آموزش

خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا

خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا

همه در مورد روغن زیتون و فوایدش خوانده‌ایم. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا چه تفاوتی دارد؟ یا اصلاً فرقی می‌کند که چه زمانی روغن زیتون را مصرف کنیم؟ آیا فاکتور زمان می‌تواند در نحوه تأثیرگذاری روغن زیتون بر بدن مؤثر باشد؟  اگر بخواهیم بیشترین سود را از خواص درمانی این روغن در جهت بالا بردن سلامتی بدن ببریم، مصرف آن چگونه باید باشد؟

سؤالات بالا و ده‌ها سؤال دیگر همگی نشان از اهمیت وجود این ماده خوراکی مفید در سبد غذایی خانواده دارد. منتها آنچه در این زمینه مهم‌ترین فاکتور به حساب می‌آید زمان و مقدار و در نهایت چگونگی استفاده و به کارگیری روغن زیتون توسط افراد است.

در نوشته زیر از وبلاگ زرگون با ما همراه شوید تا ببینیم که آیا خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا می‌تواند جذب بیشتری داشته باشد یا نه؟ همچنین در ادامه به توضیحاتی در مورد خواص و فواید مصرف روغن زیتون خواهیم پرداخت تا بیشترین بهره‌وری از خوردن آن عایدتان شود.

چرا روغن زیتون در صدر روغن‌های سالم مصرفی قرار دارد؟

روغن زیتون یکی از پر فایده‌ترین و سالم‌ترین روغن‌های خوراکی است. تهیه شده از دانه‌های سبز رنگ زیتون که با تحت فشار قرار دادنشان روغن موجود در آن را استخراج می‌کنند. به دلیل اینکه این ماده خوراکی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع یا اشباع نشده است، متخصصین علم تغذیه توصیه به جایگزینی آن با سایر روغن‌ها می‌کنند.

نحوه استخراج آن باعث می‌شود که شما این روغن را در اشکال مختلف آماده مصرف داشته باشید. پایة تشکیل‌دهنده ترکیبات غنی در تمامی آن‌ها یکی است. آنچه موجب تفاوت در میزان خاصیت اشکال مختلف آن می‌شود همان نوع استخراج است.

مرغوب‌ترین و گران‌ترین شکل آن، روغن زیتون فوق فرابکر است که بسیار سخت به دست می‌آید و عرضه آن در بازار بسیار کم است. در این روش از تهیه روغن زیتون بیشترین میزان خواص مواد مغذی ویتامین‌ها در بالاترین سطح ممکن، حفظ و نگهداری شده است.

مقدار خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا باید چقدر باشد؟

اگر به دنبال بهره‌گیری از خاصیت آنتی اکسیدانی آن هستید، همچنین به دلیل عدم رسوب در رگ‌ها به مصرف آن توصیه شده‌اید؛ روزانه 54 گرم از آن را در فواصل زمانی مختلف ترجیحاً بین یا بعد از غذا مصرف کنید. این مقدار حدود 4 قاشق غذاخوری می‌شود که به راحتی قابل استفاده همراه با سالاد در وعده ناهار یا شام شماست. از آن جا که عطر فوق العاده‌ای دارد می‌توانید آن را به شکل خالص، بعد از غذا، مثل دارو میل بفرمایید. میزان مصرف سه قاشق بعد از هر وعده غذای اصلی و یک قاشق بعد از میان وعده خواهد بود.

افرادی که به دنبال درمان و رفع یا جلوگیری از بروز یبوست هستند باید 30 میلی لیتر از آن را قبل از خواب بخورند.

اگر می‌خواهید کلسترول خود را کنترل کنید، مصرف روزانه 23 گرم از این ماده خوراکی کفایت می‌کند.

فشار خون بالا را با مصرف 30 تا 40 گرم روغن زیتون در روز تحت کنترل داشته باشید. به علاوه اگر تمایلی به مصرف روغن زیتون ندارید می‌توانید برای این منظور از عصاره برگ زیتون به میزان 400 میلی گرم استفاده نمایید. این مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه را به 4 وعده تقسیم کنید و در طول روز میل نمایید تا فشار شما پایین بیاید.

بهترین وقت مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟

هنوز متخصصین و حتی پزشکان طب سنتی هم به یک باور یکسان در مورد بهترین زمان مصرف روغن زیتون نرسیده‌اند. عده‌ای می‌گویند اگر صبح ناشتا مصرف شود می‌تواند بیشترین جذب مواد مغذی ویتامین‌ها را برای بدن داشته باشد. این گروه توصیه اکیدی دارند که حتماً از نوع فرابکر این روغن استفاده شود و معده هم خالی باشد. گروه دیگری بر این اعتقاد هستند که اگر به دنبال بهره‌وری از خواص ضد التهابی روغن زیتون هستید حتماً آن را قبل از خواب مصرف کنید. آن‌ها می‌گویند؛ بیشترین عملکرد خاصیت ضد التهابی در زمانی رخ می‌دهد که بدن در حالت استراحت به سر می‌برد و کمترین فعالیت را دارد؛ یعنی وقتی خوابیده‌ایم.

فواید خوردن روغن زیتون بعد از غذا

خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا چه فوایدی به همراه دارد؟

به غیر از زمان‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم توصیه‌های دیگری هم وجود دارد. گروهی هم پس از آزمایش‌ها و بررسی‌ها بر روی تعدادی از افراد، به این اتفاق نظر رسیدند که آنچه فایده فراوان را برای بدن شما در پی خواهد داشت مصرف روغن زیتون بعد از غذا می‌باشد. البته نه اینکه قبل از غذا مشکلی داشته باشد و نتوانید آن را استفاده کنید و یا حتی ضرری به بدن برساند؛ اما بهتر آن است پس از ناهار یا شام خورده شود.

طبق آمار به دست آمده این گروه می‌گویند به دلیل پاکسازی دستگاه گوارش از سموم و مواد زائد پس از هر وعده غذایی عملکرد هضم غذا بهتر انجام خواهد شد. به علاوه این زمان مصرف توصیه شده می‌تواند منجر به تقویت مخاط دیواره معده شود. این در حالی ست که به غیر از تمامی این فواید، نحوه عملکرد روده‌ها هم بهبود پیدا خواهد کرد و فرآیند انجام عمل دفع بهتر خواهد شد.

فواید و خواص دیگر

چه شما مبادرت به خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا کنید یا حتی ناشتا به وقت صبح یا آخر شب زمان خواب آن را میل کنید از خواص بیشمار آن بهره خواهید برد. در کنار تمام آنچه به عنوان فواید درمانی ذکر شد، نقش این ماده خوراکی را در کمک به جلوگیری از بیماری‌های مطرح دیگری هم می‌توان دید. از آن جمله می‌شود به پوکی استخوان، آلزایمر، بیماری‌های قلبی- عروقی، برخی سرطان‌ها، افسردگی، دیابت نوع 2 و خواص ضد باکتریایی آن اشاره کرد.

نکته: از آن جا که بدن دارای پیچیدگی‌های مختلفی است و هر کس بهترین وقوف را خودش بر بدن خود دارد پس تصمیم گیرنده کسی نیست جز شما. خوردن روغن زیتون قبل یا بعد از غذا، یا حتی صبح اول وقت یا شب قبل از آنکه به خواب بروید؛ همگی می‌توانند مؤثر باشند. این شمایید که باید با توجه به مشاهدات و ارزیابی نحوه عملکرد سیستم‌های داخلی بدن به این نتیجه برسید که بهترین زمان مصرف کی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.