آشپزی

نقطه دود روغن زیتون فرابکر

تحمل درجه حرارت روغن زیتون

اگر می‌خواهید بیشترین فایده را از خواص روغن زیتون ببرید باید به سراغ مصرف نوع فرابکر آن بروید. حال اگر بخواهید این روغن را در پخت و پز هم استفاده کنید، دانستن نقطه دود روغن زیتون فرابکر اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. طی سال‌های اخیر به دلیل توصیه‌های فراوان پزشکان و متخصصین، شکل تغذیه افراد تغییر کرده است. برای مصارف روزانه خوراکی شما شاهد جایگزینی روغن‌های اشباع نشده گیاهی به خصوص روغن زیتون فرابکر و بکر به جای روغن‌های اشباع شده هستید.

به دنبال این تصمیم لازم است که اطلاعات کافی در مورد مشخصه‌های این محصول به دست آورید تا بیشترین سود از مصرف آن نصیب‌تان شود. یکی از فاکتور‌های اصلی در میان کلیه خصیصه‌های فیزیکی و شیمیایی، نقطه دود روغن زیتون فرابکر، بکر و تصفیه شده است.

منظور از نقطه دود روغن چیست؟

وقتی می‌گوییم نقطه دود روغن‌ها حائز اهمیت است، منظور نقطه‌ای است که خارج از آن، روغن نباید حرارت بیشتر ببیند. آیا می‌دانید نتیجه این کار چه چیزی خواهد بود؟ آیا عوارضی برای بدن خواهد داشت؟

پیش از هرگونه اطلاعاتی باید بگوییم که وقتی به هر روغنی خارج از نقطه دودش حرارت بدهید تمامی خواص آن از بین می‌رود و دیگر قابل استفاده نیست. این حرف به این معنا نیست که شما قادر به ریختنش در غذا نیستید؛ بلکه بدان معناست که اگر علت مصرف شما بهره‌مندی از خواص و فواید موجود آن است، درحال انجام کاری بیهوده هستید.

به همین دلیل روغن‌های مخصوص سرخ کردن که نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت دارند متفاوت از نوع مناسب پخت و پز هستند. مثلاً روغن زیتون فرابکر برای انواع سالاد توصیه می‌شود. یا نوع تصفیه شده در پخت و پز مصرف بیشتری دارد.

نقطه دود روغن زیتون فرابکر کدام است؟

برای سرخ کردن غذاها با روغن زیتون باید به سراغ دسته‌ای بروید که دمایی پائین‌تر از نقطه دود دارند. بر اساس نوع استخراج روغن از دانه‌های سبز زیتون ما با سه مدل روغن خوراکی مواجه هستیم. هر کدام از آن‌ها دارای خواصی فوق‌العاده هستند. میزان مواد مغذی در هریک بسته به نوع‌شان متغیر است. به علاوه نقطه دود هر کدام با دیگری فرق دارد. در ادامه ما نقطه دود هر یک را می‌گوییم تا بتوانید بهترین استفاده را در جایگاه مناسب داشته باشید.

  • روغن زیتون فرابکر 160 تا 190 درجه سانتیگراد
  • روغن زیتون بکر 210 درجه سانتیگراد
  • روغن زیتون تصفیه شده بین 199 تا 243 درجه سانتیگراد

اگر بخواهید غذا را عمیقاً سرخ کنید حرارتی بین 160 تا 180 درجه سانتیگراد نیاز دارید. در سطحی پائین‌تر شما می‌توانید کار تفت دادن را با حرارتی معادل 120 درجه سانتیگراد انجام دهید. خیلی‌ها هم علاقه به پخت انواع غذا در فر را دارند؛ در این حالت میانگین دمای موجود به 180 درجه سانتیگراد می‌رسد.

تصورات غلط رایج در بین مردم

متأسفانه در بین عموم مردم اینطور جا افتاده که اگر روغن زیتون حرارت ببیند سمی و خطرناک می‌شود و در دمای بالا می‌تواند سرطان‌زا باشد.

مطابق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، واکنش شیمیایی اکسید شدن لیپید در روغن زیتون و انواع دیگر، عامل بروز مشکلات و بیماری‌ها است. در واقع اگر شما چندین بار از یک روغن استفاده کنید این پدیده رخ می‌دهد و خطر سرطان‌زایی را در پی خواهد داشت.

با توجه به توضیحات ارائه داده شده در این مقاله می‌توان فهمید که چرا مصرف غذاهای خانگی سالم‌تر از خوردن فست فود یا انواع غذاهای سرخ کردنی در رستوران‌ها است. علت چیزی نیست جز مصرف چندین‌باره روغنی که دائماً و به دفعات گرم و سرد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.