آموزش

آیا یخ زدن روغن زیتون در یخچال مشکلی ایجاد می‌کند؟

یخ زدن روغن زیتون

یکی از عمده ترین سوالاتی که توسط بسیاری از افراد پرسیده می‌شود صحت یخ زدن روغن زیتون در یخچال است و اینکه اصلاً باید این اتفاق بیافتد یا نه. و اگر با یخ زدن روغن زیتون مواجه شویم، این پدیده دلالت بر مرغوب و اصل بودن این روغن دارد یا درست برعکس، نشان از کیفیت پایین آن است.

روغن زیتون یکی از روغن‌های گیاهی است که کاربردهای گسترده‌ای دارد. این روغن برای مصرف روزانه گرفته تا تولید لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روغن‌ گیاهی ترکیبات مفیدی وجود دارد که هر کدام می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر روی بدن شما بگذارد. یخ زدن روغن زیتون و انجماد آن در هوای سرد و یخچال کاملاً طبیعی است. روغن زیتون در هنگام انجماد مشکلی ایجاد نمی‌کند و با قرارگیری در دمای معمولی به حالت اولیه و عادی خود باز می‌گردد. بنابراین پس از یخ زدن روغن زیتون در یخچال می‌توانید مجدد آن را مصرف کنید.

اما برای اینکه بیشتر در این مورد بدانید در زیر به بررسی علت یخ زدن روغن زیتون می‌پردازیم. به علاوه اطلاعاتی در مورد بهترین شرایط نگهداری روغن هم در اختیارتان قرار خواهیم داد. همینطور نکاتی را برای تشخیص اصل بودن روغن خریداری شده به شما آموزش خواهیم داد.

نکات مهم در نگهداری روغن زیتون

ظروف شیشه‌ای و سرامیکی برای نگهداری روغن زیتون مناسب‌تر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف است. در صورتی که شما روغن زیتون را در محیط مناسبی قرار دهید و به خوبی از آن مراقبت کنید تا مدت طولانی قابل مصرف است. قرارگیری روغن زیتون در برابر نور خورشید کیفیت آن را کاهش می‌دهد و فواید و خواص آن را از بین می‌برد. به همین دلیل بهتر است که روغن زیتون را در مکانی خنک نگهداری کنید.

چگونه روغن زیتون مرغوب را شناسایی کنیم؟

شناسایی روغن زیتون از طریق بو یکی از بهترین روش برای شناسایی روغن زیتون مرغوب است. روغن زیتون باید بوی گسی و تلخی زیتون را بدهد بنابراین در صورتی که بویی را احساس نکردید امکان فساد و یا تقلبی بودن روغن زیتون وجود دارد و بهتر است آن را مصرف نکنید.

همچنین شما می‌توانید از طریق طعم روغن زیتون نیز کیفیت و سلامت آن را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار چند قطره از این روغن را بر روی زبان خود بریزید به گونه‌ای که سقف دهان شما را پوشش ندهد. طعم روغن زیتون بی‌کیفیت به کندی بر روی زبان شما پخش می‌شود. برخی دیگر نیز مزه ماندگی را به همراه دارد که دلیل آن استفاده از زیتون‌های له شده است. اما روغن زیتون اصل با قرارگیری بر روی زبان به سرعت مزه آن در دهان پخش شده و تند و تلخ است.

رنگ طبیعی روغن زیتون

تشخیص روغن زیتون اصل از طریق رنگ نمی‌تواند روش مناسبی باشد زیرا تشخیص بهترین رنگ روغن زیتون کار آسانی نیست و نیاز به مهارت بسیاری دارد. افراد سودجو می‌توانند رنگ روغن زیتون را با استفاده از روش‌های مختلف تغییر دهند. بسیاری از افراد این روغن را در پشت ویترین مغازه خود قرار می‌دهند و غافلند که نور خورشید فواید و خواص آن را از بین می‌برد. مصرف روغن‌هایی که در مقابل نور و حرارت قرار دارد مزه و بوی آن را به سرعت تغییر خواهد داد. به همین دلیل مصرف آن توصیه نمی‌شود.

مزه و عطر روغن زیتون باکیفیت و اصل

یکی دیگر از روش‌های تشخیص کیفیت روغن زیتون خریداری شده تست مزه و بوی آن است. اگر روغن زیتون اصل باشد بویی شبیه به بوی علف تازه و همچنین بادام می‌دهد. بوی تند نشان از کیفیت پایین روغن می‌دهد و اگر با چنین چیزی مواجه شدید از خرید آن امتناع کنید. طعم روغن زیتون اصل هم به تلخی و کمی تندی می‌زند طوری که با خوردنش رگه‌های تند فلفلی در پشت حلقتان احساس می‌کنید. البته بعد از زمانی کوتاه این تندی از بین میرود و گسی روغن باقی می‌ماند.

اگر هم می‌خواهید با تست بو متوجه اصل بودن خرید خود شوید باید مقداری از آن را درون لیوانی ریخته و بگردانید. بعد لیوان را زیر بینی خود ببرید و بو بکشید. آنچه باید به مشامتان برسد ترکیبی از چمن تازه، میوه‌های سبز و دارچین است.

چگونه خلوص روغن زیتون را تشخیص دهیم؟

برای این که میزان خلوص این روغن را تشخیص دهید چند قطره از آن را در داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و محکم درب آن را ببندید. یک شبانه روز این روغن را در داخل یخچال بگذارید. پس از یخ زدن روغن زیتون در صورتی که روغن آن جدا نشود می‌توانید نتیجه بگیرید که این روغن از خلوص بسیاری برخوردار است. همچنین چنانچه این روغن به شکل مایع باقی بماند، امکان تقلبی بودن این روغن وجود دارد.

با فواید روغن زیتون آشنا شوید

روغن زیتون فواید شگفت‌انگیز بسیاری دارد که در زیر به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم:

  • این روغن از سکته قلبی جلوگیری می‌کند.
  • رفع مشکلات گوارشی با استفاده از این روغن مقدور است.
  • مصرف این روغن حافظه را تقویت می‌کند.
  • روغن زیتون برای درمان افسردگی مفید است.
  • این روغن بر روی پوست شما معجزه می‌کند.
  • از بین بردن آفتاب سوختگی از دیگر فواید این روغن است.
  • همچنین روغن زیتون یکی از ماسک‌های طبیعی مو به شمار می‌رود.

چگونه از فساد روغن زیتون جلوگیری کنیم؟

دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای نگهداری روغن زیتون به شمار می‌رود. در نتیجه لزومی ندارد که حتماً این روغن را در داخل یخچال بگذارید. در صورت سرمای بیش از حد و زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد روغن زیتون اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این روغن به صورت کریستالی خود را نشان می‌دهد. همچنین قرارگیری روغن زیتون در معرض اکسیژن هوا سرعت فساد آن را افزیش می‌دهد به همین دلیل پس از استفاده درب آن را به خوبی سفت کنید.

آیا امکان یخ زدن روغن زیتون اصل در یخچال وجود دارد؟

جالب است اگر بدانید یکی از اشتباهات متداول در بین مردم باور غلط عدم یخ زدن روغن زیتون اصل است. کافی است که به سراغ ترکیبات موجود در این روغن بروید، خواهید دید که اسید فولیک که به اسید چرب اشباع نشده شناخته می‌شود عامل اصلی این ماجراست. این ماده نسبت به سرما و برودت بسیار حساس می‌باشد و در مجاورت دمای پایین به سرعت شکل کریستالی می‌گیرد. دقیقا به همین دلیل است که وقتی روغن زیتون را درون یخچال قرار میدهید پس از زمان کوتاهی شاهد یخ زدن آن خواهید بود.

یخ زدن روغن زیتون و انجماد آن یکی از روش‌های تشخیص کیفیت این روغن است. اسید اولئیک که یکی از اسیدهای خوب موجود در روغن زیتون است و ۷۰ درصد چربی‌های این روغن را تشکیل می‌دهد، دمای انجاد زیر ۱۱ درجه سانتی‌گراد دارد. این روغن بالافاصله با قرارگیری در دمای معمولی به حالت اولیه خود باز می‌گردد. بنابراین در صورتی که روغن زیتون اصل خریداری می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که این روغن با یخ زدن هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

دمای مناسب برای حفظ و نگهداری هرچه بیشتر و اصولی تر روغن زیتون

اگر شما ظرف حاوی روغن زیتون خود را در دمایی مابین 15 تا 20 درجه سانتیگراد قرار دهید، بهترین دما را خواهید داشت. اما بسیار پیش می‌آید که در مکان‌های سرد یا ماه‌های سرد سال دمای منزل شما از این میزان پایین‌تر می‌آید، اصلاً نگران نباشید، مشکلی پیش نخواهد آمد. حتی اگر روغن زیتون شما یخ بزند، دوباره در مجاورت دمای بالاتر از حالت کریستالی خارج شده و به شکل طبیعی خود باز خواهد گشت. در دمای پایین‌تر از15 درجه اجزای تشکیل دهنده مقاومت خود را از دست می‌دهند و اصطلاحاً تخریب خواهند شد.

این دقیقاً یکی از فاکتورهایی است که به واسطه آن می‌توانند روغن اصل را از غیر مرغوب تشخیص دهند. این درحالی است که به هیچ عنوان به خواص روغن زیتون خدشه‌ای وارد نمی‌شود. به علاوه طعم و عطر آن هم تغییر نخواهد کرد و از کیفیت آن ذره ای کاسته نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که برای اطمینان از اصل بودن روغن زیتون باید موارد دیگری را هم در نظر داشته باشید و تنها به یخ زدن در دمای یخچال بسنده نکنید. ما در ادامه به توضیحاتی در این زمینه خواهیم پرداخت تا بتوانید با داشتن اطلاعات درست، خریدی با کیفیت داشته باشید.

روغن زیتون اصل را از کجا بخریم؟

شاید برای شما مقدور نباشد که روش‌های شناسایی روغن زیتون را طی کنید. بنابراین باید این روغن از مراکز معتبر خریداری شود. در حال حاضر سایت‌ها و فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد که در زمینه فروش روغن زیتون فعالیت می‌کند. برخی از افراد سودجو به منظور کسب سود بیشتر مقداری از روغن زیتون نامرغوب را به روغن اصل اضافه کرده و خلوص آن را کاهش می‌دهند. زرگون یکی از تولیدکنندگان روغن زیتون فرابکر و بکر است که محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش می‌رساند. کیفیت این روغن‌ها بسیار بالا بوده و شما می‌توانید از خلوص آن اطمینان داشته باشد. جهت سفارش تماس بگیرید یا از طریق فروشگاه اینترنتی زرگون اقدام کنید.

روغن زیتون چقدر ماندگاری دارد؟

شاید شما نیز در انباری و یا قسمت دیگری از خانه خود روغن زیتون جاساز کرده باشید و پس از مدتی آن را پیدا کرده‌اید. در این حالت از خود می‌پرسید که آیا روغن زیتون فاسد شده و یا سالم است؟ این روغن برگرفته از میوه زیتون بوده و طبیعی است که پس از مدتی فاسد شود. در این حالت روغن زیتون ضرری برای بدن ندارد ولی طعم آن مطلوب نبوده و هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد. روغن‌هایی که از انقضای آن گذشته باشد طعمی تلخ به خود می‌گیرد و نمی‌توان از آن برای آشپزی استفاده کرد. پس مطمئن شوید که طی ۳-۶ ماه روغن زیتون خریداری شده را مصرف می‌کنید.

کلام پایانی

تمامی موارد بالا می‌تواند کمکی برای تشخیص صحیح و به جای روغن زیتون مرغوب از نوع نامرغوب آن باشد.

نکته مهم دیگری که در تکمیل اطلاعاتتان باید بدانید این است که مدل کریستالی شدن یا یخ زدن روغن زیتون در دمای پایین و یا یخچال با آب یخ زده کاملاً متفاوت است. یخ به دلیل آن که چگالی کمی دارد روی سطح آب می‌بندد و شناور می‌ماند. در مورد کریستالی شدن روغن زیتون اصلن این شکل را نمی‌بینید. بخش یخ زده روغن به انتهای ظرف رفته و ته نشین می‌شود.

مورد دوم اینکه زمانی که آب به شکل یخ زده در می‌آید حجمش افزایش پیدا می‌کند و معمولاً از ظرف بیرون خواهد زد. روغن زیتون این حالت را ندارد و پس از یخ بستن به هیچ عنوان افزایش حجم پیدا نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.