آموزش

خواص روغن زیتون برای معده چیست؟

همه ما می‌دانیم که روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌هایی است که به طور روزانه می‌توان مصرف کرد. این ماده خوراکی ارزشمند فواید بسیاری برای سلامتی دارد. چشم‌ها، قلب و سیستم گردش خون از جمله بخش‌های بدن هستند که از مصرف منظم روغن زیتون سود می‌برند. اما آیا در مورد خواص روغن زیتون برای معده چیزی می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا از تاثیر روغن زیتون روی سیستم گوارش بیشتر بدانیم.

چرا باید به سلامت معده خود اهمیت دهیم؟

شاید شما هم شنیده باشید که ریشه بسیاری از بیماری‌ها مربوط به عملکرد معده است. یک معده بیمار می‌تواند شما را به دردهای مختلفی دچار کند و حتی به قلب شما نیز آسیب بزند. مشکلات عصبی و اختلال در خلق‌وخو نیز در بسیاری از مواقع می‌تواند با عملکرد ضعیف معده در ارتباط باشد. از همین رو تعجبی ندارد که بگوییم حفظ سلامت معده یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین چیزهایی است که باید به آن اهمیت بدهیم.

خواص روغن زیتون برای معده

حالا که اهمیت سلامت معده روشن شد، نوبت آن است که ببینیم روغن زیتون چه کمکی می‌تواند به ما بکند. روغن زیتون از جنبه‌های مختلفی برای سلامت معده مفید واقع می‌شود. برای همین بهتر است هرکدام از این موارد را جداگانه بررسی کنیم.

روغن زیتون و تقویت دیواره معده

از جمله مزایای روغن زیتون می‌توان به تقویت دیواره معده اشاره کرد. این روغن گیاهی حاوی موادی مانند اولئیک اسید و اولئوروپین است که باعث افزایش ترشح موسین شده و لایه محافظی را در معده ایجاد می‌کنند. همچنین روغن زیتون با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از تخریب لایه مخاطی معده جلوگیری کرده و احتمال بروز زخم‌های معده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کاهش درد معده با روغن زیتون

تسکین التهاب و درد معده یکی دیگر از خواص مهم روغن زیتون به شمار می‌رود. در واقع مصرف روغن زیتون باعث کاهش تولید مواد التهاب‌زا در معده شده و از این طریق و التهاب و درد ناشی از آن را کم می‌کند. ترکیبات فنولی موجود در این روغن نظیر تیروزول و هیدروکسی تیروزول خاصیت ضدالتهابی قوی داشته و به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به گاستریت یا ورم معده مفید است.

درمان سوزش معده با روغن زیتون

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم، سوزش معده و رفلاکس است. می‌دانیم که این مشکلات در اثر ازدیاد اسید معده رخ می‌دهند؛ پس طبیعتاً با کاهش میزان اسید می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید. روغن زیتون یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کنترل اسید معده محسوب می‌شود. این روغن گیاهی ارزشمند با کاهش ترشح اسید معده از بروز علائمی نظیر سوزش سر دل، نفخ و احساس سنگینی معده جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف این روغن موجب تسکین دردهای ناشی از زخم معده و اولسر می‌شود. بنابراین روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی در کنار درمان‌های اصلی برای بیماران مبتلا به زخم معده و اولسر مصرف شود.

روغن زیتون و هضم بهتر غذا

یکی دیگر از خواص روغن زیتون برای معده، کمک به هضم بهتر مواد غذایی است. به این ترتیب نه‌تنها فشار وارده بر معده کم‌تر می‌شود، بلکه آزادسازی مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها نیز بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. پس می‌توان گفت که با استفاده از روغن زیتون می‌توان ویتامین‌ها و دیگر مواد لازم را بهتر دریافت کرد و بدن سالم‌تری داشت.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان معده با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون به واسطه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که دارد از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد باعث تخریب بافت‌های سلولی شده و از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان‌های مختلف هستند. به این ترتیب مصرف روغن زیتون می‌تواند احتمال بروز سرطان سیستم گوارش و دیگر بخش‌های بدن را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.

روغن زیتون و کمک به کاهش وزن

شاید لاغر شدن از طریق مصرف یک ماده روغنی چیز عجیبی به نظر برسد. اما شما می‌توانید از روغن زیتون برای کاهش اشتها و در نتیجه کم کردن حجم غذای دریافتی خود بهره ببرید. برای این کار بهتر است پیش از حاضر شدن در سر میز غذا، یک قاشق روغن زیتون مصرف کنید. به این ترتیب علاوه بر برخورداری از دیگر فواید این روغن، میل کم‌تری نیز به غذا خواهید داشت و به مرور کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد.

چند نکته مهم در مورد مصرف روغن زیتون

  • گرچه روغن زیتون می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد معده داشته باشد، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. مصرف بیش از اندازه روغن زیتون مشکلات زیادی از جمله افزایش چربی خون و افزایش وزن می‌تواند ایجاد کند.
  • برای این که بتوان از خواص روغن زیتون برای معده بهره‌مند شد لازم است از یک محصول طبیعی استفاده کرد. روغن زیتون‌هایی که در فرآوری آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده شده و یا حاوی مواد افزودنی هستند می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی شوند.
  • روغن زیتون را می‌توان در انواع فرابکر، بکر و تصفیه شده مصرف کرد. در این میان، روغن زیتون فرابکر کمترین میزان تصفیه را دارا است؛ برای همین خواص آن بیش از انواع دیگر است. اما اگر با طعم و بوی روغن زیتون مشکل دارید می‌تواند روغن زیتون بکر یا تصفیه شده را انتخاب کنید.
  • شرایط نگهداری روغن زیتون تاثیر قابل توجهی روی حفظ کیفیت روغن و در نتیجه اثرات آن روی سلامتی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم روغن زیتونی را خریداری کنید که در ظرف مناسب عرضه شده است. علاوه بر این باید به دمای مناسب نگهداری روغن زیتون نیز توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

روغن زیتون به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، نقش بسزایی در حفظ سلامت معده دارد. مصرف منظم این روغن موجب تقویت دیواره معده، کاهش التهاب‌هایی مثل زخم معده و همچنین تسکین علائمی نظیر سوزش سر دل، درد و نفخ معده می‌شود. علاوه بر این می‌توان از این ماده غذایی به عنوان وسیله‌ای برای کاهش اشتها استفاده کرد. روغن زیتون به عنوان یک ماده غذایی سالم می‌تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد تا بتوان با استفاده از آن به سلامت معده کمک کرد. البته نباید فراموش کرد که مانند هر ماده غذایی دیگری، روغن زیتون را نیز باید به صورت متعادل مصرف کرد. چرا که در غیر این صورت می‌تواند خود به تهدیدی برای سلامت بدن تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.