آموزش

تاثیرات نور بر روی روغن زیتون | آیا روغن زیتون در نور خراب می شود؟

تاثیرات نور بر روی روغن زیتون

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که قرار دادن روغن زیتون در برابر نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث از بین رفتن خواص و فواید آن شود.  در این گزارش که نتایج تاثیرات نور بر روی روغن زیتون در آن بررسی می‌شود، تاکید شده است که از قرار دادن روغن زیتون در آفتاب جلوگیری کنید. اما آیا هر نوع نوری بر روی روغن زیتون تاثیر بدی دارد؟ زمانی که نور به ظرف روغن می تابد، چه اتفاق شیمیایی رخ می‌دهد؟ در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در این باره توضیح بدهیم. با زرگون همراه باشید.

یکی از سالم ترین روغن های خوراکی در حال حاضر روغن زیتون است. خصوصاً اگر از نوع روغن زیتون فرابکر باشد. درباره خواص این نوع روغن می‌توانید بخش مصارف و فواید روغن زیتون را مطالعه کنید.

چرا روغن زیتون را  برای مصرف انتخاب کنیم؟

با مصرف روغن زیتون نه تنها کلسترول بدن بالا نمی رود، بلکه LDL یا کلسترول بد نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان هایی که در این روغن وجود دارد جلوی بروز بسیاری از بیماری ها و حمله های قلبی را می گیرد. همین آنتی اکسیدان ها خاصیت ضد سرطانی به روغن زیتون داده‌اند و ارزش غذایی آن را بسیار بالا می برند.

اما با وجود تمام این ویژگی های مثبت، اگر در تهیه یا نگهداری روغن زیتون دقت کافی نشود، ممکن است تاثیرات نامطلوبی بر جای بماند. بسیاری از روغن ها به نور و حرارت حساس هستند. اما به خاطر ساختار شیمیایی بعضی از آنها، تغییر چندانی در آنها ایجاد نمی شود. در واقع روغن های سرخ کردنی به گونه ای فرآوری شده اند که در برابر حرارت های بالا مقاومت داشته باشند.

از طرفی این دستکاری در روغن های صنعتی باعث شده تا مضرات زیادی در پی داشته باشند. اینجاست که استفاده از یک روغن گیاهی و خالص مانند روغن زیتون فرابکر برای افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، مهم می‌شود. روغن زیتون های فرابکر زرگون با کمترین دستکاری و تغییر در ساختار، به دست مشتریان می رسد. همین مساله باعث شده تا نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری داشته باشد.

در ادامه درباره تاثیراتی که نور بر روی روغن زیتون می گذارد می گوییم و راهکارهایی به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید مدت زمان بیشتری از این محصول استفاده کنید.

تاثیرات نور بر روی روغن زیتون

روغن زیتون در مواجهه با نور دچار اکسیداسیون نوری می‌شود. اکسیداسیون نوری یا فتو اکسیداسیون زمانی رخ می‌دهد که نور با ترکیباتی مانند کلروفیل ها برخورد می‌کند. روغن زیتون نیز که حاوی این ترکیبات است در برابر نور اکسیده می شود و بعد از برخورد با اکسیژن، از حالت پایدار به حالت برانگیخته تبدیل می‌شود.

اگر تابش نور بر روی روغن زیتون برای مدتی طولانی صورت بگیرد، حجم زیادی از خاصیت آنتی اکسیدانی آن از بین می رود. نور خورشید هم به دلیل داشتن اشعه ماوراء بنفش یا UV می‌تواند ساختار ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدانی روغن زیتون را به هم بریزد و در نهایت باعث افت کیفیت آن شود.

آیا حرارت نیز همین تأثیر را روی روغن زیتون دارد؟

بسیاری از افراد تصویر می‌کنند که تنها نور است که می‌تواند خواص و ساختار روغن زیتون را دچار اشکال کند. به همین خاطر شیشه یا ظرف آن را در کنار اجاق گاز یا در کابینت پایین آن قرار می‌دهند. دقت کنید که گرما نیز می‌تواند به اندازه نور روی سلامت روغن زیتون تاثیر منفی داشته باشد.

بهترین مکان برای نگهداری روغن زیتون، فضایی خشک و خنک و به دور از نور و حرارت است. این توصیه را جدی بگیرید چرا که شما می‌خواهید روغن زیتون را به خاطر خواص و ویژگی های آن استفاده کنید تا به سلامت خود و خانواده کمکی کرده باشید. با نگهداری نادرست از روغن، نه تنها به این هدف نمی رسید بلکه ممکن است در اثر تغییراتی که در ساختار روغن به وجود می‌آید، ارزش غذایی آن حذف شود.

روغن زیتون را در چه ظرفی می‌بایست نگهداری کرد؟

اکثر ظروف روغن زیتونی که در قفسه های فروشگاه ها می بینید، شیشه های شفاف و حتی بطری های پلاستیکی هستند. در بعضی موارد حتی این شیشه ها در معرض نور خورشید قرار دارند و برای روزها و ماه ها در همان وضعیت باقی می مانند. اگر فکر می‌کنید خواص این روغن ها هنوز مانند روز اول است، سخت در اشتباهید.

تحقیقات نشان داده است که نگهداری روغن زیتون در بطری های شیشه ای و در معرض نور خورشید، بعد از گذشت چند ماه باعث می‌شود که ۳۰ درصد از دو ترکیب مهم روغن زیتون از بین برود. حال تصور کنید این روغن را تهیه کرده‌اید و چند ماهی هم در آشپزخانه و در نزدیکی حرارت قرار داده‌اید!

پس علاوه بر اینکه روی نوع و خلوص روغن زیتونی که می خرید باید حساس باشید، به بسته بندی و شرایط نگهداری آن هم باید توجه کنید. بهترین توصیه این است که روغن زیتونی تهیه کنید که در ظروف تیره رنگ، شیشه های رنگی یا ظروف فلزی و به دور از تابش نور خورشید نگهداری می‌شوند.

چگونه از کیفیت روغن زیتون اطمینان حاصل کنیم؟

یکی دیگر از دغدغه های رایج مشتریان برای خرید روغن زیتون، کیفیت و اصل بودن آن است. در صفحه تشخیص حسی کیفیت روغن زیتون به طور کامل توضیح داده ایم که چه روش هایی برای شناسایی یک روغن زیتون فرابکر و اصل وجود دارد. نگران نباشید! قرار نیست برای فهمیدن اصل بودن و خالص بودن یک شیشه روغن زیتون راهی آزمایشگاه شوید… همه روش ها حسی و قابل اجرا توسط خود شما هستند.

اگر بعد از مطالعه روش های گفته شده در این راهنما، نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی داشتید، می‌توانید از همکاران ما در بخش پشتیبانی زرگون کمک بخواهید. فراموش نکنید که استفاده از روغن زیتون های ناخالص و نامرغوب می‌تواند در طولانی مدت سلامت شما را به خطر بیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.