آموزش

۳ راه تشخیص روغن زیتون خوب

تشخیص-روغن-زیتون-خوب

درخت زیتون یک گیاه مدیترانه ای است که دانه های آن فوق العاده خوشمزه و لذیذ است. میوه ای مقوی و ارگانیک که طبق تحقیقات انجام شده از سال‌های قبل از میلاد در سفره غذایی مردم جهان به چشم می خورد. از فشردن میوه های درخت زیتون، روغنی سالم و پرخاصیت به دست می آید. مواد مغذی و ترکیبات فوق العاده روغن زیتون باعث محبوبیت و کاربرد فراوان آن در آشپزی، درمان انواع بیماری ها و در نهایت مصارف آرایشی و بهداشتی شده است. شاید برای بیشتر خریداران این سوال پیش بیاید که روغن زیتون خوب چه مشخصاتی دارد؟ آیا به اطلاعات موجود بر روی بسته بندی این محصول می توان اکتفا کرد یا از چشیدن طمع و بوییدن عطر روغن زیتون به راحتی قابل تشخیص است؟ آیا روغن زیتون خوب و با کیفیت رنگ خاصی دارد؟ و مورد آخر اینکه روغن زیتون باید بودار باشد یا بی بو؟

به طور کلی چند نوع روغن زیتون داریم؟

طبق استانداردهای انجمن بین المللی روغن زیتون ۵ نوع روغن زیتون قابل مصرف است. روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن زیتون پومیس یا تفاله زیتون. براساس کیفیت و طرز تهیه روغن زیتون کاربردهای متفاوتی دارد.

  • روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر از میوه های سالم درخت زیتون به طور مستقیم بدون هیچ گونه افزودنی، تصفیه شدن و تغییرات شیمیایی تولید می گردد. فرآیند روغن گیری در کارخانه ها با استفاده از ابزارهای مکانیکی صورت گرفته و برای عرضه به مشتریان وارد بازار فروش می شود. روغن زیتون فرابکر بهترین نوع روغن زیتون برای مصرف خوراکی در انواع غذا و سالاد به شمار می رود.

  • روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر با استفاده از پرس های مکانیکی و تحت فشار قرار دادن دانه های زیتون بدون گرمادهی تهیه می شود. در مقایسه با روغن زیتون فرابکر در سطح کیفی پایین تری قرار دارد. حتماً به هنگام خرید این نکته را یادتان باشد که از روغن زیتون بکر بیشتر برای سرخ کردن مواد غذایی مصرف می کنند.

  • روغن زیتون لامپانت

سومین نوع روغن زیتون لامپانت یا نفتی است. همان طور که از نامش پیداست از این روغن زیتون در قدیم برای سوخت چراغ های روغن سوز استفاده می کردند. کیفیت روغن زیتون لامپانت پایین بوده و برای تولید آن همیشه میوه های دورریز، کرم خورده و فاسد را انتخاب می کنند. البته در حال حاضر با انجام فرآیند تصفیه توسط دستگاه های پیشرفته می توان روغن زیتون لامپانت را به شکل خوراکی مصرف کرد.

  • روغن زیتون تصفیه شده

روغن زیتون ریفایند که فرآیند روغن کشی دانه های زیتون و تصفیه شدن آن تا زمان از بین رفتن خاصیت آنتی اکسیدانی ادامه می یابد. بنابراین به دنبال عطر و طعم روغن زیتون تصفیه شده بی بو نباشید.

  • روغن زیتون پومیس

روغن تفاله زیتون یا پومیس از لحاظ کیفیت در پایین ترین سطح دسته بندی روغن زیتون ها قرار دارد. آلاینده های سرطان زا موجود در روغن زیتون پومیس باعث غیرقابل استفاده بودن آن به صورت خوراکی برای انسان شده است.

۳ راه تشخیص روغن زیتون خوب

اشاره به اطلاعاتی مختصر و کوتاه در رابطه با انواع روغن زیتون، کار انتخاب را برای طرفداران روغن های طبیعی و خالص آسان‌تر می کند. متأسفانه در برخی موارد دیده شده که محصولات روغن زیتون با مواد دیگر از جمله  روغن کلزا یا سویا و افزودنی های شیمیایی ترکیب می شود. در حالی که روی بسته بندی به خالص و طبیعی بودن روغن زیتون اشاره شده است. این قبیل رفتارهای نادرست تعداد محدودی از تولیدکنندگان غیرمجاز باعث شده مشتریان با مشکلاتی فراوانی در تهیه روغن زیتون اصل مواجه شوند. با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا با راه های تشخیص روغن زیتون خوب آشنا شوید.

  • رنگ روغن زیتون

شاید در نگاه اول، رنگ راحت ترین روش برای شناسایی روغن زیتون خوب باشد. اما باید این نکته را یادآور شد که میوه های برداشت شده از چندین درخت زیتون از نظر ظاهر و رنگ با یکدیگر متفاوتند. حتی روغن زیتون فرابکر و بکر که از نوع درجه یک محسوب می شوند از لحاظ کیفیت رنگ با هم فرق داشته باشند. بنابراین رنگ نمی تواند معیار دقیقی برای تشخیص روغن زیتون خوب به حساب آید.

  • عطر و بوی روغن زیتون

هر چقدر مراحل تولید روغن زیتون براساس استاندارهای کیفی انجام پذیرد. روغن زیتونی سالم، با کیفیت و خالص در دست خواهیم داشت. در نتیجه می توان گفت مطمئن ترین راه تشخیص روغن زیتون خوب یاری گرفتن از حس بویایی خودتان است. ابتدا در داخل ظرفی کوچک مانند فنجان مقداری از روغن زیتون را ریخته و روی آن را با پارچه یا نایلون بپوشانید. بعد برای مدتی فنجان را در دست های خود نگه دارید تا به سطح دمای بدن‌تان برسد. در مرحله آخر با نفسی عمیق، روغن زیتون داخل فنجان را بو کنید.

اگر روغن زیتون خریداری شده باکیفیت و اصل باشد احتمالاً به خاطر تلخی زیاد آن به سرفه می افتید. البته روشی دیگر برای تشخیص روغن زیتون خوب وجود دارد. بدین صورت که یک قاشق روغن زیتون را در دهان خود بچرخانید. سپس بوی روغن زیتون را همزمان بدون بلعیدن آن استشمام کنید. اگر مزه کپک زدگی یا مانده بودن روغن زیتون را احساس کردید. متأسفانه نشانه عدم کیفیت، ترشیدگی و فساد روغن زیتون است.

  • طعم و مزه

بهترین راه تشخیص روغن زیتون خوب با چشیدن طعم آن به راحتی امکان پذیر خواهد بود. مزه گسی، تلخی، تند و فلفلی بودن نشان دهنده کیفیت عالی روغن زیتون می باشد. روش تست ارگانولپتیک یا ارزیابی حسی به عنوان یک راه کار ساده برای تشخیص روغن زیتون خوب از بد شناخته شده است. از طریق حس لمسی می توانید به آسانی گس بودن روغن زیتون را متوجه شوید. طعم گس این روغن گیاهی نشانه‌هایی همچون جمع شدن، خشکی و زبری محیط دهان را به همراه دارد. از طرفی تند بودن روغن زیتون حس سوختن در دهان را به وجود می آورد.

ابتدا برای انجام تست ارگانولپتیک کمی از روغن زیتون را روی سطح زبان‌تان پخش کرده و سپس آن را قورت دهید. مزه تلخ روغن زیتون همراه با گسی و خشکی دهان را در این مرحله احساس می کنید. البته بعد از چند لحظه در انتهای گلو احساس سوزش خواهید داشت. می توان گفت بهترین راه تشخیص روغن زیتون خوب و با کیفیت شناخت حسی عطر و طعم فوق العاده این روغن ارگانیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.