آشپزی, سس‌ها

طرز تهیه سس چیلی با روغن زیتون

سس چیلی با روغن زیتون

اگر طرفدار سس های تند و خوشمزه باشید، حتماً طعم سس چیلی با روغن زیتون را چشیده‌اید. این سس از فرآورده‌های گوجه فرنگی درست می‌شود. از لحاظ ترکیبات خیلی شبیه به سس کچاب است. تنها تفاوتش این است که در سس چیلی از گوجه فرنگی‌های پوست شده و ریز کرده استفاده می‌کنند. از طرفی در سس چیلی مقدار زیادی فلفل تند می‌ریزند. در این مطلب قرار است طرز تهیه این سس خوشمزه را به شما آموزش دهیم. با زرگون همراه باشید.

چرا به سراغ سس چیلی با روغن زیتون برویم؟

این سس دارای خواص درمانی فوق العاده‌ای است. عوارض ناشی از کلسترول بد را کاهش می دهد. التهابات دهان و دندان را از بین می برد. اگر بخواهید قلبتان را تقویت کنید یا رگ های خونی در بدنتان باز شود، اگر سوء هاضمه دارید یا ترشحات معده‌تان کم است، سس چیلی با روغن زیتون را امتحان کنید. ماده کسپیسین (capsaicin) موجود در چیلی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. همچنین در کاهش و مرگ سلول‌های سرطان پانکراس مؤثر است.

افرادی که از اضافه وزن رنج می برند در برنامه غذایی وعده های روزانه خود سس چیلی را می گنجانند. به این نکته توجه داشته باشید بیماران مبتلا به زخم معده یا مشکل شبکیه چشم نباید این سس را مصرف کنند. از آنجایی که روغن زیتون از ترکیبات اصلی سس چیلی محسوب می‌شود خواص زیادی هم به همراه دارد. خواص آنتی اکسیدان، چربی های تک غیراشباع، ویتامین ها و ترکیبات فنلی این روغن ارگانیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان و بهبود دردهای عضلانی، پوکی استخوان، دیابت، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، انواع سرطان، افسردگی، آلزایمر، کم خونی، بیماری های پوست و مو، پارکینسون و … بسیار مؤثر است.

سابقه مصرف سس چیلی نزدیک به ۶ هزار پیش در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، مکزیک و نواحی مدیترانه‌ای می‌رسد. امروزه بسیاری از رستوران‌های فست فودی در کنار انواع پیتزا و ساندویچ برای مشتریان خود سس چیلی را سرو می‌کنند. طعم لذتبخش این سس، مزه غذاها را به طرز باورنکردنی متفاوت می‌کند. البته بعضی خوراک‌ها را هم می توان با سس چیلی میل کرد. انتخاب این سس لذیذ به طبع و مزاج شما بستگی دارد. اگر به مصرف فلفل و ادویه تند آلرژی دارید هرگز آن را مصرف نکنید. چراکه عوارض آن ممکن است برایتان آزاردهنده شود.

مواد لازم برای تهیه این سس

چیلی (فلفل قرمز) بزرگ :   یک عدد

روغن زیتون :   ۴ قاشق غذاخوری

سیر:  ۴ حبه متوسط

پیاز:   ۳ عدد

ادویه تند:    نصف قاشق مرباخوری

ریحان یا آویشن:    به میزان دلخواه

شکر یا عسل:    یک قاشق غذاخوری

نمک:    به مقدار لازم

نحوه آماده‌سازی

اول از همه پیازها را پوست بکنید. بعد از رنده کردن، پیازهای ریز شده را با حبه های سیر درون مخلوط کن بریزید. آویشن، نمک و ادویه تند را همزمان به آن اضافه کنید. فلفل تند را چند دقیقه بر روی حرارت بگیرید تا کبابی شود. سپس با عسل و روغن زیتون به همراه محتویات قبلی داخل میکسر ریخته و با سرعت زیاد بگذارید با یکدیگر مخلوط شوند. برای تزیین روی سس چیلی با روغن زیتون می توانید از سبزی ریحان تازه استفاده کنید. سس چیلی آماده است. نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.