آموزش

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر

یکی از خوراکی‌هایی که پای ثابت آشپزخانه‌های خانه‌های ایرانی به حساب می‌آید روغن زیتون است. امروزه هم در پخت و پز و هم به‌عنوان پایه سس در مصارف روزانه غذایی ما دیده می‌شود. برای استفاده اصولی‌تر بهتر است تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر را بدانید تا بتوانید از هر یک در جای درست و به شیوه مناسب استفاده نمایید.

اجازه بدهید این نکته را اضافه کنیم که مصرف روزانه روغن زیتون، با مقدار مشخص توصیه شده، به دلیل تأثیرات فراوانش بر سلامت بدن و فواید و خواص درمانی توسط کارشناسان علم تغذیه به همه پیشنهاد می‌شود. برای روشن شدن بهتر علت، در زیر به ارائه اطلاعاتی در مورد انواع روغن زیتون می‌پردازیم. اینکه به طور مثال اگر تصمیم به پخت برنج دارید کدام نوع به کارتان می‌آید و یا مثلاً تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در چیست؟ یا اینکه بهتر است هرکدام به چه صورت استفاده شود؟

انواع روغن زیتون

به طور کل می‌توان روغن زیتون را به دو نوع تقسیم کرد:

  • روغن زیتون تصفیه شده
  • روغن زیتون تصفیه نشده

روغن زیتون تصفیه شده یا معمولی

روغن زیتون تصفیه شده همان شکل خالص و معمولی روغن گرفته شده از دانه‌های زیتون است. در تهیه آن فرآیندهای حرارتی به کار می‌رود. مقدار 3 تا 4 درصد اولئیک اسید آن بیشتر است. رنگی روشن‌تر دارد و برای مصرف در پخت و پز مناسب است.

روغن زیتون تصفیه نشده

نحوه فرآوری این محصول آن را به روغن زیتون تصفیه نشده تبدیل کرده است. در این شکل از تهیه دو نوع روغن زیتون به دست می‌آید. روغن زیتون بکر و فرابکر.

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در چیست؟

برای این که به تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر اشاره کنیم در ابتدا باید به توضیحی مختصر بپردازیم. اصولاً به چه نوع روغن زیتونی بکر و به کدام نوع فرابکر می‌گویند؟

روغن زیتون بکر

بر خلاف روغن زیتون‌های تصفیه شده، در فرآیند تولید این نوع از روغن زیتون از حرارت و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل عطر و طعم خالص خود را در حد بسیار زیادی حفظ می‌کند. از خلوص واقعی زیتون برخوردار است. شباهت بسیاری زیادی به روغن زیتون فرابکر دارد. یکی از تفاوت بین آن دو میزان اسیداولئیک آن‌هاست. در روغن زیتون بکر مقدار بیشتری از این نوع اسید به چشم می‌خورد. به علاوه طعم این نوع روغن زیتون هم با هم فرق می‌کند. همانطور که از نامشان هم پیداست، طعم ملایم‌تری را در چشیدن روغن زیتون بکر تجربه می‌کنید.

نکته: آنچه در حال حاضر در بازار تولیدات و فروش این محصول تحت عنوان روغن زیتون بکر به چشم می‌خورد درواقع همان فرابکر است. مقدار موجود از این محصول در بازار بسیار کم است و به سختی می‌توانید نوع بکر آن را پیدا کنید. البته در سایت زرگون، هر دو نوع محصول روغن زیتون بکر و فرابکر، که در معتبرترین آزمایشگاه‌های  داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند، به فروش می‌رسند.

روغن زیتون فرابکر

این نوع از روغن زیتون هم مثل قبلی بدون استفاده از مواد شیمیایی و فرآینده‌های تولیدی گرمایی حرارتی به دست می‌آید. تصفیه نشده است. شما آن را با نام روغن زیتون فوق بکر هم می‌شناسید. از بهترین نوع روغن زیتون‌های خوراکی به حساب می‌آید چراکه از کیفیت فوق العاده بالایی در تهیه برخوردار است.

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در روند تهیه و استخراج این نوع از زیتون است که با وسواس و حوصله بسیار بیشتری انجام می‌شود تا بتوان در حد ممکن طعم و عطر واقعی و طبیعی زیتون را حفظ کند. وقتی آن را می‌چشید و عطرش به مشامتان می‌خورد متوجه تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر می‌شوید چراکه تا انتهایی‌ترین نقطه ذهن فرو می‌رود و می‌نشیند.

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر از نظر فواید و خواص درونی

اگر دو شیشه روغن زیتون بکر و فرابکر را در کنار هم قرار دهید به غیر از طعم و عطر متفاوت، متوجه تفاوت‌های دیگری هم خواهید شد.

رنگ آن‌ها با هم فرق دارد. روغن زیتون فرابکر تیره‌تر است و رنگ سبز طلایی مانند دارد. در عین تیره بودن شفاف است. بیشترین نزدیکی را به طعم زیتون دارد برای همین وقتی کمی از آن وراد دهانتان می‌شود در انتهای مزه باقی مانده روی زبان‌تان تندی ملایمی را حس می‌کنید. به علاوه مقدار اسید اولئیک آن از تمامی انواع دیگر روغن زیتون کمتر است. همچنین با توجه به مجموعه توضیحات بالا بهترین انتخاب برای تهیه انواع سس‌های سالاد و خوراک و همچنین استفاده در غذاهای سرد است.

تفاله روغن زیتون

این نوع از روغن زیتون را در بین اسامی استفاده نمی‌کنیم. به دلیل کیفیت پایین آن بیشتر برای مصارف غیر خوراکی مثل ماساژ و مصارف درمانی به کار می‌رود. طبع گرم آن کمک زیادی به کاهش التهاب مفاصل می‌کند. برای رساندن مواد مغذی به موها بسیار مؤثر است. اگر پوست تن‌تان خشک شده حتماً بعد از حمام بدن و کف پاها را با مقداری روغن زیتون ماساژ دهید. بعد از مدت کوتاهی خشکی کاملاً رفع می‌شود.

استخراج روغن زیتون

برای تهیه روغن زیتون، دانه‌های زیتون را تحت فشار قرار داده تا کاملاً شکسته شود و قطرات ریز روغن نهفته شده در لیپو از داخلش بیرون کشیده می‌شود. به این فرآیند استخراج روغن زیتون می‌گویند. چربی موجود در انواع روغن زیتون از نوع اشباع نشده است. با پیشرفت علم سلامت، به گفته پزشکان مناسب‌ترین جایگزین برای روغن‌های اشباع شده و مارگارین، روغن‌های اشباع نشده هستند.

برای استخراج می‌توان از ابزار فیزیکی یا مواد شیمیایی استفاده کرد. نوع تصفیه نشده روغن زیتون بدون استفاده از مواد شیمیایی استخراج و تهیه می‌شود به همین دلیل از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی اشباع نشده به حساب می‌آید.

سندروم روغن سمی

یکی از خطراتی که امروزه سلامت افراد را تهدید می‌کند، وجود سودجویانی است که برای به دست آوردن سود بیشتر دست به تقلب زده و پدیده سندروم روغن سمی را به وجود آوردند.

از آن جا که تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در قیمت تمام شده آن نیست و هر دو به دلیل کیفیت بالای تولید قیمتی نه چندان ارزان دارند، عده‌ای دست به انجام کاری خطرناک زده‌اند.

این افراد مقداری از روغن‌های ارزان قیمتی مثل پالم، فندق، آفتابگردان، سویا، ذرت و روغن‌های مشابه دیگر مثل روغن زیتون تصفیه شده و یا تفاله روغن را با نوع فرابکر آن ترکیب کرده و روغنی ناخالص تحت عنوان روغن زیتون خالص به افراد فروخته و زندگی آن‌ها را به خطر انداخته‌اند.

گاهی تشخیص این حرکت به آسانی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل امروزه دستگاه‌هایی در حال ساخت است که با استفاده از آن بتوان ذرات ریز روغن را مورد بررسی دقیق قرار داد.

کلام آخر

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا و اولویت سلامت شما، بسیار حائز اهمیت است که علی رغم دانستن تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر به دلیل امکان عدم تشخیص نوع تقلبی از خالص آن، حتماً از برندهای شناخته شده و فروشگاه‌های آنلاین معتبر، کالای مورد نیاز خود را تهیه بفرمایید. زرگون در کنار شماست تا محصولی باکیفیت و با بهترین قیمت به دست‌تان برسد. برای دیدن روغن زیتون‌های زرگون، کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.