آموزش

فواید روغن زیتون برای سرطان

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بهداشت عمومی، بیماری‌های مزمنی مانند سرطان است. به همین خاطر سالیان سال است که محققان در تلاش هستند علائم این بیماری ها را از بین ببرند و راه حلی برای درمان آن‌ها بیابند. اما بهترین کار پیشگیری است. تحقیقات اخیر نشان داده است که روغن زیتون می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها داشته باشد. به همین خاطر در این مطلب می خواهیم درباره فواید روغن زیتون برای سرطان توضیح دهیم. با زرگون همراه باشید.

روغن زیتون چگونه می تواند به درمان سرطان کمک کند؟

قبل از این که به سراغ خواص پیشگیرانه روغن زیتون برای سرطان برویم، بد نیست خواص روغن زیتون و تاثیر آن بر روی درمان سرطان را نیز بررسی کنیم. روغن زیتون می تواند میزان آسیب های سرطانی را کاهش دهد. یعنی با کمتر کردن تعداد تومورهای توسعه یافته در بدن باعث می شود بیماری به طرز قابل توجهی آسیب کمتری به فرد برساند.

از جمله عوامل موثر بر کاهش سرطان، می تواند ترکیبات زیست فعال موجود در روغن زیتون باشد. همچنین اسیدهای چرب با پیوندهای غیراشباع که در روغن زیتون، خصوصاً از نوع فرابکر آن یافت می شود، علائم این بیماری را کاهش می دهند. در واقع مهم ترین عامل ایجاد سرطان اکسیداسیون درون سلولی است که در روش‌های درمانی تلاش می شود مقاومت سلول ها در برابر اکسیداسیون را بیشتر کرد. روغن زیتون به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان، یکی از گزینه های طبیعی برای این درمان به حساب می آید.

فواید روغن زیتون برای سرطان چیست؟

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه ادینبورگ انگلیس انجام شده است، روغن زیتون فرابکر حاوی ترکیباتی است که می تواند فعالیت ژن های عامل سرطان را در سلول مختل کند. این تحقیقات نشان می دهد که روغن زیتون این ژن ها را خنثی می کند و به طور خاص در سرطان سینه بسیار مفید واقع شده است.

اجازه بدهید کمی علمی تر این مساله را بررسی کنیم؛ به صورت طبیعی در مغز مولکولی وجود دارد که قادر به سرکوب کردن تومورهای سرطانی است. این مولکول که miR-7 نام دارد، با یکی از اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون واکنش نشان می دهد. این اسیدهای چرب که با نام اسید اولئیک شناخته می شوند، مانع از تولید پروتئینی به نام MSI2 می شود. این پروتئین است که تولید مولکول miR-7 در مغز را متوقف می کند. با این حساب روغن زیتون، سرکوب تومورها در بدن را تقویت می کند که باعث پیشگیری و درمان سرطان مغز خواهد شد.

رژیم مدیترانه ای چیست و چه تاثیری بر روی سرطان دارد؟

طی بررسی هایی که بر روی گروه های مختلفی از افراد انجام شده است، افرادی که از رژیم مدیترانه ای استفاده کرده اند، به مراتب احتمال مبتلا شدن به سرطان و همینطور بیماری های قلبی و عروقی کمتری داشته اند. اما رژیم مدیترانه ای چیست؟ در این رژیم که بیشتر یک سبک غذایی است، روغن زیتون فرابکر نقش مهمی دارد. علاوه بر آن بیشتر از سبزیجات، انواع میوه، اجیل، حبوبات، سیب‌زمینی، غلات کامل، نان‌ها، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی و غذاهای دریایی بخش عمده این سبک غذایی را تشکیل می دهند.

در اکثر غذاهایی که در رژیم مدیترانه ای وجود دارد، روغن زیتون فرابکر (extra virgin) استفاده می شود. (درباره انواع روغن زیتون و به طور خاص روغن زیتون فرابکر یا فوق بکر در صفحه انواع روغن زیتون توضیحات کاملی داده ایم.) تحقیقات نشان داده است که مصرف روغن زیتون همراه با این غذاها، باعث شده تا افراد ۵۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان کمتری داشته باشند. اگر می خواهید درباره خواص و فواید روغن زیتون فرابکر بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم بخش مصارف و فواید روغن زیتون را مطالعه کنید.

روغن زیتون برای سرطان

نکاتی درباره تاثیر روغن زیتون برای سرطان

بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی امروزی و همینطور سرطان ها، ناشی از مصرف بی رویه روغن های سرخ کردنی و انواع روغن در غذاست. یکی از روشهای پیشگیرانه از سرطان می تواند استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن باشد. این نوع روغن ها به دلیل ساختار طبیعی که دارند آسیبی برای بدن در پی نخواهند داشت.

از مقدار کمی روغن زیتون درجه یک می توانید برای سرخ کردن غذا استفاده کنید. با گرم شدن یا سرخ کردن مواد غذایی در روغن زیتون هیچ گونه تغییر اساسی اتفاق نمی افتد و ساختمان مولکولی آن تغییر نخواهد کرد. همین مساله باعث شده این روغن برای استفاده در انواع پاستا، سالاد، سوپ و خوراک ها مناسب باشد.

روغن زیتون خالص از نظر آنتی اکسیدان هایی مانند اسید اولئیک غنی است. این ویژگی باعث شده که روغن زیتون برای سرطان کولون، سرطان سینه، پوست و همینطور بیماری های کرونر قلبی مفید واقع شود. همینطور فنولی موجود در روغن زیتون، باعث می شود رادیکال آزاد حذف شود و در نتیجه از بروز سرطان جلوگیری کنند.

فواید روغن زیتون به همینجا ختم نمی شود…

جدای از فواید روغن زیتون برای سرطان جالب است بدانید بهترین داروی سرفه خصوصاً سرفه های خشک و تحریک آمیز، روغن زیتون است. کافی است قبل از خواب چند قاشق از روغن زیتون فرابکر که طعمی تلخ و تند هم دارد را میل کنید. بعد از گذشت یک هفته علائم سرفه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. همینطور می توانید برای پایین آمدن فشار خون نیز از این روغن استفاده نمایید. اگر نمی توانید این روغن را به تنهایی مصرف کنید و طعم تلخ آن گلوی شما را آزار می دهد، می تواند به طور مرتب از آن در غذاها یا سالادهایی که می خورید استفاده کنید. بسیاری از سس ها و سالاد ها همراه با روغن زیتون تهیه می شوند. می توانید از صفحه دستور غذا با روغن زیتون و طرز تهیه سس و سالاد با روغن زیتون در وب سایت زرگون بازدید کنید.

هرگونه سوال درباره نحوه مصرف و چگونگی خرید روغن زیتون اصل و درجه یک فرابکر داشتید می توانید  با همکاران ما در بخش پشتیبانی زرگون در ارتباط باشید. تمام تلاش ما، تهیه و تولید روغن زیتون با کیفیت و خالص است که خواص و فواید خود را حفظ کند. برای اطمینان از مراحل تهیه و تولید روغن زیتون فرابکر زرگون می توانید صفحه مراحل استخراج را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.