آشپزی

راه های از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا

از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا

ذات زیتون تلخ است و همین امر باعث شده علی رغم فواید بی‌نظیرش برخی افراد با خوردن آن مشکل داشته باشند. اگر روش‌های از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا را بلد باشید می‌توانید به راحتی در اشکال مختلف آشپزی این روغن گیاهی پرخاصیت را به کار ببرید.

روغن زیتون فرابکر غنی‌ترین شکل استخراج شده زیتون بوده و طعم آن از همه انواع دیگر تلخ‌تر است. علت این تلخی حجم بالای ساختار آنتی اکسیدانی آن می‌باشد. به دلیل ترکیبات پلی فنلی درون زیتون، مزه‌ای تلخ و گس به همراه کمی تندی فلفلی پیدا می‌کند. هرچقدر مواد مغذی آنتی اکسیدانی بیشتر باشند این تلخی افزایش خواهد یافت. پس اگر در صدد بهره‌گیری از بیشترین میزان خواص آن هستید باید از نوع فرابکر آن استفاده کنید. طبیعتاً این انتخاب طعمی تلخ‌تر به همراه خود دارد. اما با استفاده از روش‌های از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا می‌توانید این تلخی را تا حد زیادی کاهش دهید.

روش خانگی از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا

ساده‌ترین راه خانگی، طعم‌دار کردن آن پیش از استفاده است. در روش‌های صنعتی از مکانیزم‌هایی به کار می‌رود که انجام‌شان در منزل ممکن نیست. با اضافه کردن انواع ادویه‌جات و سبزی‌های معطر و گیاهان مختلف می‌توانید تا حد زیادی موفق به از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا شوید.

نکته: اجازه بدهید شیشه‌ها برای مدت حداقل یک هفته در گوشه‌ای بمانند تا طعم آنچه استفاده کرده‌اید به خورد روغن برود.

از چه طعم‌هایی برای کاهش تلخی روغن زیتون می‌توان استفاده کرد؟

سیر

سیر گیاهی است که عطر و بویی بی‌اندازه قالب دارد و مزه‌اش پرطرفدار است. برای از بین بردن طعم و بوی هر چیزی به راحتی می‌توان روی کمک سیر حساب کرد. کافی است چند حبة آن را پوست بگیرید و درون شیشه بیاندازید. یا آن‌ها را نصف کنید یا درسته استفاده کنید. قطعاً هرچه تعداد حبه‌ها بیشتر باشد طعم قالب‌تر است.

رزماری و برگ بو

هر دوی این گیاهان از نوع معطر و خوش عطر هستند. به همین منظور در پخت و پز مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرند. شما می‌توانید چند شاخه رزماری یا چند برگ از گیاه برگ بو را را درون شیشه روغن زیتون خود بیاندازید. فرقی نمی‌کند تازه یا خشک، هر دو شکل قابل استفاده است. فقط اگر تازه آن‌ها را به کار می‌برید بهتر است با دستمال کاملاٌ خشکشان کنید تا خیسی آن‌ها گرفته شود.

دانه‌های فلفل

دانه‌های فلفل باعث از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا می‌شوند اما طعم آن را تند می‌کنند. اگر از طرفداران تندی هستید نوش جان‌تان چندین دانه فلفل را درسته در شیشه بیاندازید. می‌توانید از فلفل‌های رنگی استفاده کنید که تندی‌های مختلف و زیبایی خاص خود را دارند. فلفل چیلی خشک شده درسته هم تلخی روغن زیتون را می‌گیرید ولی طعم آن را به شدت تند می‌کند.

لیمو ترش

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن تلخی روغن زیتون در غذا انداختن چند برش لیمو ترش درون شیشه است. حتی می‌توانید لیمو‌ها را به قطعات ریزی خرد کنید و درون ظرف حاوی روغن زیتون بیاندازید. نکته این کار در نگرفتن پوست لیمو‌ها و گرفتن هسته آن‌هاست.

کلام آخر

می‌توانید از تمامی طعم‌های مورد علاقه اعضای خانواده استفاده کنید. روغن زیتون خود را در شیشه‌های مختلف بریزید و به هر یک ادویه یا گیاه مورد نظر را اضافه کنید. حتی می‌توانید به شکل ترکیبی کار را انجام دهید. فقط اینکه برای بهتر شدن نتیجه بیشتر از دو مزه را با هم ترکیب نکنید. فلفل و رزماری یا فلفل و برگ بو ترکیب خوبی است. سیر و لیمو ترش هم از ترکیب‌های پر طرفدار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.