آشپزی, غذاها

دستور پخت موساکا یونانی با روغن زیتون

یکی از غذاهای خوشمزه و رایج کشور یونان و همینطور کشور ترکیه، موساکا است. این غذا بسیار دلچسب و مطابق با ذائقه ما ایرانی هاست و به خاطر استفاده از روغن زیتون در ترکیبات آن و همینطور گریل شدن در فر، چربی زیادی ندارد و می‌تواند به عنوان یک غذای سالم استفاده شود. با زرگون همراه باشید تا دستور پخت موساکا یونانی با روغن زیتون را با هم ببینیم.

مواد لازم برای تهیه موساکا یونانی با روغن زیتون

برای تهیه این غذا نیاز به یک مایه شبیه به مایه ماکارونی دارید که سپس همانند لازانیا با لایه های دیگر روی هم قرار می گیرند و در فر گذاشته می‌شوند.

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • بادمجان: ۳ عدد
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • سیب زمینی: ۱ عدد
  • گوجه: ۱ عدد کوچک
  • پیاز و فلفل دلمه: ۱ عدد کوچک
  • سیر: ۱ حبه
  • ادویه (نمک، فلفل و …) به مقدار لازم
  • سس سفید برای سرو غذا

موساکا یونانی چیست؟

اسم این غذا کمی ناآشنا به گوش می رسد. اما در همسایگی ما، یعنی ترکیه، یکی از غذاهای رایج به حساب می‌آید. در این غذا طعم بادمجان و گوشت غالب است. بادمجان ها هم می‌توانند با روغن زیتون سرخ شوند و هم می‌توان برای چربی کمتر غذا، آنها را در فر گریل کرد.

دستور پخت موساکا یونانی با روغن زیتون

برای سرو این غذا از سسی به نام سس سفید استفاده می‌شود که با سس مایونز متفاوت است. برای تهیه این سس می‌بایست ۱۰۰ گرم کره را روی حرارت داغ کنید و یک عدد پیاز رنده شده را در آن تفت دهید. سپس ۲ لیوان شیر را به آرامی به مخلوط اضافه کنید و تا زمان غلیظ شدن سس آن را هم بزنید. اگر غلظت سس به اندازه کافی نبود می‌توانید از آرد برای قوام آوردن آن استفاده کنید.

مراحل تهیه موساکا یونانی با روغن زیتون

بعد از اینکه بادمجان ها را پوست کندید و ورقه ای کردید، کف سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید و بادمجان ها را بچینید. کمی هم روی بادمجان ها روغن زیتون بریزید تا بعد از برگرداندن آنها، سمت دیگر نیز چرب باشد. اگر برای این غذا از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید، خیالتان راحت خواهد بود که غذای سالم تری تهیه می‌کنید.

در حین آماده شدن بادمجان ها، گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز خرد شده تفت دهید و ادویه، گوجه، سیر و فلفل را نیز به آن اضافه کنید. تقریباً به همان شیوه ای که مایه ماکارونی را آماده می‌کنید، اجازه دهید این مخلوط بپزد. در نهایت یک ظرف بزرگ فر، همانند ظرفی که برای لازانیا استفاده می‌کنید، انتخاب کنید. کف ظرف را بعد از چرب کردن با روغن زیتون، یک لایه بادمجان بچینید.

روی بادمجان ها را با مایه گوشتی پر کنید و به ترتیب یک لایه بادمجان و یک لایه مواد بریزید. تا لایه آخر که سیب زمینی های آب پز زده و حلقه شده را قرار می دهید. اگر در هنگام آب پز کردن سیب زمینی ها کمی نمک داخل آب آن بریزید، در هنگام برش زدن آنها راحت تر خواهید بود. در آخر هم روی مواد را سس سفید بریزید و با آلومینیوم بپوشانید.

بعد از ۴۵ دقیقه در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد، غذای شما آمادست. به همین سادگی یک غذای خوشمزه به نام موساکا یونانی با روغن زیتون تهیه کردید. اگر برای خرید روغن زیتون  با کیفیت و خالص نیاز به راهنمایی داشتید، می‌توانید از همکاران ما در زرگون کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.