آموزش

با موارد استفاده از روغن زیتون آشنا شوید

استفاده-از-روغن-زیتون

روغن زیتون یکی از پرخاصیت‌ترین روغن‌های گیاهی محسوب می‌شود. روغنی خالص که این روزها محبوبیت خاصی در سبد غذایی خانواده‌ها پیدا کرده است. آیا تا به حال برای پخت غذاها روغن زیتون را امتحان کردید؟ آیا با نتایج فوق‌العاده استفاده از روغن زیتون در درمان بیماری‌ها مواجه شده‌اید؟ اگر جواب‌تان منفی است، پس با ادامه مطلب همراه زرگون باشید.

درخت زیتون بیشتر در نواحی گرمسیر مدیترانه‌ای رشد می‌کند. از دانه‌های زیتون برای ترکیبات سالاد و پاستا یا دسرها استفاده می‌شود. علاوه بر آن، فرآیند روغن‌گیری از میوه زیتون را به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌دهند. در شیوه اول، هسته زیتون‌ها جدا شده و لاشه آن را درون آسیاب‌های سنگی می‌ریزند. پس از بهم فشردن زیتون، روغنی طبیعی و مقوی به نام روغن زیتون به دست می‌آید. در شیوه دوم، با استفاده از دستگاه‌های صنعتی پیشرفته، بدون دخالت مستقیم انسان در مراحل تولید و تنها با نظارت کارشناسان، روغن زیتون آماده مصرف می‌شود.

موارد استفاده از روغن زیتون

طبق تعریف انجمن بین‌المللی روغن زیتون دارای انواع فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون است. بهترین نوع آن، روغن زیتون فرابکر است. روند تولید روغن زیتون فرابکر و بکر بدون گرمادهی و عمل تصفیه شدن با حفظ خواص آن است. همچنین در ترکیبات آن‌ها هیچ گونه مواد نگهدارنده شیمیایی افزوده نمی‌شود.

همان طور که می‌دانید روغن‌های جامد و نباتی برای سلامت بدن انسان مضر هستند. مصرف چنین روغن‌هایی در طولانی مدت باعث بوجود آمدن بیماری‌های مختلف در افراد می‌شوند. از آن جایی که پخت غذاها و سرخ کردن مواد غذایی با روغن طعم بهتری خواهد داشت. روغن‌های گیاهی بهترین جایگزین برای روغن‌های نباتی به شمار می‌روند. در این مطلب، سعی داریم به ارائه اطلاعاتی جامع درباره استفاده از روغن زیتون بپردازیم.

۱٫ پیشگیری و بهبود بیماری‌ها

طب سنتی از گذشته تا به امروز برای درمان و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مؤثر بوده است. تجویز عرقیجات، دمنوش‌ها، پمادهای موضعی، روغن‌های گیاهی و … از این قبیل هستند. درخت زیتون و میوه‌های آن، سلامت انسان را در تمامی سنین تضمین می‌کند. روغن زیتون حاوی ویتامین‌های E، A، D، K، آنتی اکسیدان فراوان، اسیدهای چرب تک غیراشباع، فیبر، امگا ۳ و ۶ است. افرادی که از ناراحتی‌های قلبی – عروقی، انواع سرطان، خشکی و چین و چروک پوست صورت و دست، شکنندگی و ریزش مو، جوش و لک، چاقی یا لاغری افراطی، افسردگی، آلزایمر، دردهای عضلانی، پوکی استخوان، یبوست، ورم و التهاب روده و معده، پارکینسون و …  در رنج هستند با استفاده از روغن زیتون بهبود می‌یابند.

این روش درمانی شگفت انگیز بایستی تحت نظر متخصصین تغذیه تجویز شود. چراکه در مواردی نادر، مصرف روغن زیتون برای برخی از بیماران ایجاد آلرژی و حساسیت می کند.

۲٫ مسکن درد و استفاده برای ماساژ

با استفاده از روغن زیتون می‌توانید بسیاری از دردهای خود را التیام بخشید. خیلی از ما به خاطر کارهای روزانه دچار گرفتگی عضلات و درد در نواحی مختلف بدن می‌شویم. مصرف موضعی روغن زیتون به میزان بالایی این دردها را کاهش می‌دهد. ماساژ درمانی با روغن زیتون باعث کاهش استرس و اضطراب در زندگی شهری امروزی می‌شود. با این روش، گردش خون در بدن بهبود می‌یابد. در نتیجه اعصاب و ذهن به آرامش خاصی رسیده، خلق و خوی شما در طول روز بهتر می‌شود.

۳٫ هضم بهتر غذا

تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای فست فودی در ایجاد مشکلات گوارشی تأثیر مستقیم دارد. استفاده از روغن زیتون فرابکر با تحریک سیستم هضم به روان شدن محتویات روده و خروج آن‌ها از بدن کمک فراوانی می کند. ماساژ شکم و مصرف خوراکی یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، به میزان قابل توجهی کاهش دردهای موضعی و رهایی از انسداد روده را به دنبال خواهد داشت. یبوست یکی از دردهای رایج بین کودکان و سالمندان است. قبل از هر وعده غذایی تا جایی که برایتان مقدور است مقداری از روغن زیتون را به صورت ناشتا میل کنید.

روغن زیتون فرابکر زرگون

سوختگی و ایجاد التهابات پوستی با استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی درمان می‌شوند. روغن زیتون را با یک پنبه نرم و تمیز روی سطح آسیب دیده به آرامی بمالید. پس از چند بار مصرف، شاهد بهبود زخم‌ها می شوید.

۴٫ پخت انواع برنج، خورشت، کیک و شیرینی

یکی از مهمترین موارد استفاده از روغن زیتون در پخت و سرخ کردن مواد غذایی است. بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای در رستوران‌ها برای مصارف آشپزی، روغن‌های گیاهی بویژه روغن زیتون را به کار می‌برند. غذاهای سنتی مانند زرشک پلو، لوبیا پلو، انواع کباب، قرمه سبزی، قیمه، میرزا قاسمی و … با روغن زیتون طعم متفاوت و لذت بخشی پیدا می‌کنند. سبزیجات، بادمجان، پیاز، سیر، قارچ، سیب زمینی و … را با روغن زیتون بکر تفت دهید. برای تهیه کیک، شیرینی، بیسکوییت و پیراشکی حتی الامکان استفاده از روغن زیتون را به عنوان مواد اصلی آن‌ها در نظر بگیرید. سالادها و پاستاها را با روغن زیتون درست کنید. به کارگیری مواد غذایی سالم و طبیعی در سلامت و رشد کودکان تأثیر مستقیم می گذارد.

کاربرد روغن زیتون در مصارف مذهبی

مطمئناً با خواندن این جمله کمی متعجب خواهید شد. این میوه بهشتی در مصارف مذهبی هم کاربرد دارد. مسیحیان برای انجام مراسم غسل تعمید در کلیساها از این روغن استفاده می‌کردند. آن‌ها زیتون را میوه‌ای پر برکت می‌دانستند و اعتقاد داشتند که خاصیت شفادهندگی دارد. واقعیت این است که خواص فراوان روغن زیتون باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها در افراد می‌شده است. همچنین در قبرستان‌ها، چراغ‌هایی با سوخت روغن زیتون وجود داشته که می‌توانسته برای ساعت‌های طولانی محیط را روشن نگه دارد.

مصرف روغن زیتون در بخش آرایشی و بهداشتی

از دیگر کاربردهای روغن زیتون استفاده از این تاثیرات آن در ساخت لوازم آرایشی و همچنین در زمان انجام آرایش است. مهمتر از آن جنبه بهداشتی آرایشی هم دارد که فواید فراوانی را در پی خواهد داشت. کافی است بخش ترکیبات نوشته شده روی کرم‌ها، انواع مرطوب کننده‌ها، شامپوها، صابون‌ها و بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی مثل دستمال‌های پاک کننده آرایش، را مطالعه بفرمایید. خواهید دید که در تمامی آن‌ها از مقادیری روغن زیتون استفاده شده است تا خواص این میوه پرفایده را به پوست و موی شما برساند. شفافیت، سالم‌سازی، رفع التهاب، رفع اگزما، رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست تنها چند نمونه از این تاثیرات است.

کشور اسپانیا یکی از بزرگترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیتون، روغن استخراج شده از آن و بسیاری از محصولات گرفته شده از این میوه شگفت‌انگیز است. در آن جا شما شاهد تولید صابون‌ها و شامپوهایی هستید که پایه اولیه آن را زیتون و روغن آن تشکیل داده است. درصد اعظم تشکیل دهنده آن محصول شوینده پوستی یا شامپو یا صابون را زیتون شکل داده است. طوری که مواد افزودنی دیگر تنها 10 تا 20 درصد این محصول را شامل می‌شوند.

بسیاری از این محصولات من‌جمله صابون‌ها دست ساز بوده و شما برای تهیه آن باید هزینه بسیار بالایی را بپردازید. اما در عوض ضامن صد درصد سلامت پوست و موی شما خواهد بود. دقیقاً به همین علت است که علی رغم قیمت بالا طرفداران بی شماری را در دنیا دارد. به همین دلیل یکی از جاهایی که شما شاهد بهره‌گیری فراوان از این فرآورده طبیعی هستید در صنعت ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی می‌باشد.

استفاده از روغن زیتون در صنعت

این بخش هم شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که بدانید از روغن زیتون در مصارف صنعتی هم استفاده می‌شود. به دلیل چربی بالا و ماندگاری فراوان این محصول زمانی که می‌خواهند قطعات حساس در صنعت را روان سازی کنند با مقداری از این روغن آن را چرب می‌نمایند. به طور مثال قطعات مربوط به چرخ گوشت یا بسیاری از وسایل برقی دیگر به راحتی با آغشته شدن به چند قطره روغن زیتون روان می‌شوند. این روغن در بخش دیگری از صنعت هم قابل استفاده می‌باشد و می‌توان به شکل حلال و لیگاند جهت ترکیب پیوندی در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

چند نکته درباره چگونگی استفاده از روغن زیتون

قبل از خرید روغن زیتون به مشخصاتی از جمله نام تجاری، آدرس و تلفن کارخانه، شماره پروانه ساخت، تاریخ برداشت و انقضای محصول، قیمت، جدول ارزش غذایی، شرایط نگهداری و وزن توجه کنید. از قرار دادن بطری روغن زیتون در فضاهای گرم مانند کنار بخاری یا اجاق گاز، تابش مستقیم نور خورشید، پشت بام، پشت پنجره و راه پله پرهیز شود.

پس از هر بار استفاده از روغن زیتون، درب آن را محکم ببندید. اکسیژن و گرما باعث فساد روغن زیتون شده و خواص آن از بین می رود. بهترین مکان برای سالم ماندن آن، جاهای خشک و خنک است. کابینت‌ها به دلیل تاریک بودن فضایی مناسب برای روغن زیتون هستند. حرارت استاندارد برای استفاده از روغن زیتون بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد است. شعله گاز ملایم بهترین وضعیت به هنگام پخت یا سرخ شدن مواد غذایی با روغن زیتون است.

کلام پایانی

این روغن خواص بسیار فراوانی دارد که با دانستنش هر کسی را بر آن می‌دارد تا با مصرف روزانه آن ضامن سلامت خود باشد. نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که هستند افرادی که به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از روغن زیتون ندارند؛ برای این دسته از افراد قرص گیاهی بدست آمده از روغن زیتون تولید شده است. شما می‌توانید با مصرف این قرص از خواص روغن زیتون بهره‌مند شوید. البته که بهتر آن است از خود این محصول برای حصول نتیجه هرچه بیشتر استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.