آموزش

طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری

روغن زیتون یکی از انواع مختلف روغن گیاهی است که فواید زیادی برای بدن دارد. یکی از مزایای مهم روغن زیتون، کمک به کاهش وزن است. در واقع شما می‌توانید در کنار دیگر فعالیت‌های صحیح برای لاغری، با گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی، فرآیند کاهش وزن خود را بهتر و سریع‌تر طی کنید. اما طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری به چه صورت است؟ اگر شما هم قصد کاهش وزن دارید و علاقمند هستید در این راه از روغن زیتون کمک بگیرید، ابن مطلب را از دست ندهید، چرا که قصد داریم در مورد طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری بپردازیم.

فواید روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های گیاهی است که مصرف آن در برنامه غذایی روزمره توصیه می‌شود. وجود اسیدهای چرب مفید، مواد آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها، روغن زیتون را به یکی از مفیدترین روغن های موجود در بازار تبدیل کرده‌ است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف روغن زیتون می‌تواند در کاهش کلسترول خون، کمک به سلامت قلب و عروق و همچنین کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان موثر باشد.

اما موضوعی که امروز قصد صحبت درباره آن را داریم، تاثیر روغن زیتون در لاغری است. در واقع اگرچه مصرف بیش از حد روغن زیتون منجر به افزایش وزن می‌شود، اما استفاده صحیح و به اندازه از آن می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. در ادامه مقاله در مورد طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری صحبت می‌کنیم و پس از آن به توضیح دلایل موثر بودن طریقه مصرف روغن زیتون در لاغری می‌پردازیم.

این روزها که زمان زیادی را صرف چرخیدن در فضای مجازی و خواندن مطالب آموزنده و مفید می‌کنیم، حتماً بارها به دنبال راه کارهایی برای کاهش وزن گشته‌ایم. ساده‌ترین و پربازدیدترین مطالب مربوط به رژیم‌های روزانه نه چندان سخت می‌شوند که کاربردی و قابل اجرا باشند. حتماً در میان انبوهی از این نوشته‌ها راه کارهایی شبیه به خوردن ترکیب روغن زیتون با عسل و آبلیمو و فلفل به چشمتان خورده است. معمولاً نوشته‌ای با این مضمون در ابتدا یا انتها آمده که با مصرف این معجون ظرف چند هفته یا کوتاه‌ترین زمان ممکن با کاهش چشمگیر وزن روبرو خواهید بود.

واقعیت این است که رژیم‌های کوتاه مدت با کاهش وزن بالا یا نوشته‌هایی از این دست کمی اغراق‌آمیز هستند. روش کاری کاهش وزن همراه با فعالیت ورزشی روزانه مناسب و رژیم غذایی اصولی کاری زمان بر، مستمر، تدریجی اما پرمنفعت و شدنی است. شما می‌توانید به هدف مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید اما باید صبور باشید و پشتکار و انگیزه لازم را برای ادامه مسیر داشته باشید.

واقعیت این است که یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون کالری معادل 119 انرژی دارد. در این میزان از این ماده خوراکی چربی معادل 13.5 گرم وجود دارد. پس حتماً این را لحاظ بفرمایید که اگر به دنبال لاغری هستید در محاسبه کالری دریافتی روزانه این نکته را در نظر بگیرید. اما در کنار این ماجرا بحث تولید انرژی و تامین کالری مصرفی روزانه برای فعالیت هرچه بیشتر را داریم. در این بخش مصرف روغن زیتون به خوبی می‌درخشد و گزینه بسیار مناسبی برای فهرست مواد مصرفی شما است.

به همین منظور می‌توانید از این ماده خوراکی به اشکال مختلف در وعده‌های غذایی خود به خصوص در ترکیب انواع رژیم‌های مدیترانه‌ای استفاده نمایید.

رژیم‌های مدیترانه ای یکی از کارآمدترین و پرطرفدارترین رژیم‌های مطرح در سطح جهانی هستند. مصرف بالای سبزیجات همراه با فیبر فراوان که منجر به سیرکنندگی بالا در عین کالری کم آن‌هاست همراه با ترکیب روغن زیتون در دفع چربی‌های اضافه بدن و افزایش متابولیسم بسیار مفید عمل کرده‌اند. مواد خوراکی با فیبر بالا برای دفع نیاز به چسبیدن به چربی دارند به همین دلیل به دیواره چربی چسبیده و با کندن آن به دفع خود جامع عمل می‌پوشانند. جذب آن‌ها در بدن با همراهی روغن‌های سالم گیاهی اشباع نشده که بهترین آن روغن زیتون است اتفاق می‌افتد.

چنین دستورات غذایی می‌توانند در درازمدت با حصول نتیجه‌ای مناسب اجرا شوند. به علاوه به دلیل منبع بالای آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی در افزایش سلامت بدن هم نقش به‌سزایی دارند. به دلیل تنوع مواد موجود در آن‌ها از قبیل میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات، حبوبات، صیفی‌جات، ادویه‌های متنوع سالم، غذاهای دریایی، و گوشت سفید همه نوع سلیقه و طبیعتی را شامل می‌شود. بنابراین چه دارای مزاج سرد باشید و چه گرم مزاج، به راحتی می‌توانید با بی‌نهایت رژیم غذایی خوشمزه و مفید اقدام به کاهش وزن و در عین حال بالا بردن سیستم ایمنی و سلامت خود کنید.

طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری

روش‌های مختلفی استفاده از روغن زیتون برای لاغری توصیه شده‌اند که در این بخش چند مورد از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری شکم

یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون فرابکر را با یک لیوان آب ولرم، یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. سپس آب یک عدد لیمو ترش تازه را بگیرید و به مواد قبلی اضافه کنید. به مدت یک ماه پیش از صبحانه از این ترکیب استفاده کنید تا اثرات آن در کاهش وزن پدیدار شود. در هنگام خرید روغن زیتون فرابکر، به کیفیت محصولی که تهیه می‌کنید توجه داشته باشید، چرا که اثرات ضد چاقی روغن زیتون تا حد زیادی به کیفیت آن وابسته است.

طریقه استفاده از روغن زیتون و زنجبیل برای چربی سوزی

زنجبیل به دلیل حرارتی که پس از مصرف در بدن تولید می‌کند، فرآیند چربی‌سوزی را سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید ترکیب روغن زیتون و زنجبیل را روی سالاد خود استفاده کنید تا از اثرات لاغری روغن زیتون و زنجبیل به صورت همزمان بهره‌مند شوید.

طریقه استفاده از روغن زیتون برای لاغری به همراه فلفل

فلفل نیز مانند زنجبیل باعث افزایش حرارت بدن و در نتیجه چربی‌سوزی بیشتر می‌شود. استفاده از ترکیب روغن زیتون و فلفل قرمز به عنوان طمع دهنده غذا، انتخاب خوبی برای آب کردن چربی های بدن محسوب می‌شود.

روغن زیتون چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

حالا که با روش استفاده از روغن زیتون برای لاغری آشنا شدیم، بهتر است نگاهی هم به سازوکار تاثیر آن در کاهش وزن بیندازیم. روغن زیتون ویژگی‌های مختلفی دارد که باعث کمک به فرآیند کاهش وزن می‌شوند. به عبارت بهتر، گنجاندن روغن زیتون در برنامه غذایی، از چند جهت به کاهش وزن کمک می‌کند. آشنایی با این ویژگی‌ها، درک تاثیر روغن زیتون در لاغری را آسان‌تر می‌کند، چرا که می‌فهمیم طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری چرا اینگونه است.

ایجاد حس سیری به هنگام صرف غذا

افرادی که سابقه گرفتن رژیم لاغری را دارند، به خوبی می‌دانند که کنترل میزان غذای دریافتی روزانه تاثیر قابل توجهی در لاغری دارد. به عبارت دیگر اگر بتوان زودتر و پیش از سیر شدن از غذا خوردن دست کشید، کاهش وزن آسان‌تر می‌شود. مصرف روغن زیتون به همراه غذا، به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع، باعث سیری سریع‌تر شما می‌شود و در نتیجه از دریافت کالری اضافه توسط بدن جلوگیری می‌کند. این موضوع علاوه بر تاثیر مستقیم بر لاغری، توانایی بدن برای ورزش را نیز افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال موفقیت در کاهش وزن به میزان قبل توجهی بالا می‌رود.

کمک به افزایش سوخت و ساز بدن

یکی دیگر از راه های مختلف کاهش وزن، سوزاندن یا همان آب کردن چربی های بدن است. برای افزایش چربی سوزی و در نتیجه سرعت گرفتن کاهش وزن، باید سوخت و ساز بدن را افزایش داد و این دقیقا همان کاری است که روغن زیتون انجام می‌دهد. وجود مقادیر فراوان اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAS) در روغن زیتون، باعث کاهش میزان کلسترول‌های بد و در نتیجه، زیاد شدن سوخت و ساز بدن می‌شود. این زنجیره به افزایش سرعت چربی سوزی و در نهایت لاغری می‌انجامد.

کاهش جذب گلوکز

یکی دیگر از راه‌های کمک به لاغری که روغن زیتون آن را انجام می‌دهد، کاهش دادن جذب گلوکز است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به منشا چربی‌های اضافه در بدن داشته باشیم. بدن ما روزانه مقدار زیادی قند از طریق مواد غذایی دریافت می‌کند. این قندها لزوماً به دلیل مصرف مستقیم شکر و شیرینی نیست، بلکه بسیاری از مواد غذایی دیگر مثل میوه‌ها، بستنی و حتی برنج حاوی مقادیری از قند هستند. بخشی از قندی که از طریق مصرف این خوراکی‌ها وارد بدن می‌شود، به انرژی تبدیل شده و باقیمانده آن در بدن جذب و به چربی تبدیل می‌شود. روغن زیتون با کاهش جذب قند در واقع از تشکیل چربی‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

باعث بالا رفتن انرژی بدن می‌شود

یکی دیگر از کاربردهای مصرفی روغن زیتون در امر کاهش وزن خاصیت افزایش ATP آن در بدن است. درست است که کالری روغن زیتون بالاست و زمانی که شما در رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید باید طبق قانون و قاعده از این ماده خوراکی استفاده نمایید. اما از سمتی دیگر مقدار بسیاری از کالری دریافتی از مصرف روغن زیتون در بدن شما تبدیل به سوخت و انرژی شده و اینکار باعث بالا رفتن متابولیسم و افزایش فعالیت روزانه شما خواهد شد.

به علاوه تمامی مقادیر ورودی به بدن پس از مصرف، تبدیل به ذخیره چربی نخواهد شد. به همین دلیل احساس سیری در شما به وجود آورده و فرد پس از مصرف نیاز به ریزه‌خواری و مصرف کربوهیدرات‌ها یا مواد قندی مضر پیدا نخواهد کرد. همچنین با بالا بردن متابولیسم میل شما به فعالیت روزانه بالا رفته و در نتیجه متابولیسم فعال‌تر شده و شما کالری سوخت شده بیشتری در پایان روز خواهید داشت. اینکار در نهایت به کاهش کالری مصرفی روزانه و از دست دادن وزن شما کمک خواهد کرد.

نکات مهم در مورد مصرف روغن زیتون

فارغ از اینکه هدف شما از خرید روغن زیتون، کاهش وزن باشد یا نه، باید به برخی نکات در مورد تهیه و نگهداری روغن زیتون توجه کنید:

  • از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده نکنید.
  • روغن زیتون را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
  • روغن زیتون را در ظرف دربسته و در محلی خنک و تاریک نگهداری کنید.
  • روغن زیتون را حتی در شرایط مناسب نمی‌توان بیش از دو سال نگهداری کرد.
  • روغن زیتون بو دار بهتر از نوع بدون بوی آن است، برای همین خرید روغن زیتون فرابکر را توصیه می‌کنیم.
  • در مصرف روغن زیتون افراط نکنید، چرا که استفاده بیش از حد روغن زیتون اثر عکس داشته و باعث چاقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.