آموزش

روغن زیتون خوراکی چه خاصیتی دارد؟

روغن زیتون خوراکی چه خاصیتی دارد

روغن زیتون یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های گیاهی محسوب می‌شود. این ماده غذایی ارزشمند از قدیم‌الایام جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی مردم مدیترانه و خاورمیانه داشته است. علاوه بر این فواید سلامتی روغن زیتون نیز همیشه مورد توجه بوده و در طول تاریخ برای بیماران مختلف تجویز می‌شده است. اما علم پزشکی جدید در مورد روغن زیتون چه می‌گوید؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله ببینیم روغن زیتون خوراکی چه خاصیتی دارد.

روغن زیتون و خواص آن برای سلامتی

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به خواص روغن زیتون بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که مصرف روغن زیتون تقریباً برای تمام بخش‌های بدن مفید است. استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی می‌تواند کارایی قلب، چشم، معده و روده را بهبود دهد. حتی پوست و موی نیز از فواید روغن زیتون بی‌نصیب نیستند. اما برای این که فواید این روغن خوراکی ارزشمند را بهتر درک کنیم لازم است با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام از این موارد صحبت کنیم.

خواص روغن زیتون برای دستگاه گوارش

مصرف روغن زیتون باعث تقویت مخاط معده و کاهش ریسک ابتلا به زخم معده می‌شود. مشکلاتی مثل سوزش معده، نفخ و رفلاکس نیز با مصرف روغن زیتون تا حد زیادی قابل درمان هستند. عملکرد بهتر معده یکی دیگر از نتایج استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی است. هضم صحیح‌تر باعث آزادسازی مواد مغذی موجود در غذاها شده و بهره‌گیری از فواید دیگر غذاها را نیز بهبود می‌بخشد.

اگر از یبوست رنج می‌برید باز هم روغن زیتون می‌تواند به کمک شما بیاید. چرا که باعث حرکت بهتر روده‌ها شده و دفع مدفوع را آسان می‌کند.

برای جلوگیری از سرطان روغن زیتون چه خاصیتی دارد؟

روغن زیتون حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد آنتی‌اکسیدانی است. این مواد از تشکیل رادیکال‌های آزاد به عنوان عامل اصلی تخریب بافت‌های سلولی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه با مصرف روغن زیتون می‌توان خطر ابتلا به طیف وسیعی از سرطان‌ها را نیز کاهش داد.

فواید روغن زیتون برای پوست و مو

مصرف روزانه روغن زیتون تاثیر زیادی در حفظ کیفیت پوست و مو دارد. این روغن گیاهی ارزشمند از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و روند پیر شدن و ایجاد چین و چروک پوستی را نیز به تعویق می‌اندازد. استفاده موضعی از روغن زیتون نیز می‌تواند آبرسانی مناسبی برای پوست شما فراهم کند.

خواص روغن زیتون برای چشم

مصرف روغن زیتون از تشکیل لکه‌های زرد در چشم‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این می‌تواند باعث کاهش التهابات غدد اشکی شود. به این ترتیب رطوبت چشم‌ها حفظ شده و خشکی چشم اتفاق نمی‌افتد. این مساله هم برای سالمندان و هم کسانی که با کامپیوتر و گوشی سروکار دارند بسیار مفید واقع می‌شود.

موها نیز در نتیجه مصرف منظم روغن زیتون خوش‌حالت‌تر و درخشان‌تر می‌شوند و ریزش آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. برای موها نیز مثل پوست می‌توانید به صورت مستقیم از روغن زیتون استفاده کنید تا گره موهایتان را باز کنید.

خواص روغن زیتون برای قلب

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. روغن زیتون دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و فاقد اسیدهای چرب اشباع است. همچنین وضعیت کلسترول خون را بهبود می‌دهد و به کاهش نوع بد آن کمک زیادی می‌کند.

روغن زیتون را چگونه مصرف کنیم؟

از روغن زیتون به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید صبح‌ها به صورت ناشتا یک قاشق روغن زیتون میل کنید تا از فواید آن برای تقویت معده برخوردار شوید. مصرف روغن زیتون پیش از غذا نیز می‌تواند میل شما به خوردن را کم کرده و به کاهش وزنتان کمک کند.

استفاده از روغن زیتون در سالاد نیز یکی دیگر از راه‌های بهره‌مند شدن از فواید این ماده خوراکی ارزشمند است.

علاوه بر این‌ها در انواع خورش و غذاهای آب‌دار می‌توانید روغن زیتون به کار ببرید و یا برای سرخ کردن غذا از آن استفاده کنید.

کدام نوع روغن زیتون بهتر است؟

احتمالاً می‌دانید که سه نوع روغن زیتون شامل روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون بکر و روغن تصفیه شده وجود دارد. اگر بخواهیم در مورد خواص سلامت‌بخشی صحبت کنیم، بهترین گزینه برای خرید روغن زیتون فرابکر است. چرا که تصفیه کم‌تری روی آن صورت گرفته و فواید آن تا حد امکان حفظ شده است. اما این به معنی حفظ بو و طعم روغن نیز هست. یعنی روغن زیتون فرابکر بو و طعم زیادی دارد.

اگر با طعم و بوی روغن فرابکر راحت نیستید، توصیه می‌کنیم به سراغ روغن زیتون بکر بروید. این روغن نسبت به فرابکر بیشتر تصفیه شده؛ اما طبیعتاً کمی از خواص خود را نیز از دست داده است.

در نهایت اگر باز هم روغن کم‌بوتر و شفاف‌تری می‌خواهید باید روغن زیتون تصفیه شده بخرید. این روغن به خوبی تصفیه شده و مورد پسند افراد با ذائقه حساس قرار می‌گیرد. اما خواص سلامتی آن از همه انواع روغن زیتون کم‌تر است.

چند نکته مهم در مورد مصرف روغن زیتون

حالا که فهمیدیم روغن زیتون خوراکی چه خاصیتی دارد، بد نیست نکاتی را هم راجع به این ماده غذایی بیان کنیم. با مطالعه و رعایت این نکات می‌توانید حداکثر استفاده از فواید روغن زیتون را داشته باشید و از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

  • مصرف بی‌رویه روغن زیتون می‌تواند باعث افزایش چربی خون و بروز چاقی شود. برای همین توصیه می‌کنیم میزان استفاده از این روغن را متعادل نگه دارید. همچنین اگر به چربی خون مبتلا هستید بهتر است پیش از گنجاندن آن در برنامه غذایی با پزشک مشورت کنید.
  • در هنگام سرخ کردن غذا با روغن زیتون بهتر است از حرارت کم استفاده کنید. این مساله در مورد روغن زیتون فرابکر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که ممکن است روغن به نقطه دود رسیده و ترکیبات مضر درون آن ایجاد شود.
  • خالص بودن، بهداشتی بودن و البته طبیعی بودن روغن زیتون تاثیر زیادی روی خواص آن دارد. در فرآیند تولید روغن زیتون نباید از مواد شیمیایی استفاده شود. وجود مواد نگهدارنده و افزودنی‌های دیگر نیز کیفیت روغن را کاهش می‌دهند. لذا ضروری است که خرید روغن زیتون را از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر انجام دهید.

جمع‌بندی

روغن زیتون یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های گیاهی به شمار می‌رود که قرن‌هاست برای درمان نیز از آن استفاده می‌شود. این روغن برای تقویت سلامتی بدن بسیار مؤثر است و تحقیقات نشان داده که برای تقریباً تمام اعضای بدن سودمند است. چشم‌ها، قلب، پوست و معده از جمله اعضایی هستند که با مصرف منظم روغن زیتون عملکرد بهتری خواهند داشت. البته مصرف بیش از حد روغن زیتون نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد که نباید از آن غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.