آموزش

مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز چقدر است؟

مقدار-مجاز-مصرف-روغن-زیتون-در-روز

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هر چه بیشتر از روغن زیتون در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند مواد مغذی بیشتری دریافت کرده و می‌توانند از این طریق سلامتی خود را تضمین کنند. در حالی که مصرف بیش از اندازه روغن زیتون نه تنها مفید نبوده، بلکه ممکن است اثرات سویی را به همراه داشته باشد. بنابراین در این مقاله از مجله زرگون می‌خواهیم بررسی کنیم که مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز چقدر است؟

روغن زیتون روغنی طبیعی از میوه درخت زیتون است که بی‌نهایت برای بدن مقوی و سالم بوده و برای پخت و پز گزینه سالمی به شمار می‌رود. اسیدهای چرب مفید در روغن زیتون دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های E و K هستند که از اکسید شدن کلسترول در خون جلوگیری می‌کنند. اما مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز چقدر است؟

رابطه کاهش وزن و روغن زیتون

برخلاف تصورات عموم مصرف زیاد روغن زیتون ممکن است باعث افت فشار خون شود و اگر حد اعتدال در مصرف آن رعایت نشود، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند به سنگ صفرا مبتلا می‌شوند. اگر برای شما هم مهم است که بدانید مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز برای کاهش وزن چه اندازه است، باید بدانید که روغن زیتون اگر به صورت ناشتا و در وعده صبحانه مصرف شود می‌تواند با کاهش اشتها به جلوگیری از افزایش وزن و همچنین کاهش آن کمک زیادی کند. اما دقت داشته باشید که مصرف آن تنها به اندازه یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون فرابکر کافی بوده و برای جلوگیری از افت فشار بهتر است که آن را همراه با صبحانه کامل میل کنید.

چربی‌های مضر روغن زیتون و ابتلا به بیماری های قلبی

ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی فرد مبتلا دارند. به طوری که اگر میزان ورودی چربی‌ها به بدن زیاد شود، اسیدهای چرب نیز افزایش یافته و حمله قلبی و بیماری‌هایی مانند سرطان را به همراه دارد. روغن زیتون نیز یکی از روغن‌های مفیدی است که دارای میزان تک چربی اشباع شده بوده و همین امر باعث می‌شود که مصرف بیش از حد آن در یک وعده غذایی چربی‌های بدن را افزایش داده و سلامت فرد را به خطر بیاندازد. اما اگر فرد در رژیم غذایی خود به اندازه یک قاشق مرباخوری از روغن زیتون بکر استفاده کند، نسبت به باقی افراد جامعه کمتر در معرض مشکلات قلبی و مرگ بر اثر بیماری‌های این‌چنینی قرار می‌گیرد.

جلوگیری از دیابت نوع ۲

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اگر مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز را رعایت کنید می‌توانید دیرتر به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. برخی از تحقیقات برای رژیم‌های غذایی نشان می‌دهند افرادی که در طول روز از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از سس مایونز و یا چربی‌های مانند کره به عنوان چاشنی غذا و یا سالاد خود استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

ارزش غذایی روغن زیتون در هر ۱۰۰ گرم

  • کالری ۸۸۴ کالری
  • اسید چرب اشباع ۱۴ گرم
  • اسید چرب غیر اشباع ۱۱ گرم
  • امگا ۳ یک گرم
  • امگا ۶ ۳ گرم
  • ویتامین E ۱۴ میلی گرم
  • ویتامین K ۶۲ میلی گرم

مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز چقدر است؟

اگر به ارزش غذایی روغن زیتون نگاهی بیاندازید خواهید دید که در هر قاشق غذاخوری از روغن زیتون ۱۲۰ کیلو کالری وجود دارد که مقدار بسیار بالایی محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند نسبت به مصرف روغن زیتون در وعده‌های غذایی خود محتاط باشید.

به طور کلی هر فرد برای داشتن بدنی سالم و مقوی می‌تواند به صورت روزانه ۲۰۰۰ هزار کیلو کالری دریافت کند که از این مقدار ۷۰ کیلو کالری مربوط به چربی‌ها می‌شود. با توجه به اینکه روغن زیتون از کالری بسیار بالایی برخوردار است باید مقدار آن را به اندازه‌ای کاهش دهید که برای بدن شما خطری به همراه نداشته باشد. با این تفاسیر می‌توان گفت که مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز در هر وعده غذایی می‌تواند به اندازه مصرف یک قاشق مرباخوری باشد.

بهترین زمان مصرف روغن زیتون

علاوه بر توجه به مقدار مجاز مصرف روغن زیتون در روز باید به زمان مناسب آن نیز توجه داشته باشید. روغن زیتون مانند دارویی طبیعی است که آن را در تهیه سس سالاد و یا پخت و پز غذا استفاده می‌کنند. اما اگر بتوانید آن را صبح به صورت ناشتا و یا شب‌ها قبل از خواب مصرف کنید بسیار برای بدن مفید خواهد بود.

روغن زیتون به دلیل کالری بالایی که دارد اگر قبل از خواب و در خوردن سالاد یا سبزیجات پخته شده مصرف شود، در شما احساس سیری ایجاد کرده و باعث می‌شود که از خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب خودداری کنید. همین امر موجب می‌شود تا خواب راحت‌تری نیز داشته باشید. علاوه بر این مصرف روغن زیتون به صورت ناشتا فواید زیر را به همراه دارد:

  • کمک به سم زدایی بدن
  • جلوگیری از سرطان روده بزرگ
  • کمک به داشتن پوست سالم

مصرف روزانه روغن زیتون برای کدام افراد مناسب است؟

  • افرادی که اضافه وزن دارند
  • کسانی که مبتلا به گرفتگی رگ‌های خونی و بیماری‌های قلبی هستند
  • افراد دارای چربی خون یا کلسترول بالا
  • افراد مبتلا به دیابت

خرید روغن زیتون از زرگون

زیتون جزو محصولاتی است که اگر مقدار مجاز مصرف روغن آن در روز رعایت شود می‌تواند مزایای زیادی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. روغن زیتون‌های موجود در شرکت زرگون از دو نوع بکر و فرابکر بوده که از با کیفیت‌ترین روغن‌های زیتون برای مصرف انسان است و هیچ گونه دستکاری اضافه یا طعم دهنده و مواد شیمیایی به آن اضافه نشده است.

این روغن زیتون‌ها منبع خوبی برای آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی هستند. شما هم می‌توانید با خرید روغن زیتون از شرکت زرگون و اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی خود علاوه بر تناسب اندام به درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کنید.

با توجه به اینکه روغن زیتون در کارخانه‌های تولیدی مختلف با درجه خلوص متفاوت تولید می‌شوند ارزش پرداخت آنها متفاوت است. اما برای آنکه روغن زیتونی با کیفیت را به همراه قیمت مقرون به صرفه تهیه کنید می‌‌توانید به منوی فروشگاه سایت زرگون مراجعه کنید و پس از مقایسه قیمت‌ها محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.