آموزش

آیا روغن زیتون برای سوختگی درمان موثری است؟

آیا روغن زیتون برای سوختگی درمان موثری است؟

آیا تاکنون به دلیل شرایط آب و هوایی یا موقعیت شغلی و نوع محل زندگی خود دچار آفتاب سوختگی شده‌اید؟ آیا درمان های سنتی و خانگی برای آسیب های پوستی ناشی از سوختگی کارساز است؟ آیا روغن های گیاهی برای درمان سوختگی مؤثرند؟ آیا روغن زیتون برای سوختگی ناشی از نور مستقیم خورشید مناسب است؟ راه های زیادی برای درمان التهاب و اثرات به جای مانده از سوختگی وجود دارد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه اطلاعات کامل تری را آموزش ببینید.

کشاورزان، پاکبانان، پرسنل راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و … جزء افرادی هستند که پوست صورت یا دستانشان به خاطر شرایط کاری و تابش نور خورشید آسیب می بیند. شاید هم شما به دلیل نوع ورزش انتخابی خود مانند کوه نوردی، طبیعت گردی، شنا در فضای باز و … دچار سوختگی شوید. کودکان نیز به دلیل عدم توانایی در مقابله با حوادثی چون دست زدن به آتش یا وسایل بسیار داغ دچار سانحه سوختگی می سوند.

سوختگی یکی از صدمات شایع در بین اعضای خانواده یا اطرافیان است که برای بهبود آن از روش های مختلفی استفاده می کنند. مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی متداول ترین شیوه درمانی محسوب می شود. اما افراد در برخی از اوقات با درمان های خانگی و گیاهی زخم های ناشی از سوختگی را التیام می بخشند. استفاده از تخم مرغ، عسل، روغن ماهی، ماست، سیب زمینی و … از این قبیل هستند. داروهای صنعتی به دلیل عوارضی جانبی که دارند کمتر مورد استقبال و گرایش مردم به استفاده از این نوع درمان قرار می گیرند.

درباره تأثیر مصرف روغن زیتون برای سوختگی

درخت زیتون یکی از گیاهان مدیترانه ای است که روغن حاصل از آن برای بهبود صدمات پوستی مانند چین و چروک صورت، خشکی و شوره سر، لک ها، جوش، سیاهی دور چشم و … بسیار مؤثر می‌باشد. تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و درمانی از روغن زیتون برای سوختگی، انواع ماسک، کرم های نرم کننده، شامپو و صابون استفاده می کنند. البته روغن زیتون برای مصارف پخت و پز، ترکیبات سالاد و درمان بیماری ها مانند انواع سرطان، عارضه های قلبی- عروقی، کاهش کلسترول و قند خون، آلزایمر، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، ناراحتی های دستگاه گوارش و … کاربرد دارد.

ویتامین E موجود در روغن زیتون برای سوختگی بسیار مناسب است. ترمیم و التیام زخم های سوختگی نیاز به یک آنتی اکسیدان قوی دارد که در محافظت از پوست نقش بسزایی دارد. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان به مقدار زیاد است. از طرفی روغن زیتون برای سوختگی و التهابات آن خاصیت ضد عفونی کننده تأثیرگذاری دارد. متأسفانه بعد از سوختگی فرد صدمه دیده دچار درد و سوزش می شود. روغن زیتون با ترکیبات فوق العاده خود به آرام بخشی ناحیه صدمه دیده تا حد زیادی کمک می کند.

معرفی ۵ محلول روغن زیتون برای سوختگی با سایر مواد غذایی

همان طور که گفتیم روغن زیتون حاوی ویتامین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و مواد مغذی برای ترمیم نقاط آسیب دیده پوست و افزایش رشد سلول های سالم است. در ادامه مطلب با ترکیب چند ماده مقوی با روغن زیتون برای سوختگی و برطرف شدن جای زخم های نواحی سوخته بدن آشنا خواهید شد.

  • مخلوط شیر با روغن زیتون

شیر به دلیل چربی و پروتئین های تشکیل دهنده برای تسکین درد و سوزش مفید است. از طرفی روغن زیتون حاوی ویتامین E برای بهبود قسمت سوخته شده همراه با شیر پرچرب سرد کارساز می باشد. کافی است ناحیه آسیب دیده را در محلول موردنظر به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این زمان، اثرات التیام بخش و خاصیت درمانی شیر و روغن زیتون برای سوختگی را تجربه خواهید کرد.

  • ترکیب روغن زیتون و زردچوبه

برای از بین بردن اثرات محل سوختگی و ناپدید شدن زخم ها مخلوطی از روغن زیتون و زردچوبه را در ظرفی شیشه‌ای آماده کنید. روغن زیتون برای سوختگی و عفونت های ناشی از آن، بازسازی سلول های مرده و تسکین درد نقش بسزایی دارد. البته زردچوبه به خاطر سرعت بخشیدن در روند بهبود و ترمیم زخم های پوستی در زمره داروهای گیاهی ارزشمند قرار می گیرد.

  • محلول روغن زیتون و آب لیمو

روغن زیتون برای سوختگی و دردهای زیاد بعد از آن بسیار مؤثر است. ویتامین C موجود در آب لیموی تازه برای خنکی پوست، رشد و ترمیم سلول های آسیب دیده و رفع زخم ها توصیه می شود. هر روز به مدت یک هفته یک قاشق غذا خوری از آب لیمو و روغن زیتون برای سوختگی را در ظرفی کوچک بریزید. سپس محلول فوق را بر روی نواحی آسیب دیده به آرامی بمالید.

  • چرب کردن با روغن زیتون و عسل

بسیاری از افراد به هنگام پخت و پز یا حوادثی شبیه آن دچار سوختگی می شوند. در این مواقع سریع ترین راه درمانی جهت بهبود و جلوگیری از عفونت زخم ها چرب کردن ناحیه پوستی با عسل و روغن زیتون برای سوختگی است. عسل همانند روغن زیتون ماده‌ای مقوی و تأثیرگذار برای عفونی نشدن زخم و سوزش دردناک به شمار می رود. به طور مرتب محل سوختگی را با این محلول چرب کنید تا به زودی شاهد از بین رفتن آسیب های پوستی ناشی از آن باشید.

  • روغن زیتون و روغن نارگیل

ویتامین E در درمان آسیب سوختگی مؤثر است. خوشبختانه روغن نارگیل و روغن زیتون برای سوختگی از جمله منابع غنی ویتامین E محسوب می شوند. همچنین اسیدهای چرب موجود در این دو روغن گیاهی خاصیت ضد باکتریایی دارد. در نتیجه ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل از بروز عفونت و سوزش های ناحیه آسیب دیده به طرز باورنکردنی جلوگیری می کند. سعی کنید این محلول را به آرامی بر روی تاول های پوستی ماساژ دهید.

در پایان به شما توصیه می کنیم در طول دوره درمان با روغن زیتون برای سوختگی از تغذیه مناسب غافل نشوید. نوشیدن مایعات زیاد برای تقویت سیستم ایمنی و کم آبی بدن در تسریع روند بهبود نقش بسزایی دارد. مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین C مثل کلم بروکلی، سبزیجات، مرکبات، سیب زمینی، تخم مرغ و انواع آجیل را به طور مرتب مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.