آموزش

چگونگی استفاده از روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد

روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد

مصرف روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد بسیار مؤثر است. به همین خاطر در این مطلب زرگون به چگونگی استفاده از روغن زیتون برای گرفتگی نوزاد پرداخته‌ایم. کودکان بیشترین قشر آسیب پذیر در برابر ناراحتی‌های جسمی یا حتی روحی هستند. این عزیزان به دلیل ناتوانی و عدم مهارت برای دفاع از خود دچار مشکلات می‌شوند. اگر والدین و اطرافیان نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشند، صدمات جبران ناپذیری برای سلامت کودکان بوجود می‌آید.

کسب آگاهی و مهارت‌های مراقبت از کودکان یک نیاز ضروری برای زندگی امروزی محسوب می‌شود. مصرف مواد غذایی سالم و به کارگیری روغن‌های گیاهی جزء همین دسته قرار می‌گیرند. روغن زیتون یکی از کاربردی‌ترین روغن‌های خالص و طبیعی است که از آن برای مصارف درمانی، آشپزی و صنعتی استفاده می‌کنند. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن زودتر از بقیه افراد به بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. در نتیجه با انسداد مجاری تنفسی دچار مشکل در نفس کشیدن و صحبت کردن با دیگران خواهند شد. روغن زیتون، مایعی روان کننده و کارساز برای مشکل گرفتگی بینی نوزاد به شمار می‌رود که زرگون در ادامه مطلب به بررسی آن می‌پردازد.

استفاده از روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد

بیماری‌ها با نشانه‌های متفاوتی در انسان نوپا بروز می‌کند. تب و لرز، ضربان قالب، بالا رفتن دمای بدن نوزاد، گرفتگی و آبریزش بینی، گوش درد و … از این قبیل هستند. تغییر فصل‌ها در ایجاد بیماری بویژه سرماخوردگی در کودکان نقش بسزایی دارند. مهمترین دلیل آبریزش بینی در کودکان و حتی بزرگسالان، افزایش رطوبت در مغز و سینوس‌ها است. با تخلیه این مواد بدن به آرامش خاصی می‌رسد. از طرف دیگر فواید بسیاری شامل حال انسان می‌شود. مصرف داروهای شیمیایی مانند آنتی هیستامین درمانی موقت به شمار می‌رود. برای بهبود آبریزش و گرفتگی در بینی باید هرچه زودتر آن را درمان کرد.

انتخاب روغن‌های گیاهی نقش بسزایی در بهبود عوارض ناشی از سرماخوردگی دارند. طبق تحقیقات طب سنتی، استفاده از روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد مفید بوده تا جایی که به شادابی و سرزندگی مغز کودک کمک فراوانی می‌کند. در رابطه با کودکان زیر سه ماه اکیدا توصیه می‌شود که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. چراکه کوچکترین بی احتیاطی و تعلل در درمان باعث به خطر افتادن جان کودک خواهد شد. روش‌های مختلفی برای بهبود و رهایی از گرفتگی بینی در نوزادان وجود دارد که عبارتند از :

گرم کردن پیشانی

یک پارچه یا شال نرم انتخاب کنید. یک تا دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را بر روی آن بریزید. سپس روی حرارت ملایم گاز یا بخاری قرار داده تا کمی گرم شود. هرگز پارچه فوق را خیلی داغ نکنید. زیرا پوست صورت نوزاد بسیار حساس بوده و سریع ملتهب و دچار آسیب می‌شود. استفاده از روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد تأثیر مستقیم دارد. به آرامی پارچه لطیف آغشته به روغن زیتون را بر روی پیشانی کودک ببندید. این کار در خارج شدن عفونت‌ها و گرم شدن سینوس‌ها کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف موضعی روغن زیتون برای نوزادن به هنگام خواب است. در غیر این صورت با کوچکترین حرکت و یا دست زدن کودک به پارچه بسته شده، تمامی زحمات شما از بین خواهد رفت.

شستشوی بینی

کیپ شدن سوراخ‌های بینی در بین کودکان و بزرگسالان به هنگام سرما خوردگی بسیار رایج است. شما می‌توانید با استفاده از یک سرنگ کوچک یا قطره چکان و مقداری آب یا مایع ضد عفونی شستشو برای گرفتگی بینی نوزاد اقدام کنید. در واقع این مواد نوعی محلول شستشو برای پاکسازی عفونت‌ها است. کمی آب را درون سرنگ یا قطره چکان بریزید. سپس مراحل را آن طور که شرح می‌دهیم مرحله به مرحله انجام دهید.

ابتدا سر کودک را به سمت عقب ببرید. این کار با احتیاط و دقت کامل انجام شود. قطره چکان حاوی آب و مایع ضد عفونی کننده را داخل بینی نوزاد برده و یک قطره از آن را بچکانید. با گذشت چند دقیقه، مخاط‌های داخل بینی نرم و شل می‌شوند. در نتیجه نابود کردن عفونت به آسانی صورت گرفته و التهابات کم کم از درون حفره‌ها خارج خواهند شد. در این فاصله حواستان باشد که استفاده از سرنگ یا قطره چکان باعث آسیب به دیواره‌های داخلی بینی نوزاد نشوند. توصیه ما این است که این روش درمانی قبل از خواب و تغذیه کودک باشد. هوشیاری فرزندتان را در اولویت اصلی قرار دهید.

ماساژ درمانی

در بیشتر اوقات آلودگی هوا، سیگار کشیدن والدین، بوی عود و عطر در فضای خانه، گرد و غبار باعث انسداد راه‌های تنفسی نوزادان می شود. ماساژ دادن یکی از بهترین راه‌های درمان با استفاده از مایع شفابخش روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد است. توسط یک پنبه تمیز آغشته به روغن زیتون گرم، اطراف بینی کودک دلبندتان را با سرعت خیلی کم ماساژ دهید.

این شیوه خانگی در بهبود گرفتگی بینی نوزادان تأثیر بسزایی دارد. از روغن زیتون برای پوسته پوسته شدن اطراف بینی کودک استفاده کنید. با مالیدن کمی از روغن زیتون بر روی پیشانی، صورت و دور تا دور لب‌ها و بینی مطمئن باشید که کودک شما به خواب آرامی فرو خواهد رفت. از اسپری کردن مایع روغن زیتون در داخل حفره‌های بینی خودداری کنید. این مورد باعث ایجاد حساسیت و سوزش در کودکان نوپا می‌شود.

درباره فواید روغن زیتون بیشتر بدانید

روغن زیتون به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و دیگر املاح معدنی برای سلامتی و رشد کودکان بسیار مفید است. علاوه بر اینکه روغن زیتون برای گرفتگی بینی نوزاد بسیار کارساز است. مصرف منظم آن به بالا بردن سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای جسمانی او کمک می کند. البته مشورت با متخصص تغذیه کودکان به هیچ عنوان فراموش نشود.

ویتامین A نقش بسزایی در التیام زخم‌های پوستی، تقویت قوه بینایی و سالم بودن چشم‌های فرزندتان دارد. برای کمک به راه رفتن کودک، رشد استخوان‌ها و غضروف‌ها، کاهش التهابات ناشی از سرماخوردگی، ناراحتی‌های تنفسی، ناتوانی حرکتی، کم خونی، آسم و … ویتامین D موجود در روغن زیتون یک معجزه طبیعی محسوب می‌شود. کودکانی که به بیماری های قلبی – عروقی و سرطان مبتلا هستند. با مصرف روغن زیتون ویتامین E و آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن آن‌ها تأمین می‌شود. در نتیجه از تخریب سلول‌ها کاسته شده و سیستم ایمنی تقویت می‌گردد. ویتامین K در روغن زیتون از خونریزی شدید در کودکان به هنگام آسیب دیدن جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.