آشپزی, غذاها

طرز تهیه سیرواویج با مرغ و روغن زیتون

طرز تهیه سیرواویج با مرغ و روغن زیتون

غذاهای محلی شهرهای کشورمان نشان از فرهنگ اصیل مردم ایران دارند. ترکیب مواد مقوی و خوشمزه که در جهان زبانزد خاص و عام است. یکی از پرطرفدارترین آن‌ها، سیرواویج بوده که جزء خورش‌های محلی استان گیلان محسوب می‌شود. برای یادگیری طرز تهیه سیرواویج با مرغ و روغن زیتون وقت را از دست ندهید. غذایی لذیذ و باب میل خانواده و میهمانان که خاطره به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد. با زرگون همراه باشید تا طعم خوش این خورشت گیلانی را بچشید.

مواد لازم

  • تخم مرغ ۳ عدد
  • پیاز یک عدد
  • برگ سیر ۳۵۰ گرم
  • آب نارنج تازه ۲ قاشق غذاخوری
  • برنج ۲ پیمانه
  • سینه مرغ ۲ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه به میزان مورد نیاز
  • روغن زیتون  ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار دلخواه
  • زردچوبه و برگ بو به میزان لازم

طرز تهیه سیراویچ با مرغ و روغن زیتون

ابتدا یک قابلمه بزرگ را انتخاب کنید. سینه مرغ، پیاز، ادویه جات و برگ بو را با کمی آب داخل آن ریخته تا با هم بر روی شعله ملایم گاز به آرامی بپزند. بعد از پخت مرغ، روی آن زعفران ریخته و با روغن زیتون سرخ شود.

در مرحله بعدی، برگ سیر را با یک چاقوی آشپزخانه تیز برش بزنید. برای حفظ ظاهر غذا برگ‌ها را به صورت یک دست درآورید. آن‌ها را درون یک لگن آب بریزید. پس از شستشوی کامل، برگ‌های سیر را آبکش کرده تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

ابتدا برای باقی ماندن عطر و طعم بهتر، برگ سیر را بدون روغن در ماهی تابه تفت بدهید. بعد یک قاشق روغن زیتون را به آن اضافه کنید تا به مرور نرم شده و بپزد.

در ترکیبات مربوط به طرز تهیه سیرواویج با مرغ و روغن زیتون، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و آب نارنج تازه بود. این مواد را بر روی شعله کم اجاق گاز قرار داده تا آب آن کم کم تبخیر شود. سپس ۳ عدد تخم مرغ را بشکنید. ابتدا سفیده‌ها و بعد زرده آن‌ها را با چنگال هم بزنید. بعد درون مواد داخلی ماهیتابه بریزید. درب ظرف را برای پختن تخم مرغ‌ها بگذارید.

در مرحله آخر، برنج را که از قبل با نمک خیس شده با آب درون قابلمه ریخته تا روی شعله زیاد گاز بجوشد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کرده و به صورت کته دم شود. برنج پخته را داخل دیسی بزرگ بکشید. در پایان آموزش طرز تهیه سیرواویج یادتان باشد که روی برنج را با مرغ و دیگر ترکیبات خورش تزیین کنید. از ماست و زیتون می‌توان به عنوان دسر استفاده کرد. غذای خوشمزه گیلانی آماده است. نوش جان.

خواص خورش سیرواویچ با مرغ و روغن زیتون

در بین مواد تشکیل دهنده خورش سیرووایج با مرغ و روغن زیتون، سیر و زیتون از محبوب‌ترین دانه‌های گیاهی مورد استفاده مردم گیلان است. گیلانی‌ها در کنار ماست و کته حتماً این دو را قرار می‌دهند. سیر تازه و روغن زیتون در کاهش کلسترول، فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و سرماخوردگی نقش بسزایی دارند.

2 نظر در “طرز تهیه سیرواویج با مرغ و روغن زیتون

  1. نیوشا گفت:

    این غذا عالی بود، سپاس

  2. سام باقری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من اینو دستور پخت رو به خانمم دادم واقعا لذت بردم و اگه میشه بیشتر مطالب بزارین
    مرسی از روغن عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.