آموزش

منظور از روغن زیتون پالایش شده چیست؟

منظور از روغن زیتون پالایش شده چیست؟

در دنیای وسیع صنعت غذایی یکی از آشناترین نام‌ها، روغن زیتون و محصولات مرتبط به آن است. حتماً خوانده‌اید و شنیده‌اید که بسته به نوع استخراج، روغن زیتون دارای انواع مختلفی می‌باشد. می‌توان آن را در دو دسته کلی تصفیه شده و نشده قرار داد. درواقع منظور از روغن زیتون پالایش شده همان نوع تصفیه شده آن می‌باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با توضیحاتی در این مورد آشنا کنیم تا بدانید فرق بین این دو شکل کلی روغن زیتون چیست. با در دست داشتن اطلاعات و دانش کافی می‌توانید از انواع این روغن مفید در جای مناسب خود استفاده نمایید.

روغن زیتون پالایش شده چیست؟

در بین مردم بومی و حتی تمامی کسانی که در کشور عزیزمان زندگی می‌کنند روغن زیتون پالایش شده با نام روغن زیتون بی بو شهرت یافته است. همانطور که می‌دانید این میوه بهشتی از فواید و خواص فراوانی برخوردار است. مصرف روزانه آن و حضور همیشگیش در سبد غذایی خانواده می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را رفع کرده و از بروز بسیاری دیگر جلوگیری نماید. این واقعیت شامل روغن زیتون که یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های بدست آمده از این میوه است، هم می‌شود.

هستند کسانی که بشدت علاقه به بهره مندی از فواید روغن زیتون می‌باشند اما به دلیل طعم و بوی این محصول قادر به استفاده از آن نیستند. به همین دلیل صنعت گران تولید کننده انواع مواد غذایی دست به استخراج نوع پالایش شده این روغن زده‌اند. یعنی آن‌ها با انجام فرآیند شیمیایی بر روی این محصول، طعم و مزه آن را به شکلی کاملاً خنثی درآوردند. این کار باعث شد که روغن زیتون طعم و بوی خود را از دست داده و به روغن زیتون بی‌بو تبدیل شود. با خوردن این روغن در عین حال که می‌توانید از خواص این محصول برخوردار شوید، حس ناخوشایندی هم از طعم و عطر آن به شما دست نخواهد داد.

انواع مختلف روغن زیتون

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم پس از چیدن دانه‌های زیبای زیتون از درختان، بخشی از این محصول برای روغن گیری به کارخانه‌های مخصوص آن می‌رود. بسته به انجام نوع عملیات و به عبارتی فشردگی صورت گرفته بر روی این میوه ما دارای چند نوع روغن خواهیم بود.

انواع مختلف روغن به دست آمده از زیتون به قرار زیر می‌باشد:

  1. روغن زیتون فرابکر
  2. روغن زیتون بکر
  3. روغن زیتون پالایش شده یا تصفیه شده
  4. پومیس یا همان روغن به دست آمده از تفاله‌های زیتون

هر کدام از این روغن‌های ذکر شده در بالا دارای مشخصات مخصوص به خود هستند. مقادیر مواد مغذی موجود در آن‌ها که شامل انواع ویتامین و مواد معدنی می‌شود بسته به نوع هر یک متغیر است. درضمن برخی برای حرارت متوسط مناسب بوده و برخی دیگر بهتر است در زمان پخت و پز با حرارت کم استفاده شوند. برخی برای مصارف خوراکی توصیه شده‌اند و نوعی از آن تنها اجازه مصرف خارجی برای انواع ماساژ دارد. مثلاً اگر می‌خواهید مو و پوست سر و بدن خود را تقویت کنید حتماً باید از شکل مناسب ماساژ این روغن استفاده نمایید. یا به طور مثال پومیس که از تفاله زیتون به دست می‌آید در ساخت انواع محصولات آرایشی بهداشتی و ماساژها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصه‌های روغن زیتون پالایش شده یا تصفیه شده چه چیزهایی می‌باشد؟

مهم ترین فاکتور در روغن زیتون پالایش شده که پیش از هر چیزی به چشم می‌خورد بدون بو و مزه بودن آن است. همانطور که می‌دانید این میوه دارای بوی مخصوص به خود است که پس از استخراج روغن از آن این بو چندین برابر می‌شود. هستند کسانی که از بوی به مشام رسیده از این روغن خوششان نمی‌آید و به همین دلیل قادر به خوردن آن نیستند. در کنار ماجرای عطر روغن زیتون، ما با مزه تلخ آن مواجه هستیم. برخی از کسانی که با بوی روغن زیتون کنار می‌آیند به هیچ عنوان قادر به پذیرش ذهنی طعم تلخ آن نیستند. این امر باعث می‌شود که از خوردن انواع سالاد آغشته به سس روغن زیتون محروم شوند. برای این افراد به کار بردن روغن زیتون پالایش شده، کلید حل این مشکل است. چرا که دیگر از بو و طعم تلخ و تند این روغن که به دلیل انجام فرآیند شیمیایی بر روی آن در حین استخراج از بین رفته است، خبری نیست. به علاوه به دلیل این پروسه رنگ سبز تیره این روغن هم تغییر می‌کند و چندین درجه به سمت روشنی می‌رود.

یکی دیگر از ویژگی‌های روغن زیتون پالایش شده مقدار اسیدیته موجود در آن می‌باشد. با توجه به آزمایشات انجام شده می‌توان گفت که در هر 100 گرم از روغن زیتون پالایش شده ما با حدود 3 گرم و نیم اسیدیته مواجه هستیم.

در چه مواردی می‌توان از روغن زیتون پالایش شده استفاده کرد؟

از این روغن هم در پخت و پز می‌توان استفاده نمود و هم به عنوان سس بر روی انواع سالاد‌ها قابل مصرف است.

به طور کل تمامی کسانی که تمایل به مصرف این روغن به شکل بدون بو و مزه دارند می‌توانند در تمامی موارد غذایی، این محصول را به کار برند. هر وقت می‌خواهید به تفت دادن سبزیجات بپردازید می‌توانید اندکی از این روغن را روی مواد بریزید و آن را با حرارت ملایم تفت دهید.

نکته: لازم به یادآوری می‌باشد که هرچقدر حرارت آتش در حین کار پخت و پز کمتر باشد بهتر است. درضمن سعی کنید زمان حرارت دیدن این روغن در انواع غذاها کمترین زمان ممکن باشد. این دو کار یعنی حرارت و زمان کوتاه کمک به حفظ هرچه بیشتر خواص این روغن خواهد کرد.

استفاده از روغن زیتون پالایش شده در انواع سس‌ها روی سالاد‌های مختلف هم بلامانع بوده و فواید بیشتری را متوجه سلامت بدن شما می‌نماید.

چرا باید روغن زیتون را به فهرست سبد غذایی خانواده اضافه کنیم؟

مهم‌ترین فاکتوری که می‌توان به آن اشاره کرد بحث پیش‌گیری از وقوع بسیاری از بیماری‌هاست. همانطور که می‌دانید جلوگیری به مراتب راحت، کم هزینه‌تر و سریع‌تر از درمان و رفع انواع اختلالات می‌باشد.

این روزها طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی بدن به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از میوه‌ها، سبزیجات  و انواع فرآورده‌های به دست آمده از آن‌ها می‌توان موفق به این امر شد. اگر افراد بتوانند از مواد غذایی مناسب در طی روز استفاده نمایند انواع مواد ریز و درشت مغذی به بدن آن‌ها خواهد رسید. این کار می‌تواند جلوی وقوع اختلالات و مشکلات بدنی بسیاری را بگیرد و ضامن سلامت شما باشد. مهم ترین فاکتور استفاده از منابع خوراکی موجود در طبیعت است که به مراتب سالم‌تر از انواع داروها و مکمل‌های شیمیایی خواهد بود.

کلام پایانی

شما می‌توانید با مراجعه به انواع سایت‌های و انجام مقایسه ای بین توضیحات محصولات با استفاده از فروشگاه‌های معتبر با خرید اینترنتی، از مزایای فراوان این محصول بهره‌مند شوید. البته این را در نظر داشته باشید که بسته به نوع و کیفیت محصول و همچنین شکل بسته‌بندی آن قیمت‌ها کمی متفاوت خواهد بود. اما از آن جا که متاسفانه تقلب در بازار جهانی زیاد شده است، بهتر است به سراغ برند‌های معتبر و شناخته شده بروید تا از سلامت آن مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.