آموزش

با خواص روغن زیتون برای روده آشنا شوید.

خواص روغن زیتون برای روده

روغن زیتون فرابکر یکی از بهترین روغن های طبیعی شناخته شده است که فواید و خواص فراوانی دارد. در طب سنتی روغن زیتون برای روده ، معده، کاهش فشار خون، انواع سرطان (پروستات، تخمدان، سینه)، آلزایمر و درمان بیماری های قلبی – عروقی و ناراحتی های پوستی که مصرف آن به صورت خوراکی یا موضعی توصیه می شود. اگر از بیماری های التهابی روده و یبوست رنج می برید، با زرگون همراه باشید.

امروز بیشتر ما به خاطر نوع مواد غذایی که مصرف می کنیم دچار بیماری های دستگاه گوارش بویژه روده می شویم. حکیمان در گذشته برای درمان هر گونه اختلالات گوارشی به بیماران خود مصرف روغن زیتون را تجویز می کردند. حال با پیشرفت اطلاعات علمی و مطالعات انجام شده، متخصصان تغذیه به نتایج قابل توجهی درباره مصرف خوراکی روغن زیتون در زندگی روزمره رسیده اند. در این مطلب سعی داریم اطلاعات مفصلی درباره خواص روغن زیتون برای روده ارائه دهیم.

خواص روغن زیتون برای روده

  • درمان سرطان روده

طبق مطالعات علمی انجام شده رابطه نزدیکی بین رژیم غذایی و افزایش تومورهای مرگ آور وجود دارد. از جمله عوامل اصلی بروز سرطان در افراد، اکسیداسیون سلولی می باشد. هر چقدر این سلول نسبت به اکسیژن دریافتی حساس باشد، احتمال وقوع سرطان بیشتر می شود. یکی از مهمترین خواص روغن زیتون برای روده، کاهش خطر ابتلا به سرطان است. چربی های تک غیر اشباع و ویتامین E موجود در روغن زیتون فرابکر با خنثی کردن رادیکال های آزاد از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند. اسید اولئیک خاصیت کاهش اثر انکوژن یا ژنی که سلول میزبان را به سلول سرطانی تبدیل می کند را با سرعت بالایی داراست.

متأسفانه چربی های رژیم غذایی در افزایش تومورهای روده بزرگ مؤثرند. این بیماری برخلاف سایر نقاط جهان در بین غربی ها به دلیل مصرف چربی زیاد بسیار رایج است. تحقیقات نشان داده روغن زیتون در جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطان روده بزرگ کمک فراوانی می کند. حتی افرادی که به بیماری های زخم معده و ورم معده دچار شده اند با مصرف دانه زیتون و روغن زیتون به راحتی از این مشکلات رهایی می یابند. هنوز اطلاعات ناشناخته ای از تأثیر روغن زیتون در پیشگیری از انواع سرطان باقی مانده که بایستی با تحقیقات فراوان کشف شوند.

  • خاصیت ضد التهابی

برای تولید روغن زیتون فرابکر از گرما یا فرآیندهای شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی شود. در این روغن با کیفیت عالی ترکیباتی از قبیل اولئوکانتال، هیدروکسی تروزول و اولئوروپین وجود دارد. به این ترکیبات پلی فنی می گویند که خاصیت ضد التهابی روغن زیتون را ایجاد نموده و خواص دیگر آن را به خوبی حفظ می کند. کولیت اولسرو یا زخمی شونده (ulcerative colitis) یک بیماری التهابی روده است که در پوشش راست روده و روده بزرگ باعث ایجاد زخم های زیادی می گردد. این بیماری منجر به شکل گیری آفت هایی در جداره روده شده که با نشانه هایی همچون درد شکم، کاهش وزن و اسهال همراه است.

اگر در رژیم غذایی خود از موادی تغذیه کنید که سرشار از اسید اولئیک باشد کمتر به بیماری کولیت زخم شونده روده مبتلا خواهید شد. اسید اولئیک از نوع اسید چرب تک اشباع است که در غذاهایی مثل روغن زیتون، برخی از روغن های مارگارین، روغن هسته انگور و روغن بادام زمینی یافت می گردد. نقش مؤثر اسید اولئیک در مهار کردن مواد شیمیایی روده باعث جلوگیری از مبتلا شدن افراد به بیماری کولیت زخمی شونده می شود. پیشنهاد ما برای درمان این بیماران به طور روزانه مصرف دو سوم قاشق غذاخوری روغن زیتون برای روده است تا از بروز کولیت ها جلوگیری شود.

  • درمان یبوست

شما ممکن است بنا به دلایل مختلف از جمله خشک بودن مزاج، دارا بودن معده سرد، یبوست بخاطر سرد مزاجی و سوء هاضمه با مشکلات فراوانی روبرو شوید. دیگر نگران این ناراحتی های بدنی نباشید چراکه با مصرف یک قاشق مرباخوری روغن زیتون برای روده و معده همراه با یک فنجان آب گرم به صورت ناشتا درمان خواهید شد. برای درمان بهتر کافی است روغن زیتون را هر ۸ ساعت یکبار به طور روزانه مصرف کنید.

  • درمان انسداد روده کوچک

در حالت طبیعی، تمامی بافت ها و ارگان های بدن از یکدیگر جدا هستند اما چسبندگی شکمی باعث اتصال آن ها می شود. چسبندگی های شکمی به صورت مادرزادی از جمله علل انسداد روده کوچک به شمار می روند. البته آسیب های وارد شده به پریتوئن بر اثر جراحی های حفره شکمی و لگن بوجود می آید که این عوامل به طور اکتسابی صورت می پذیرد.

۸۵ درصد موارد انسداد روده کوچک متأثر از چسبندگی، فتق و یا تومورها است. دو روش جراحی و غیر جراحی حمایتی برای این بیماران توصیه می شود. اگر بیماران با انسداد خفیف روده کوچک مواجه باشند حتی المقدور درمان غیرجراحی مصرف روغن زیتون، روغن کنجد یا ماده حاجب محلول در آب برایشان تجویز می گردد.

  • درمان مسمومیت غذایی و اسهال

روغن زیتون برای رفع یبوست و اسهال نقش ملین را دارد. بعضی از افراد به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند که به شکل اسهال مزمن بروز می نماید. بدین صورت که غذای میل شده توسط انسان، زودتر از زمان طبیعی از روده ها عبور کرده و جهاز هاضمه فرصت کافی برای هضم و جذب آن ندارد. روغن زیتون برای روده و معده خاصیت قابض بودن یا همان جمع کنندگی را داراست که برای جذب بهتر غذا و هضم راحت آن بسیار کارساز است. البته نباید از تأثیر روغن زیتون در درمان مسمومیت ناشی از خوردن غذاهای مانده یا با ترکیب متضاد با مزاج فرد غافل شد. فراموش نکنید مصرف بیش از اندازه روغن زیتون ممکن است برای سیستم گوارشی شما مشکلاتی ایجاد کرده و با اسهال شدید روبرو شوید.

بهتر است روغن زیتون را با مقدار زیادی از آب گرم میل کنید تا مهار کننده سم ها بوده و خاصیت دفع کننده داشته باشد. علاوه بر خواص ذکر شده می توان به کاهش دل پیچه، درد و التهابات ناشی از حرکات غیر طبیعی روده اشاره کرد. این نکته را به خاطر بسپارید: روغن زیتون فرابکر باعث بهبود زخم و کارکرد عروق خونی در افرادی می شود که دچار خونریزی دستگاه گوارش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.