آشپزی, غذاها

دستور پخت شامی رودباری با روغن زیتون

یکی از غذاهای خوشمزه شمالی، شامی رودباری است که طرفداران زیادی دارد. موادی که برای تهیه این غذا به کار می‌روند، همگی پرخاصیت و کم کالری هستند. استفاده از روغن زیتون فرابکر در این غذا می تواند خواص آن را چند برابر کرده و این غذای خوشمزه را به یک غذای فوق العاده خوش طعم و همینطور سالم تبدیل کند. در این مطلب می‌خواهیم دستور پخت شامی رودباری با روغن زیتون را به شما عزیزان آموزش دهیم که در کمتر از دو ساعت آماده می شود و می‌تواند به عنوان یک وعده کامل غذایی مورد استفاده قرار گیرد. با زرگون همراه باشید.

مواد لازم برای پخت شامی رودباری با روغن زیتون

توجه داشته باشید که مقادیر مواد اولیه‌ای که در ادامه ذکر می‌شوند برای درست کردن یک وعده غذایی ۳ نفره مناسب است.

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • پیاز سفید بزرگ: ۱ عدد
  • روغن زیتون فرابکر: نصف لیوان
  • گوجه فرنگی : دو عدد
  • سبزیجات معطر
  • نمک و فلفل

آماده کردن مواد اولیه (۱ الی یک ساعت و نیم)

پیاز را به قطعات ریز خرد کنید و آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده را در پیاز و سبزیجات معطر بخوابانید و بعد از گذشت نیم ساعت آن ها را حسابی ورز دهید. در همین حین به مقدار لازم نمک و فلفل به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت در یخچال بماند. حتماً مخلوط گوشت را داخل ظرف در بسته قرار دهید و ترجیحاً آن را در طبقات پایینی بگذارید.

پخت شامی رودباری با روغن زیتون (نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه)

در همین حین گوجه فرنگی ها را در یک ظرف رنده کنید. سپس با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شروع به تفت دادن کنید. نیازی نیست گوجه‌ها زیاد سرخ شوند. در حدی که عطر آن بلند شود کافیست. حالا مقداری آب گرم به آن اضافه کنید و اجازه دهید قُل بخورد.

برای سرخ کردن شامی ها، ابتدا باقی مانده روغن زیتون فرابکر را داخل ماهیتابه بریزید و منتظر بمانید تا کمی گرم شود. دقت داشته باشید که برای از بین نرفتن خواص روغن زیتون، بهتر است آن را مدت زیادی به تنهایی روی شعله نگذارید. بعد از گرم شدن روغن، مقداری از مخلوط گوشت را بردارید و کف دست خود پهن کنید. سپس به آرامی داخل روغن قرار دهید و اجازه دهید سرخ شود.

بعد از سرخ کردن هر شامی، آن را در مایع گوجه قرار دهید. شعله زیر مایع گوجه باید کم باشد و از جوش افتاده باشد. در غیر اینصورت ممکن است شامی‌ها وا برود. همچنین نیازی نیست شامی‌ها را خیلی سرخ کنید. چون با قرار گرفتن آنها در مایع گوجه به خوبی خواهند پخت. بعد از اینکه تمامی شامی‌ها را آماده کردید و داخل مایع گوجه گذاشتید، یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه قرار دهید و حدود نیم ساعتی بگذارید غذا جا بیافتد.

پخت شامی رودباری با روغن زیتون

سرو کردن شامی رودباری

این غذا را می‌توان هم در کنار برنج و هم با نان میل کرد. برای تزئین آن می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید یا چند عدد گوجه گیلاسی را برش دهید و دور ظرف بچینید. در مایع گوجه آن هم می‌توانید، چند عدد آلو خورشتی بیاندازید تا طعم بهتری بگیرد. فقط حواستان باشد که بعد از سرو غذا، آلوها را جدا کنید که هسته‌هایش زیر دندان نرود. اگر در حین درست کردن این غذا سوالی داشتید یا از قبل تجربه‌ای درباره بهتر شدن دستور پخت شامی رودباری با روغن زیتون دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.