آشپزی

چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم؟

چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم

دلایل بسیار زیادی برای جایگزین کردن روغن زیتون به جای روغن‌های حیوانی وجود دارد. اما در این راستا، آن چیزی که اهمیت فراوانی پیدا می‌کند نحوه مصرف آن است. اینکه چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم تا بتوانیم بیشترین فایده را از خواص آن ببریم.

به طور کل خواص ارزشمند روغن زیتون را می‌توان به دو روش مختلف کلی مورد استفاده قرار داد. یا با استعمال خارجی در انواع ماساژ روی پوست بدن یا صورت یا تارهای مو و کف سر از فوایدش بهرهمند شد. یا با استفاده در مصارف خوارکی از ارزش‌های غذایی آن سود برد که امروزه به آن توصیه بسیار هم شده است.

با توجه به شکل استخراج روغن از دانه زیتون، می‌توان شکل خوراکی آن را به سه دسته تقسیم کرد:

  • روغن زیتون فرابکر
  • روغن زیتون بکر
  • روغن زیتون سبک یا تصفیه شده

نکته: شکل چهارم غیر خوراکی بوده و برای استعمال خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زندگی سالم، حفظ سلامت و ارتباط آن با مصرف روغن زیتون

همانطور که دنیا در حال پیشرفت است، برخی از علوم از سرعت بیشتری در روند رو به رشدشان برخوردارند. علم تغذیه یکی از شاخه‌هایی است که امروزه با انجام آزمایشات و مطالعات وسیعی روبرو شده است. سالها پیش افراد فکر می‌کردند که اگر می‌خواهند زندگی سالمی‌داشته باشند، ورزش کردن کافی است. تمایل بشر به حفظ سلامت و طول عمر بیشتر همیشه او را به سمت دانش‌های نوین سوق داده است. طی مطالعات صورت گرفته، محققین متوجه شدند که ورزش به تنهایی نمی‌تواند علاج کار باشد. شاید که لازم است اما کافی نیست و برای موفقیت حتماً باید در کنار تغذیه مناسب قرار گیرد.

از طرفی دیگر امروزه بحث لایف استایل و تغییرات عدیده مناسب در زندگی برای رسیدن به سلامت، قوت گرفته است. مانور متخصصین تغذیه بیشتر شده و توصیه آن‌ها به جایگزین کردن مواد خوراکی سالم در سبد غذایی خانواده می‌باشد. یکی از فاکتورهایی که پای ثابت غذاهای ما ایرانی‌هاست، استفاده از روغن در اشکال مختلف خوراک‌هایمان است. نحوه پخت و پز آشپزی ایرانی، برای بسیاری از ما با حذف کامل چربی‌ها تقریباً غیر ممکن است و این ماجرا لزوم استفاده از روغن‌های سالم را بیشتر می‌کند. به همین دلیل روغن حیوانی کنار می‌روند و کم کم جای خود را به روغن‌های گیاهی می‌دهند. در بین این روغن‌ها، بازار فروش و مصرف روغن زیتون از همه پر رونقتر است و دلیل این امر ارزش بالای غذایی آن می‌باشد.

نحوه صحیح استفاده از روغن زیتون در غذا

چه قرار باشد از روغن زیتون برای درمان بیماری‌ها و کاهش اختلالات بدن استفاده کنید یا برای پیشگیری و بالا بردن فاکتورهای داخلی، بهترین راه مصرف آن در انواع غذاهاست. در حال حاضر کشور ما یکی از تولید کنندگان مطرح روغن زیتون است و مردم می‌توانند به راحتی این ماده خوراکی بی نظیر را به سبد غذایی خود بیافزایند. اگر این اتفاق در سطح وسیع آن نیفتاده است یکی از دلایلش نداشتن اطلاعات کافی شیوه‌های مصرف آن است. به علاوه همه کسانی که از این روغن گیاهی استفاده می‌کنند الزاماً از فوایدش بهرهمند نمی‌شوند. اما اگر همه بدانند که باید چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم، مصرف آن افزایش می‌یابد و همه از ارزش‌های غذایی آن سود خواهند برد.

در این راستا اولاً باید بگوییم که شکل فرابکر این روغن بیشترین خاصیت را در خود حفظ می‌کند. در ثانی اگر می‌خواهید صد از صد این خواص را عیناً به بدنتان منتقل کنید ترجیحاً این روغن را حرارت ندهید. اگر آن را در سس سالاد به کار ببرید بهترین حالت ممکن را ایجاد کرده اید.

مرحله بعدی استفاده از روغن زیتون بکر و فرابکر در پخت و پز می‌باشد. هنگام تهیه نان، شیرینی و دسر و انواع غذاهایی که نیاز به حرارت زیاد ندارند می‌توانید از مقداری روغن زیتون استفاده کنید. فقط یادتان باشد حرارت زیاد باعث از بین رفتن بیشترین میزان خواص آن‌ها می‌شود.

آیا برای سرخ کردن هم می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد؟

تا اینجا گفتیم که چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم که بالاتری بهره را ببریم. اما بخشی از آشپزی‌های ما به روش سرخ کردن انجام می‌شود و تکلیف چیست اگر بخواهیم از روغن زیتون استفاده کنیم؟ پای سرخ کردنی به میان می‌آید بحث کمی ‌تغییر می‌کند. در این حالت از طبخ شما بیشترین میزان حرارت را به روغن می‌دهید و به شدت داغ می‌شود. بدلیل اینکه در روند تهیه و استخراج روغن زیتون فرابکر و بکر از گرما استفاده نشده است، نقطه دود آن‌ها به گونهای است که در صورت حرارت دیدن ارزش غذایی خود را کامل از دست می‌دهند. پس بهتر است از شکل سبک یا تصفیه شده کمک بگیرید تا از فواید آن بهرهمند شوید.

البته اگر مصرف روغن زیتون به دلیل خواصش مد نظر شماست بهتر آن است که روش طبخ دیگری را جایگزین سرخ کردن کنید. حتی روغن‌هایی که مخصوص سرخ کردن هستند هم وقتی حرارت زیادی می‌بینند دود می‌کنند. این دود نشان از به خطر انداختن سلامت بدن شما به خصوص سیستم گوارشی می‌باشد. یادتان باشد که تجمع چربی در بدن شما تا چه حد می‌تواند برای سیستم قلبی عروقی و کبد خطرساز بوده و موجب اضافه وزن هم شود.

چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم؟

همه می‌دانید که در انواع سالاد می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. ما در اینجا به دو نمونه غذایی که در بین ایرانی‌ها بسیار پرطرفدار است، اشاره می‌کنیم. ترکیبش با روغن زیتون فوقالعاده خوشمزه می‌شود، پس حتماً امتحانش کنید؛ مطمئناً پشیمان نخواهید شد. اگر سؤال شما این است که چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم که خواصش حفظ شود، جواب در مطالعه دستور پخت زیر است.

املت

یکی از سادهترین و خوشمزهترین غذاهایی است که به سرعت آماده می‌شود و از ارزش غذایی کاملی برخوردار است. نکته مهم در تهیه این غذا با روغن زیتون این است که ابتدا باید گوجه‌ها را خورد کنید و درون ماهیتابه بریزید. اصلاً حرارت را زیاد نکنید و بگذارید گوجه‌ها آب بیاندازند. در این حالت کمی ‌نرم می‌شوند و شما می‌توانید مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بعد تخم مرغ‌هایی را که خوب هم زده‌اید به ماهیتابه اضافه نمایید و بعد از یک دقیقه که مایع کمی ‌خودش را گرفت آن را هم بزنید و از روی گاز بردارید.

املت-با-روغن-زیتون

سالاد الویه

در بین ما ایرانی‌ها از محبوب‌ترین غذاها به شمار می‌رود. سس مایونز بسیار چاق‌کننده است و ماده اصلی سالاد الویه را تشکیل می‌دهد. با حذف آن و اضافه کردن کمی ‌روغن زیتون به راحتی می‌توانید سالاد الویه خوشمزه و سالمی ‌داشته باشید. توصیه ما به شما اضافه کردن کمی ‌نعناع خشک به مواد است که بی‌نهایت طعم غذا را عالی می‌کند.

در این مقاله دیدیم که با ایجاد تغییراتی کوچک می‌توان فهمید که چگونه از روغن زیتون در غذا استفاده کنیم تا بهره مناسب را ببریم. سلامت ما بزرگترین دارایی ماست، پس می‌توان با تعویض سبک زندگی هرچه بیشتر در حفظ آن کوشا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.