آموزش

روغن زیتون چه ویتامینی دارد؟ خواص و فواید روغن زیتون

روغن زیتون چه ویتامینی دارد؟

اکثر روغن های گیاهی حاوی ویتامین و املاح معدنی هستند. اما آیا می دانید روغن زیتون چه ویتامینی دارد؟ یا درباره خاصیت و فایده های روغن زیتون اطلاعات کاملی دارید؟ روغن زیتون را می توان برای درمان بیماری ها استفاده کرد. ولی کدام نوع روغن زیتون برای ترکیبات بهداشتی و موضعی مصرف می شود؟ آیا همه انواع روغن زیتون برای پخت و پز مناسب می باشند؟ با این مطلب همراه زرگون باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

به طور یقین همه روغن های طبیعی و خالص دارای املاح و ویتامین های خاصی هستند. روغن زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که روغن زیتون چه ویتامینی دارد؟ مصارف اصلی روغن زیتون چیست؟ و اینکه چه میزان از روغن زیتون برای دریافت ویتامین های موردنیاز بدن کافی است؟ مطالعه این مطلب برایتان بسیار مفید و کارساز خواهد بود.

روغن زیتون چه ویتامینی دارد؟

زیتون یک گیاه مدیترانه ای پرخاصیت می باشد که از سالیان دور در سبد غذایی خانواده ها گنجانده شده است. علاوه بر اینکه دانه های درخت زیتون به عنوان یک میوه خوشمزه و مقوی در تغذیه روزانه انسان استفاده می شود. از فشار دادن این میوه ها، فرآیند روغن گیری زیتون صورت می گیرد. فایده ها و خواص روغن زیتون عبارتند از :

  • روغن زیتون حاوی انواع ویتامین و املاح معدنی است.

بدن انسان برای بقای خود به طور طبیعی نیازمند دریافت انواع ویتامین ها است. اگر بخواهیم به طور واضح  و شفاف درباره اینکه روغن زیتون چه ویتامینی دارد توضیح دهیم، باید بگوییم که روغن گیاهی زیتون سرشار از ویتامین های E، K، D و A می باشد.

ویتامین E در روغن زیتون از تخریب سلول های بدن جلوگیری می کند. با مصرف روزانه روغن زیتون کمتر دچار ناراحتی های قلبی – عروقی و مسدود شدن رگ ها خواهید شد. روغن زیتون با داشتن ویتامین E و آنتی اکسیدان به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک زیادی می کند.

دومین مورد در پاسخ به این سوال که روغن زیتون چه ویتامینی دارد وجود ویتامین K در این روغن ارگانیک است. افرادی که از سنگ کلیه، بیماری های قلبی، خونریزی شدید قاعدگی، دیابت و … رنج می برند در وعده های غذایی خود از روغن زیتون استفاده می کنند.

روغن زیتون حاوی ویتامین A در التیام زخم های پوستی، سوختگی، تنظیم فشار خون، رشد کودکان، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی و جلوگیری از پیری زودرس نقش بسزایی دارد.

متخصصین تغذیه استفاده از روغن زیتون را به دلیل وجود ویتامین D برای پوکی استخوان، افسردگی، اضطراب، آرتریت، سرماخوردگی، ناراحتی های تنفسی، کولیت، فشار خون، کم خونی، آسم، پارکینسون و ناتوانی حرکتی بیماران تجویز می کنند.

  • روغن زیتون دارای خواص درمانی فوق العاده ای است

آگاهی از خواص و فواید درمانی برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. روغن زیتون به دلیل خاصیت های ضد التهابی، امگا ۳ و ۶، اولئیک اسید، آنتی اکسیدان و چربی های تک غیر اشباع که دارد در بهبود انواع بیماری ها مؤثر است. با مصرف منظم روغن زیتون از ابتلا به دیابت، سرطان ها، آترواسکلروز، اختلالات مغزی، افسردگی، آلزایمر، ناراحتی های قلبی – عروقی، فشار خون بالا، سنگ کلیه، کاهش قند خون، استرس، لاغری یا افزایش وزن بیش از حد، اکسیداتیو کبد، بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست، انسداد روده، زخم معده و … رهایی می یابید.

  • روغن زیتون برای مصارف موضعی، ماساژ درمانی و محصولات بهداشتی استفاده می شود.

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در ترکیبات انواع کرم صورت، دست و پا، شامپوها، ماسک و … از روغن زیتون استفاده می کنند. افرادی که مشکلاتی همچون ریزش مو، شوره سر، التهاب و خشکی پوست و مو، جوش و لک ها، آفتاب سوختگی و سیاهی دور چشم با ماساژ منظم روغن زیتون بهبود یافته اند. روغن زیتون با خاصیت آب رسانی خود به رفع چین و چروک صورت و پاکسازی آن کمک زیادی می کند. طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی بیماران مبتلا به دردهای عضلانی و استخوانی، ناراحتی های پوستی، گرفتگی عروق و … به این نتیجه رسیده اند که ماساژ درمانی با روغن زیتون برای آن ها بسیار مؤثر است. البته بعضی از افراد نسبت به روغن زیتون حساسیت دارند که بایستی قبل از مصرف با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

چند نوع روغن زیتون وجود دارد و کاربردهای آن چیست؟

روغن زیتون انواع مختلفی دارد که براساس کیفیت و نوع تولید آن برای مصارف خوراکی و موضعی با یکدیگر متفاوتند.

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر خالص ترین نوع این روغن ارگانیک محسوب می شود. در مراحل تولید روغن زیتون اکسترا ویرجین هیچ گونه افزودنی شیمیایی و مواد نگهدارنده به کار نمی رود. کار روغن گیری از دانه های سالم زیتون بدون دخالت مستقیم انسان و تصفیه انجام می پذیرد. به نحوی که تمامی خواص و فایده های میوه درخت زیتون را داراست. روغن زیتون فرابکر بیشتر برای پخت و پز غذاها و درمان بیماری ها کاربرد دارد.

روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر همانند فرابکر بدون تصفیه شدن به مرحله تولید می رسد. خواص این نوع روغن زیتون توسط پرس های مکانیکی با تحت فشار قرار گرفتن میوه زیتون حفظ می شود. در فرآیند تولید از گرما دادن جلوگیری شده و هیچ نوع مواد شیمیایی به آن اضافه نمی کنند. از روغن زیتون بکر برای پخت و سرخ کردن مواد غذایی با شعله کم و ترکیبات سالاد استفاده کنید.

روغن زیتون لامپانت

این نوع روغن زیتون به دلیل کیفیت پایین آن خوراکی نبوده و برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. برای ساخت روغن زیتون لامپانت بیشتر دانه های زیتون خراب، ناسالم و کرم خورده را انتخاب می کنند.

روغن زیتون تصفیه شده یا ریفایند

بعد از روغن زیتون فرابکر و بکر، نوع تصفیه شده آن با کیفیت پایین تر در بازار عرضه می شود. البته عطر و طعم اصلی و خالص روغن زیتون را ندارد.

روغن تفاله زیتون

از تفاله های باقیمانده از جداسازی و آب موجود در دانه های زیتون روغن زیتون پومیس تولید می شود. به دلیل کیفیت نامرغوب و آلاینده های سرطان زا برای مصرف خوراکی توصیه نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.