آموزش

سبک زندگیتو عوض کن! روغن زیتون را چگونه بخوریم؟

روغن زیتون را چگونه بخوریم؟

خواص فوق العاده زیتون و روغن زیتون در درمان بیماری‌های گوناگون و افزایش سلامت بدن نقش بسزایی دارد. حال یک سوال اساسی توسط بسیاری از طرفداران این میوه مغذی پیش می‌آید. اینکه روغن زیتون را چگونه بخوریم؟ آیا زمان یا مقدار خاصی برای مصرف روغن زیتون تعیین شده است؟ آیا مصرف بیش از حد برای بدن مضر است؟ برای گرفتن پاسخ سوال‌هایتان با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

روغن زیتون چون یک روغن گیاهی پرخاصیت و بی ضرر است، برای موارد مختلفی می‌توان به صورت خوراکی و موضعی آن را مصرف کرد. زیتون یک میوه مدیترانه‌ای است که از گذشته تاکنون در جهان مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. پزشکان تغذیه استفاده روزانه از زیتون را برای تمام سنین توصیه می‌کنند.

اصول مهم درباره اینکه روغن زیتون را چگونه بخوریم؟

سابقه مصرف روغن زیتون در برنامه غذایی خانواده‌ها به سالهای خیلی دور می‌رسد. روغنی طبیعی و خالص که از بهم فشردن میوه‌های درخت زیتون به عمل می‌آید. مصارف آشپزی، بهبود و درمان انواع بیماری، تولیدات لوازم بهداشتی و صنعتی، نقش پررنگ تری به روغن زیتون در دنیای امروز داده است. در نتیجه آشنایی با چند اصل اساسی برای این که روغن زیتون را چگونه بخوریم بسیار ضروری بنظر می‌رسد.

آیا روغن زیتون برای سوختگی درمان موثری است؟

۱٫ زمان مصرف

تأثیر شگفت انگیز این روغن گیاهی در سلامت بدن باعث شده که بیشتر مردم به مصرف آن روی بیاورند. اما مهم است که روغن زیتون را چگونه بخوریم تا بتوانیم ویتامین ها، املاح معدنی، آنتی اکسیدان و چربی‌های اسید غیر اشباع شده مورد نیاز را به جسم‌مان تزریق کنیم. بنابراین استفاده منظم و دقیق روغن زیتون از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه، روغن زیتون را به مدت ۱۵ دقیقه در دهان خود قرقره کنید. با این کار تمامی میکروب‌ها در ناحیه دهان، دندان ها، گلو و التهابات مجاری تنفسی از بین می رود. حتی می توانید بعد از آن با قرقره آب نمک دهانتان را شستشو دهید. پزشکان سنتی برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ریوی این روش را توصیه می‌کنند.
  • اگر به یبوست و دیگر ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده، زخم معده و … مبتلا باشیم، اینکه روغن زیتون را چگونه بخوریم تا از این عوارض دردناک رهایی یابیم بسیار مهم است. اسید اولئیک موجود در این روغن طبیعی به بهبود کولیت زخم شونده روده کمک می‌کند. افراد خشک مزاج هستند یا معده سردی دارند، سوء هاضمه برایشان آزار دهنده است.
  • کم آبی، غذاهای فست فودی، داروهای شیمیایی، اختلالات هورمونی، کم تحرکی و عمل‌های جراحی در بروز بیماری‌های دستگاه گوارش مؤثرند. این افراد باید هر ۸ ساعت یک بار به طور روزانه روغن زیتون را مصرف کنند. البته اگر این روغن ارگانیک را صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید یقیناً تأثیر بیشتری می‌گذارد. روغن زیتون همانند یک روان کننده در معده و مجاری روده عمل پاکسازی را انجام می‌دهد. اگر نگران این هستید که با شکم خالی روغن زیتون را چگونه بخوریم باید بگوییم که ترکیب آب لیمو یا دیگر میوه‌ها به ما کمک زیادی می‌کند. حتی می‌توانید در ترکیبات سالاد یا غذاهایتان از این روغن پرخاصیت استفاده کنید.

۲٫ مقدار مجاز

گفتنی است مصرف بیش از حد روغن‌های گیاهی ممکن است مشکلاتی برای انسان بوجود بیاورد. روغن زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست.

  • برای کاهش کلسترول خون و بالا بردن مقدار آنتی اکسیدان خون می‌توان در روز یک تا ۲ قاشق غذاخوری از روغن زیتون را به مدت یک هفته مصرف کنید.
  • در پاسخ به سوال روغن زیتون را چگونه بخوریم می توان گفت با خیال راحت پخت غذاهای مختلف مثل انواع برنج و خورشت را با روغن زیتون به جای روغن های معمولی انجام دهید. عطر و طعم خوب این روغن گیاهی باعث خوشمزه تر شدن غذاها می شود. میزان استفاده از روغن ارگانیک بستگی به مزاج و سلیقه شما دارد. اما بهتر است در هربار آشپزی ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از روغن زیتون مصرف کنید. خوشبختانه کلسترول بدن خون با اضافه کردن روغن زیتون به غذاها افزایش نمی‌یابد.
  • ترکیبات سالاد هم با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون عالی و لذیذ می‌شود. سس های بازاری برای سلامت بدن ضرر دارند. بویژه سس مایونز که در مواد الویه و یا سالادهای دیگر به وفور استفاده می‌شوند. کافی است دست به کار شده و یک سس خانگی تهیه کنید. نمک، آب لیموی تازه، نعنا یا ریحان خشک شده، فلفل و روغن زیتون را باهم ترکیب کرده و سس خوشمزه ای را با سالادهایتان نوش جان کنید.

روغن زیتون و سرخ کردنی؟

  • سرخ کردن مواد غذایی را می توان با روغن زیتون انجام داد. برای تفت دادن بادمجان، کدو، سبزی جات، قارچ و … نیاز نیست مانند روغن‌های مایع مقدار زیادی از روغن زیتون را مصرف کنید. از آن جایی که مقاومت روغن زیتون در برابر گرمادهی بالاست به راحتی می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید. اما چند قاشق از این روغن گیاهی سالم با حرارت ملایم برای سرخ شدن غذاها اکتفا می‌کند. دمای دود استاندارد روغن زیتون بین ۱۸۵ تا ۲۱۰ درجه سانتی گراد است. سعی کنید روغن گیاهی مصرفی بیش از حد دود نکند. چراکه دیگر قابل مصرف نیست.
  • همان طور که اشاره شد روش‌های مختلفی برای اینکه روغن زیتون را چگونه بخوریم وجود دارد. برای مثال غذاهایی مثل کوکو سبزی یا سیب زمینی، کتلت، املت و نیمرو با روغن زیتون به طرز باورنکردنی خوشمزه می‌شوند. ابتدا سه تا چهار قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در کف ماهی تابه با قلموی مخصوص پر کنید. در مرحله بعدی سریعاً مواد غذایی موردنظرتان را برای پخت کامل درون آن قرار دهید.

سرخ کردن غذا با روغن زیتون

۳٫ بهبود و درمان بیماری‌ها

متأسفانه امروزه افراد از سنین کم به دلیل مصرف غذاهای فست فودی، میوه و سبزیجات رشد یافته با کود شیمیایی، زندگی شهرنشینی و کم تحرکی به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند. البته ارثی بودن این مریضی را در ابتلا نباید دست کم گرفت. افزایش وزن یا کاهش آن، کم خونی، فشار خون بالا به خاطر تغذیه ناسالم و شرایط زندگی همگی سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. حال اهمیت این موضوع روشن می‌شود که روغن زیتون را چگونه بخوریم تا به بهبود این نوع از بیماری‌ها کمک کند. روغن زیتون همچنین در تنظیم قند و فشار خون، اعتدال وزن، درمان پوکی استخوان، کاهش دردهای عضلانی، کم خونی و … مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.