آموزش

با این نشانه ها، روغن زیتون تقلبی را از اصل تشخیص دهید!

روغن-زیتون-تقلبی

اولین مشخصه برای خرید روغن های گیاهی، کیفیت و خالص بودن آن است. آیا تا به حال روغن زیتون تقلبی خریده‌اید؟ روغن زیتون اصل و با کیفیت چه مشخصاتی دارد؟ معیارهای تشخیص روغن زیتون غیراستاندارد از مرغوب چیست؟ با مطالعه این مطلب زرگون می‌توانید به راحتی روغن زیتون خالص را تشخیص دهید و تهیه کنید.

آنچه باید درباره روغن زیتون بدانید

زیتون، میوه‌ای مدیترانه ای است که بیشتر در نواحی گرمسیری رشد می‌کند. خواص بی نظیر آن باعث شده که مردم کشورهای مختلف از آن در سبد غذایی خود بهره ببرند. دانه‌های درخت زیتون حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است. انواع ویتامین‌های موجود در آن به همراه اسیدهای چرب تک غیر اشباع و املاح معدنی به طرز باورنکردنی سلامت انسان را تضمین می‌کند. علاوه بر زیتون که به صورت خام در سالاد و پاستا یا دسر مصرف می‌شود، روغن زیتون نیز دارای مصارف زیادی است. از بهم فشردن میوه‌های زیتون، روغنی سالم و مقوی به دست می‌آید.

فرآیند روغن گیری از گذشته تاکنون به روش های سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد. در سال‌های خیلی دور، روغن زیتون با آسیاب‌های سنگی تولید می‌شد. بدین صورت که پس از شستشو و جداسازی هسته‌ها، لاشه‌های زیتون را داخل سنگ‌های بزرگ قرار داده و روغن آن را خارج می‌کردند. در این روش، روغنی مرغوب تهیه شده که بدون هرگونه افزودنی شیمیایی قابل مصرف است.

روغن گیری زیتون در کارخانه‌ها

در شیوه صنعتی با استفاده از دستگاه های پیشرفته و دخالت غیر مستقیم کارشناسان، روغن زیتون استاندارد تولید می شود. خرید روغن زیتون کارخانه‌ای از لحاظ کیفیت و نظارت مستمر نیروی انسانی قابل اطمینان است. طبق تعریف انجمن بین المللی روغن زیتون، محصولات فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده و روغن تفاله زیتون جزء انواع خوراکی و موضعی به شمار می‌روند. روغن زیتون فرابکر یا اکسترا ویرجین، بهترین آن‌ها است. برای پخت و پز یا ترکیبات سالاد و پاستا از این نوع روغن زیتون استفاده کنید.

سرخ کردن مواد غذایی از جمله بادمجان، پیاز، سیر، سیب زمینی، قارچ  و سبزیجات را با روغن زیتون بکر انجام دهید. بسیاری از بیماری‌های قلبی – عروقی، ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند یبوست، التهاب و ورم معده، افسردگی، آلزایمر، دردهای عضلانی، پوکی استخوان، انواع سرطان‌ها، خشکی پوست دست و صورت، ریزش و شکنندگی موها، افزایش یا کاهش افراطی وزن و دیگر موارد با روغن زیتون درمان می‌شود. روغن زیتون فرابکر و بکر به دلیل تصفیه نشدن و اضافه نکردن نگهدارنده‌های شیمیایی خواص خود را به خوبی حفظ می‌کنند. در نتیجه سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان، امگا ۳ و ۶، کلسیم و فیبر بوده و سلامت بدن انسان را تضمین می‌کند.

نکاتی که به تشخیص روغن زیتون تقلبی کمک می‌کند

شاید شما هم موقع خرید نتوانید روغن زیتون تقلبی را از اصل آن تشخیص دهید. در این رابطه به هیچ عنوان نگران نباشید. چرا که دست اندرکاران زرگون براساس تجربیات حرفه‌ای خود اطلاعاتی جامع درباره نشانه‌های تشخیص روغن زیتون باکیفیت از نامرغوب آن را به شما ارائه خواهند داد.

۱- روغن زیتون دارای عطر و بوی خاصی است

بیشتر روغن های گیاهی سالم و اصل را می توان از بو و عطر آن شناخت. اکثر این روغن‌ها، به خاطر خالص بودن، عطر و بویی طبیعی شبیه سبزیجات دارند. روغن زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین راه متمایز ساختن روغن زیتون تقلبی با نوع مرغوب، استشمام بوی کاهوی تازه یا گوجه فرنگی از آن است. حس بویایی یکی از روش‌های مطمئن برای شناخت سطح کیفی روغن زیتون می‌باشد.

کافیست تنها یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در دهان بریزید. بدین شکل که مایع روغن را به حالت قرقره بچرخانید و هوای آن را ببلعید. حواستان باشد که به هیچ عنوان روغن زیتون را میل نکنید. تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل با استشمام بوی آن امکان پذیر است. چنانچه بوی ماندگی یا کپک زدگی را حس کردید به سالم بودن روغن زیتون شک کنید. برخی از تولیدکنندگان روغن زیتون غیراستاندارد برای فروش بیشتر از اسانس‌های بو استفاده می‌کنند. در این مواقع، انتخاب محصول مرغوب کار دشواری است.

اسید چرب روغن زیتون

دومین روش در تست روغن زیتون تقلبی را به خاطر بسپارید. یک ظرف کوچک مانند فنجان را بردارید. دو قاشق غذا خوری از روغن زیتون را درون آن بریزید. با پارچه یا نایلونی روی فنجان را به طور کامل بپوشانید. بعد از چند دقیقه دو طرف ظرف را در دستان خود بگیرید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دمای آن با گرمای بدن شما به سطح یکسانی برسد. در مرحله بعد، بوی روغن زیتون با نفسی عمیق استشمام شود. پس از مدتی کوتاه تلخی زیاد، کیفیت خوب و خالص بودن روغن زیتون به طور یقین باعث سرفه شما خواهد شد.

۲- مزه و طعمی متفاوت دارد

مهمترین عامل مؤثر در متمایز ساختن روغن زیتون تقلبی از مرغوب، طعم و مزه آن است. با حس چشایی به راحتی می‌توان مزه روغن زیتون خالص و باکیفیت را تشخیص داد. با چشیدن مقداری از این روغن گیاهی سالم متوجه سالم بودن آن خواهید شد. یک قاشق روغن زیتون را روی سطح زبان پخش کرده و سپس آن را به آرامی میل نمایید. طعم تند و تلخ روغن زیتون به احتمال قوی در گلوی شما احساس سوزش را به وجود می آورد. البته حالت خشکی و گس شدن دهان به هنگام خوردن از دیگر نشانه‌های شناخت روغن زیتون تقلبی از اصل است.

۳- رنگ و ظاهر روغن زیتون را در نظر بگیرید.

میوه های درخت زیتون به دلیل تنوع در رنگ و ظاهرشان با یکدیگر متفاوت هستند. روغن زیتون فرابکر و بکر جزء انواع خوراکی محسوب می‌شوند. اگرچه رنگ روغن زیتون تقلبی کاملاً واضح است اما موقع خرید به مشخصات درج شده بر روی بطری‌ها توجه بیشتری داشته باشید. اطلاعاتی از قبیل نام برند تجاری، آدرس و تلفن کارخانه، جدول ارزش غذایی، قیمت، وزن، شماره پروانه بهداشت، علامت استاندارد محصول، تاریخ برداشت زیتون و انقضاء به تشخیص بهتر روغن زیتون مرغوب کمک فراوانی می‌کند. خرید از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی معتبر تا حد زیادی در تهیه روغن زیتون سالم و استاندارد مؤثر است.

یک نظر در “با این نشانه ها، روغن زیتون تقلبی را از اصل تشخیص دهید!

  1. مونا گفت:

    واقعا جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.