آموزش

اولئوروپین و روغن زیتون؛ با قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی آشنا شوید

با قوی‌ترین آنتی اکسیدان طبیعی آشنا شوید. اولئوروپین و روغن زیتون دو نامی است که باید در کنار هم آورده شوند. اما دلیل این گفته چیست؟ روغن زیتون محتویات فراوانی دارد که همگی بر روی سلامت بدن انسان تأثیر بسیاری می‌گذارند. ترکیبات فنلی به شکل الکل یا مشتقات اولئوروپین و دیگر چیزها در برگ، ریشه، ساقه و میوه زیتون موجود است. نتیجه حاصله از تحقیقات صورت گرفته بر روی مردم گوشه و کنار دنیا نشان داده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای تفاوت بخصوصی با سایر نقاط دنیا دارند.

به دلیل وجود روغن زیتون فراوان در سفره غذایی روزانه آن‌ها، عناصر آنتی اکسیدانی به وفور در تغذیه روتین‌شان دیده می‌شود. البته این را بگوییم که بسته به شرایط جغرافیایی بخش‌های مختلف، نحوه استخراج روغن و متدهای رسیدگی به این میوه، میزان پلی فنل‌ها، بین 50 تا 1000 میلی گرم بر کیلو در مکان‌های مختلف متغیر است.  به طور مثال میزان اولئوروپین در شکل بکر و فرابکر روغن زیتون به وفور دیده می‌شود و از درصد جذب بالایی برخوردار است.

ترکیبات روغن زیتون چیست؟

متخصصین تغذیه مدت‌هاست که بر پایه مطالعات و مشاهدات خود سفارش به جایگزینی روغن‌های گیاهی به جای سایر روغن‌ها کرده‌اند. روغن زیتون از بهترین پیشنهاد‌ها در بین تمامی آن‌هاست. با داشتن ترکیبات فوق‌العاده هم ارزش غذایی بالایی دارد و هم از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. علت این امر وجود آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین‌هایی مثل A، E، K و D در آن است.

نکته: هر چه نوع استخراج این روغن با کیفیت‌تر باشد مواد مغذی و ویتامین‌های آن از درصد بالاتری برخوردار هستند. پس اگر می‌خواهید به سراغ انتخابی خوب بروید حتماً از روغن زیتون بکر و فرابکر استفاده نمایید.

خواص دارویی اولئوروپین کدام است؟

آنقدر فواید و خواص میوه و روغن زیتون زیاد است که می‌توان طیف بسیار گسترده‌ای را از آن‌ها نام برد. به محض آن که در مورد خاصیت آن بدانید هرگز از مصرف روغن زیتون دست نخواهید کشید. در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم و در مورد هریک به اختصار توضیحاتی را در اختیارتان می‌گذاریم.

قوی ترین آنتی اکسیدان

یکی از ویژگی‌های بارز اولئوروپین موجود در روغن زیتون، خاصیت آنتی اکسیدانی بالای آن است. طی تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه‌ها، متخصصین متوجه تأثیر عجیب اولئوروپین در از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن شده‌اند. طبق گفته آن‌ها، کسانی که در رژیم غذایی خود از اولئوروپین و روغن زیتون استفاده می‌کنند از مقاومت بالای بدنی در مقابل رادیکال‌های آزاد برخوردار می‌شوند. توانایی LDL برای مبارزه علیه اکسیداسیون به دلیل مصرف اولئوروپین افزایش پیدا می‌کند. به علاوه میزان کلسترول در پلاسما کاهش می‌یابد.

خاصیت ضد التهابی

وقتی در حال بررسی اولئوروپین و روغن زیتون هستید حتماً این موضوع را مد نظر بگیرید این ماده می‌تواند خاصیت ضد التهابی در بدن ایجاد کند. التهاب داخلی مفاصل بر اثر پایین آمدن ساختار دفاعی سلول‌های ایمنی ایجاد می‌شود. اولئوروپین، با افزایش تولید سطح اکسید نیتیریک می‌تواند منجر به بهبود عملکرد ایمنی در بدن شود. در نتیجه میزان التهاب را کاهش می‌دهد و در نهایت شما شاهد اثرات ضد التهابی آن خواهید بود.

تأثیر ضد آتروژنیک

یکی از راه‌های تشخیص تصلب شرایین و جلوگیری از بروز خطرات ناشی از آن اندازه‌گیری شاخص آتروژنیک است. تجمع کلسترول و ذرات چربی (لیپید) در دیواره عروق فرد می‌تواند منجر به انسداد عروق شود و در نهایت موجب بروز سکته قلبی و مغزی گردد. هرچقدر که شاخص آتروژنیک بالاتر باشد رگ‌ها انعطاف خود را بیشتر از دست می‌دهند. همراهی این اختلال با فشار خون بالا به پارگی عروق و خونریزی ختم خواهد شد. شما به مجض مراجعه به پزشک با اولین راهکاری که مواجه می‌شوید تغییرات در سبک رژیم غذایی شماست. اولئوروپین و روغن زیتون تضمین کننده کاهش این خطر هستند.

دیابت و نقش اولئوروپین و روغن زیتون

اگر از بیماری دیابت یا قند بالا رنج می‌برید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. معمولاً پزشکان در این زمینه پس از بررسی میزان قند شما در صورت نیاز دارو تجویز می‌کند. اما در کنار هر گونه درمان پزشکی توصیه اصلی در رعایت رژیم غذایی است. خوراکی‌ها با قند بالا حذف می‌شوند و چیزهایی در فهرست قرار می‌گیرد که خوردن مداوم آن‌ها منجر به کاهش قند و بهبود دیابت افراد می‌شود. روغن زیتون یکی از این خوردنی‌های پرخاصیت است که به دلیل اولئوروپین در کاهش و درمان دیابت نقش به‌سزایی را بازی می‌کند.

ضد میکروب

اولئوروپین و روغن زیتون و خاصیت میکروب‌زدایی از آن پدیده‌های بسیار جالب است. دو باکتری میکروبی گرم مثبت و منفی به علاوه مایکوپلاسما همگی تحت تأثیر فعالیت قوی ضد میکروبی اولئوروپین قرار می‌گیرند. در تعاملی بین لیپیدهای غشایی و این ماده معجزه‌گر یعنی اولئوروپین ساختار ضد باکتریایی فعال می‌شود و عملکرد آن افزایش می‌یابد.

ضد سرطان

به طور کل اگر به سراغ روغن زیتون بیایید و ترکیبات آن را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که بیشتر مواد موجود در آن از خاصیت بسیار بالای ضد سرطانی برخوردار هستند. اولئوروپین و روغن زیتون و تأثیر مستقیم در جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان از مهمترین فاکتورهایی است که در وهله اول در لیست بلند فوایدش به چشم می‌خورد. بر طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که اولئوروپین می‌تواند جلوی رشد سلول‌های LN-18 را بگیرید. همچنین بر روی عملکرد سلول گلیوبلاستوما تأثیر گذاشته و مانع رشد آن می‌شود.

محافظت در مقابل نور و تاثیرات ضد پیری

اولئوروپین و روغن زیتون و معجزه ضد پیری را هرگز فراموش نکنید. آن چه موجب پیری و ایجاد چین و چروک بر روی پوست می‌شود وجود رادیکال‌های آزاد موجود در نور خورشید است. میتوکندری به واسطه اکسیداتیو تحت آسیب قرار می‌گیرد و این پدیده منجر به پیری در افراد می‌شود. این گونه آسیب‌ها را نمی‌شود کاملاً از بین برد. چراکه می‌توانند اختلالاتی در نوع عملکرد سلول‌ها به وجود بیاورند. غشای میتوکندری، نسبت به حملات صورت گرفته رادیکال‌های آزاد حساس است و تخریب عصبی در پی خواهد داشت.

راه مبارزه و جلوگیری استفاده از ترکیبات حاوی اولئوروپین است. این ماده که در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود می‌توانند با خنثی کردن و کنترل AD که عامل بیماری‌های وابسته به سن در بدن است به کند شدن این روند کمک نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.