناراحتی‌های پوستی رهایی می‌یابید.

به نکات زیر جهت بهره‌گیری بیشتر از فواید روغن زیتون برای گوش فرد بیمار توجه کنید:

  • این روش درمانی برای مصرف کوتاه مدت بی ضرر است.
  • اگر لاله گوش بیمار دچار پارگی شده به هیچ عنوان از روغن زیتون برای بهبود آن استفاده نکنید. در صورت مواجهه شدن با این گونه موارد، مراجعه به فرد متخصص را توصیه می‌کنیم.
  • برای اطمینان از داغ نبودن روغن زیتون پس از گرما دیدن یک قطره از آن را بر روی پوست دست بریزید. چنانچه درجه حرارت آن مناسب بود برای درمان ناراحتی های گوش استفاده کنید.
  • قبل از استفاده موضعی روغن زیتون، از استریل بودن لوازم مصرفی برای درمان اطمینان حاصل نمایید.
  • حتماً روغن زیتون سالم و با کیفیت استاندارد را از فروشگاه‌ها یا سایت‌های اینترنتی معتبر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.