آموزش

روغن زیتون با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

روغن-زیتون-با-کیفیت

مصرف میوه های مغذی در سلامت بدن و انرژی بیشتر تأثیر فراوانی دارند. یکی از پر خاصیت‌ترین آن‌ها، میوه درخت زیتون است. این گیاه بیشتر در نواحی مدیترانه‌ای کشت می‌شود. زیتون با خواص فوق العاده خود توانسته جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانوارها پیدا کند. تا جایی که در اکثر کشورها از روغن زیتون با کیفیت در مصارف آشپزی و درمانی استفاده می‌ کنند. زرگون در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی های روغن زیتون با کیفیت پرداخته است. با ما همراه باشید.

چرا به سراغ روغن زیتون برویم؟

روغن زیتون به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیراشباع، املاح معدنی و ویتامین‌های فراوان مورد پذیرش طرفداران محصولات ارگانیک قرار گرفته است. افراد در سنین مختلف از کودکی تا کهنسالی می توانند این روغن گیاهی را مصرف کنند. البته بهتر است برای مصارف درمانی روغن زیتون تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه باشید. سالیان زیادی است که مردم جهان برای پخت انواع غذاها، سالاد و پاستا، روغن زیتون با کیفیت را مورد استفاده قرار می دهند.

متخصصین تغذیه براساس شرایط جسمانی و اهمیت بالای سلامت بدن، مصرف روزانه روغن زیتون را در برنامه غذایی مراجعین قرار می دهند. روغن زیتون علاوه بر پخت و پز برای درمان و پیشگیری از ابتلای بیماری های مختلف مصرف می شود. ناراحتی های قلبی – عروقی، عارضه های کلیوی، مشکلات دستگاه گوارش، انواع سرطان ها، افسردگی، پوکی استخوان، دیابت، فشار خون بالا، اختلالات وزن، دردهای عضلانی، آلزایمر، بیماری های پوست و مو با روغن زیتون به طرز باورنکردنی بهبود می یابد.

ویژگی های روغن زیتون با کیفیت

تولیدکنندگان، روغن زیتون را در بسته بندی های گوناگون برای مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند. متأسفانه برخی از آن ها استانداردهای لازم را رعایت نکرده و به خاطر فروش بیشتر، روغن زیتون نامرغوب و ترکیبی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اگر بخواهید این روغن گیاهی پرخاصیت تأثیرات مفیدی بر بدن شما داشته باشد قبل از خرید روغن زیتون با کیفیت باید به چند ویژگی مهم آن توجه کنید.

۱. تأمین کننده انواع ویتامین ها و املاح معدنی موردنیاز بدن است

اکثر روغن های طبیعی که از میوه های مختلف به دست می آیند دارای ویتامین و املاح معدنی هستند. اما در این میان می توان گفت روغن زیتون با کیفیت به نوعی بمب ویتامین است. ویتامین های E، A، K و D به وفور در روغن زیتون وجود دارد.

روغن زیتون حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان زیادی است که در خنثی شدن رادیکال های آزاد نقش بسزایی دارد. به طور میانگین ۵/۱ درصد از روغن زیتون را آنتی اکسیدان ها تشکیل می دهند. با گنجاندن روغن زیتون با کیفیت در برنامه غذایی خود و اعضای خانواده، سلول های بدن تا حد زیادی در برابر اکسیداسیون مقاومت نشان می دهند. بنابراین با مصرف این روغن گیاهی، نگران نابودی و پیری زود هنگام سلول ها نباشید.

بسیاری از افراد در طول زندگی خود با مشکل بینایی، ناتوانی سیستم ایمنی بدن، کاهش رشد و پیری زودرس روبرو می شوند. برای رهایی هر چه زودتر از این نوع ناراحتی های جسمی، حتماً روغن زیتون مصرف کنید. ویتامین A موجود در این روغن ارگانیک به بهبود و درمان آن ها کمک فراوانی می کند.

ویتامین D و کلسیم در پیشگیری از ابتلا به پوکی و شکستگی استخوان مؤثر است. روغن زیتون حاوی این نوع از ویتامین بوده که مصرف آن در تقویت استخوان های بدن، افزایش توان جسمی و کاهش ابتلا به سرماخوردگی تأثیر مستقیم می گذارد.

در روغن زیتون با کیفیت مقدار زیادی ویتامین k یافت می شود. روغن زیتون را می توانید برای کنترل دیابت، خونریزی بیش از حد قاعدگی و از بین بردن سنگ کلیه با مشاوره پزشکی مصرف کنید.

۲. از دانه های سالم و گلچین شده درخت زیتون برای تولید استفاده می شود

میوه های درخت زیتون خیلی زود فاسد می شوند. کشاورزان به این نکته توجه کافی دارند. در نتیجه در زمان برداشت محصول سعی می کنند دانه های سالم و درشت زیتون را برای تولید روغن زیتون با کیفیت انتخاب کنند. پس از آن، میوه های دست چین زیتون را بدون تلف کردن وقت به کارخانه ها می فرستند تا فرآیند روغن گیری انجام شود.

۳. دارای ارزش غذایی فراوان بدون اضافه کردن هر گونه نگهدارنده شیمیایی است

در فرآیند تولید روغن زیتون با کیفیت از دانه های سالم درخت زیتون استفاده می شود. تولیدکنندگان با استفاده از دستگاه های صنعتی، عمل روغن گیری از میوه های زیتون را بدون تصفیه شدن و افزودن مواد شیمیایی برای مصارف آشپزی و درمانی انجام می دهند. در واقع انسان به طور مستقیم در تولید روغن زیتون دخالتی نداشته و نکات بهداشتی را تا حد زیادی رعایت می کنند. در این روش، خواص اصلی زیتون بدون گرمادهی به خوبی حفظ شده و هیچ گونه تغییری در ساختار آن ایجاد نمی شود.

۴. برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها قابل استفاده می باشد

از جمله مهم‌ترین ویژگی های روغن زیتون با کیفیت، امکان مصرف خوراکی و موضعی آن برای بهبود و درمان انواع بیماری ها است. اگر به ناراحتی های دستگاه گوارش، مشکلات پوست و مو، فشار خون بالا، دیابت، پوکی استخوان، آسم، افسردگی، استرس، سرطان، بیماری قلبی – عروقی ،چربی خون، پارکینسون، افزایش یا کاهش وزن بیش از حد مبتلا شده اید. مصرف روزانه روغن زیتون را با نظارت پزشک در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای مثال می توانید در پخت انواع خورشت و برنج یا ترکیبات سالاد و پاستا از روغن زیتون استفاده کنید.

۵. بسته بندی مخصوص و استاندارد دارد

رنگ زرد کهربائی یا سبز تیره بطری های شیشه ای نشان دهنده بسته بندی استاندارد روغن زیتون با کیفیت است. ذکر نام و مشخصات کیفی محصول، زمان برداشت، تاریخ انقضا، علامت تجاری کارخانه، آدرس، تلفن، شماره سری ساخت، پروانه بهداشت، کشور تولید کننده، وزن خالص و … از دیگر موارد ضرروی برای تشخیص روغن زیتون مرغوب می باشد.

۶. مدت زمان نگهداری آن زیاد است

به هنگام خرید یادتان باشد که روغن زیتون با کیفیت از زمان برداشت محصول به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه قابل استفاده خواهد بود. از گذاشتن بطری روغن زیتون در فضاهای گرم مثل پشت پنجره آفتاب گیر یا کنار اجاق گاز، بخاری و شومینه جداً خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.