آموزش

موارد استفاده از روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون فرابکر یکی از پرخاصیت‌ترین روغن‌های طبیعی محسوب می‌شود. روغنی گیاهی که سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیر اشباع است. روغن زیتون به دو نوع خوراکی و غیرخوراکی در بازار به فروش می رسد. با مصرف هر کدام از آن ها دنیای جدیدی در زندگی شما رقم خواهد خورد. به همین خاطر سعی داریم در ادامه مطلب به ارائه اطلاعات متفاوتی درباره موارد استفاده از روغن زیتون بپردازیم. با ما همراه باشید.

موارد استفاده از روغن زیتون

درخت زیتون یکی از گیاهان منطقه مدیترانه است که بشر از میوه های آن استفاده می کند. بعد از گذشت چندین سال مصرف دانه های زیتون، انسان به این نتیجه رسید که با فشار دادن کامل آن ها می تواند روغن گیاهی پرخاصیتی به دست آورد. از این رو استفاده از روغن زیتون در برنامه غذایی اکثر مردم محبوبیت جهانی یافت. تا جایی که هندی ها علاقه فراوانی به مصرف روغن های طبیعی پیدا کرده و در حال حاضر اطلاعات طب سنتی آن ها زبانزد خاص و عام است. اگر تمایل به کسب دانش بیشتر در این زمینه دارید، حتماً کتاب ها و مقالات مختلف منتشر شده توسط پزشکان حاذق این کشور را مطالعه کنید. ما در زرگون تلاش می کنیم اطلاعات درست و علمی درباره موارد استفاده از روغن زیتون و خواص آن به شما عزیزان بدهیم.

  • روغن زیتون ماده ای مغذی در انواع غذا، سالاد، کیک و شیرینی

متأسفانه روغن‌های نباتی به دلیل وجود افزودنی ها از کیفیت کافی برخوردار نیستند. حتی در تولید روغن‌های جامد و مایع مناسب برای سرخ کردنی یا پخت و پز از مواد اولیه‌ای همچون روغن پالم و دانه های تراریخته استفاده شده است. بنابراین مصرف روغن های ارگانیک بهترین جایگزین در سبد غذایی مردم به شمار می رود.

روغن زیتون خوراکی برای سرخ کردن انواع غذاها و البته به عنوان یک افزودنی مقوی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که روغن زیتون برای سرخ کردن طولانی مدت و با حرارت زیاد توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال برای سرخ شدن بادمجان، کدو، کتلت، سبزی قورمه، سیب زمینی و … ترجیحاً از روغن زیتون روی شعله کم استفاده کنید. چراکه این روش در از بین نبردن خواص مواد غذایی و نیز روغن زیتون تأثیر زیادی دارد. اما برای تفت دادن سبزیجات، کلم بروکلی، ، فلفل دلمه، قارچ یا گوشت مرغ، گاو و ماهی با زمان و مقدار کمی از روغن زیتون بسیار مقرون به صرفه و مفید است.

آشپزهای هنرمند در اکثر رستوران ها و مهمانی های خانوادگی از روغن زیتون فرابکر استفاده می کنند. به شما پیشنهاد می کنیم برای تهیه انواع خورشت به‌ویژه قیمه و قرمه سبزی از این روغن گیاهی غافل نشوید. به حدی که خوش طعمی و پرملات به نظر آمدن از جمله ویژگی های منحصر به فرد دستپخت شما در خانواده خواهد شد. البته دو قاشق غذاخوری برای هر غذا کافی است. باید در مصرف به اندازه روغن ها حتی نوع گیاهی آن که پرانرژی‌ترند، جانب احتیاط را رعایت کرده و همواره سلامت جسمانی خود را در نظر بگیرند.

پخت غذا و شیرینی با روغن زیتون

پخت برنج با روغن زیتون فوق العاده خوشمزه و لذیذ می‌شود. حتی بعضی از مواد غذایی که به طعم دار شدن با ادویه جات و دیگر افزودنی‌ها آب لیموی تازه، سیر، سبزی های معطر نیاز دارند را درون ظرفی از روغن زیتون قرار دهید تا حسابی به خورد آنها بروند. غذای دریایی از جمله میگو، ماهی، جلبک خوراکی، خاویار، حلزون، انواع گوشت سفید و قرمز را با همین روش می توان در روغن زیتون بخوابانید و به مدت دو ساعت درون یخچال بگذارید. سپس آن ها را با شعله ملایم کمی سرخ کرده و با میزان آب موردنظرتان بپزید.

پخت شیرینی و کیک را هم با روغن زیتون سرشار از ویتامین E فراموش نکنید. استفاده از این روغن گیاهی به جای کره در کیفیت و افزایش ماندگاری انواع کیک و شیرینی بسیار مؤثر بوده و موجب افزایش چربی های مفید در آن می شود. در تهیه سس های خانگی برای انواع ساندویچ سرد و گرم، سالادهای سبزیجات و گوشت نیز از روغن زیتون به مقدار لازم استفاده کنید.

  • درمان انواع بیماری ها

طبق تحقیقات انجام شده بر روی بسیاری از بیماران روغن زیتون در درمان انواع سرطان، ناراحتی های قلبی – عروقی، آترواسکلروز، دیابت، چاقی و لاغری بیش از حد، اختلالات مغزی، آلزایمر، بیماری های پوست و مو، فشار و قند خون بالا، افسردگی، اختلالات دستگاه گوارش (یبوست، التهابات روده، یبوست، آسیب کبد، زخم معده) و … بسیار مؤثر است.

با توجه به فراوانی موارد استفاده از روغن زیتون در درمان اکثر بیماری ها می توان به مهمترین آن یعنی کاهش خطر مرگ بیماران قلبی اشاره کرد. افرادی که در برنامه غذایی خود انواع روغن های گیاهی به‌ویژه روغن زیتون را به کار می برند امید به زندگی بیشتری دارند. آنتی اکسیدان موجود در این روغن ارگانیک از صدمه رسیدن به سلول های قرمز و لخته شدن خون جلوگیری می کند. کلسترول خون را کاهش می دهد. هرگونه زخم و التهاب را از بین می برد. میزان انسولین را در بدن به حد نرمال می رساند. مصرف روغن زیتون با لیموی تازه شما را از یبوست شدید رهایی می بخشد. به دلیل وجود چربی های غیر اشباع، زمان رسیدن به مرحله افسردگی را کوتاه می کند.

  • زیبایی و ترمیم پوست و مو

هرکدام از ما برای شفافیت و زیبا جلوه دادن پوست و موی خود به کلینیک های زیادی مراجعه می کنیم. باید این خبر خوش را به طرفداران درمان طبیعی بدهیم که از جمله کاربردی‌ترین موارد استفاده از روغن زیتون پاکسازی و ترمیم آسیب های پوستی است. اگر بر حسب اتفاق دچار سوختگی بر اثر تابش مستقیم نور خورشید یا عوامل دیگر شدید. به هیچ عنوان نگران نباشید. چراکه با استعمال موضعی و منظم روغن زیتون بر روی پوست خود به زودی از اثرات به جای مانده از سوختگی‌ها نجات خواهید یافت.

چنانچه خواستار افزایش رشد مو و شفافیت پوست‌تان هستید تأثیر انواع ماسک روغن زیتون فرابکر را دست کم نگیرند. البته یادتان باشد که به کمک روغن زیتون غیرخوراکی تمامی جوش های صورت و کک ها به راحتی از بین می روند. همچنین مرطوب سازی و جلوگیری از چین و چروک شدن پوست یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی روغن زیتون محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.