آموزش

روغن زیتون چه خاصیتی دارد و چرا باید آن را در سبد خرید خود جای دهیم؟

روغن زیتون چه خاصیتی دارد

زیتون یکی از پرخاصیت ترین میوه‌ها است که از سالیان دور در نواحی مدیترانه‌ای کاشت می‌شود. دانه‌های درخت زیتون سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیر اشباع و املاح معدنی موردنیاز بدن می‌باشد. بیشتر کشورها در سبد غذایی خود از میوه زیتون استفاده می‌کنند. زنان خانه دار و  آشپزهای حرفه‌ای روغن زیتون را برای پخت انواع برنج، خورشت و سرخ کردن مواد غذایی به کار می برند. اینکه روغن زیتون چه خاصیتی دارد را زرگون در ادامه مطلب توضیح خواهد داد. با ما همراه باشید.

از تولید تا مصرف روغن زیتون

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که روغن‌های گیاهی چه برتری نسبت به دیگر روغن‌های موجود در بازار دارند؟ از گذشته تاکنون استفاده از میوه‌ها و دانه‌های غذایی مورد استقبال عموم مردم بوده است. امروزه بیشتر متخصصین تغذیه بر این باورند که مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه و حبوبات در افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت افراد نقش بسزایی دارد. اما روغن زیتون چگونه تهیه می‌شود؟

روغن زیتون علاوه بر مصرف خوراکی برای درمان بیماری‌ها و ترکیبات مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شوند. فرآیند روغن‌گیری به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد. در شیوه اول، میوه‌های سالم درخت زیتون را پس از برداشت در ظروف بزرگ می‌شویند. در مرحله بعد با جداسازی هسته، لاشه میوه زیتون را توسط سنگ‌های آسیاب می‌سابند تا آب و روغن آن خارج شود. در گذشته از دستگاه‌های پرس نیز برای فشار دادن میوه‌های زیتون و روغن گیری آن‌ها استفاده می‌کردند.

در روش صنعتی شرایط کاملاً تغییر می‌کند. کشاورزان دانه‌های زیتون را در اسرع وقت دست‌چین کرده و با بسته‌بندی‌های مخصوص به کارخانه‌ها ارسال می‌کنند. بعد از جابجایی و نگهداری، زیتون‌ها شستشو و تمیز می‌شوند. سپس دانه‌های زیتون را برای آسیاب کردن، هسته‌گیری و مالش دادن خمیر زیتون به قسمت‌های مربوطه می‌فرستند. جداسازی با روش سانتریفیوژ انجام می‌شود. روغن زیتون به دست آمده از این طریق کاملاً ارگانیک و خالص می‌باشد.

روغن زیتون دارای انواع مختلفی است. بهترین نوع روغن زیتون، فرابکر است. در فرآیند تولید این روغن زیتون باکیفیت، نظارت درست و دقیقی بر انتخاب میوه‌های سالم و درشت صورت می‌گیرد. به هنگام استخراج روغن زیتون فرابکر و بکر هیچ گونه افزودنی شیمیایی اضافه نمی‌کنند. روغن‌گیری بدون تصفیه‌شدن با استفاده از دستگاه صنعتی بزرگ و عدم دخالت مستقیم انسان تولید می‌شود. اگر بخواهید به معنای واقعی بدانید روغن زیتون چه خاصیتی دارد باید برای یک‌بار هم شده نوع فرابکر و بکر آن را مصرف کنید.

روغن زیتون چه خاصیتی دارد؟

همان طور که گفتیم از روغن زیتون برای مصارف آشپزی، درمانی و بهداشتی استفاده می شود. اما دانستن مهمترین خواص این روغن طبیعی برای زندگی بهتر و سلامت بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۱- سرشار از املاح معدنی و ویتامین های مختلف

امروزه روغن زیتون در رژیم غذایی افراد دارای جایگاه ویژه‌ای است. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در این روغن گیاهی به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، ویتامین‌های A، E، K، E به وفور در روغن زیتون وجود دارد. تا جایی که به یکی از غنی‌ترین منابع غذایی تبدیل شده است.

بدن برای التیام سوختگی، زخم‌های پوست، رشد کودکان، تنظیم فشار خون، بهبود بینایی، جلوگیری از پیری زودرس و تقویت سیستم ایمنی نیاز به ویتامین A فراوان دارد. این ویتامین در روغن زیتون خالص یافت می‌شود.

ویتامین E در جلوگیری از تخریب سلول های حیاتی بدن نقش بسزایی ایفا می‌کند. ناراحتی‌های قلبی – عروقی و انسداد رگ‌ها با مصرف روزانه روغن زیتون کاهش می‌یابند.

در پاسخ به سوال روغن زیتون چه خاصیتی دارد باید بگوییم که ویتامین K موجود در آن باعث از بین بردن سنگ کلیه، رهایی از بیماری قلبی، کاهش خونریزی شدید قاعدگی و کنترل دیابت می‌شود.

ویتامین D در روغن زیتون به بهبود سرماخوردگی، ناراحتی های تنفسی، کم خونی، آسم، پارکینسون، ناتوانی حرکتی، کولیت، آرتریت، اضطراب، کاهش فشار خون و پوکی استخوان کمک می کند.

۲- پیشگیری و درمان بیماری ها

میزان بالای آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و دیگر مواد موردنیاز بدن در روغن زیتون باعث بهبود و درمان بیماری های گوناگون می شود. مصرف روزانه روغن زیتون تحت نظر پزشک با مقدار مشخص در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد. بسیاری از افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی – عروقی، سرطان، فشار خون، افسردگی، دیابت، کم خونی، التهابات پوست و مو، اختلالات دستگاه گوارش، آلزایمر، چربی خون، چاقی و لاغری بیش از حد، آترواسکلروز، نوسانات مغزی، پوکی استخوان و دردهای عضلانی با مصرف موضعی و خوراکی روغن زیتون بهبود یافته اند.

روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهابی است. این امتیاز باعث کاهش بیماری‌های قلب و عروق می‌شود. از طرفی مقدار کم چربی‌های اشباع موجود در این روغن ارگانیک، کلسترول خون را به طرز باورنکردنی کاهش می‌دهد. به مصرف کنندگان روغن زیتون توصیه می‌کنیم که بیش از مقدار مجاز استفاده از آن را در برنامه غذایی خود قرار ندهند. چراکه کالری بالایی به بدن شما وارد می‌شود که عوارض جسمانی به همراه دارد. مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، مورد تأیید متخصصان تغذیه است. اسید اولئیک در روغن زیتون به کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. در نتیجه افراد چاق پس از یک مدت، لاغری و کم شدن وزن خود را شاهد خواهند بود.

کلام آخر

در تکمیل مطلب روغن زیتون چه خاصیتی دارد باید گفت که یبوست، زخم معده، التهابات روده، آسیب کبد، گرفتگی و انسداد مجاری گوارشی با مصرف منظم آن کاهش می یابد. آنتی اکسیدان در جلوگیری از صدمه دیدن سلول های قرمز، لخته شدن خون، کنترل میزان انسولین در بدن نقش مؤثری دارد. وجود چربی های غیر اشباع زمان رسیدن به مرحله افسردگی را در افراد کوتاه می‌کند. شکنندگی، ریزش مو، شوره سر و موخوره با مصرف موضعی روغن زیتون از بین می رود. استفاده از ماسک های روغن زیتون در شفافیت و رشد موها تأثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.