آشپزی, غذاها

طرز تهیه دلمه با روغن زیتون فرابکر اعلاء

دلمه از جمله غذاهای پرطرفدار و بسیار لذیذ در بین خانواده‌ها است. انواع دلمه با روغن زیتون و دیگر ترکیبات براساس ذائقه افراد درست می‌شوند. دلمه‌های برگ مو، مرغ، گوجه فرنگی، کدو سبز، قارچ، سیب زمینی، بادمجان، کوکتل، برنج، کلم برگ و … محبوبیت بیشتری دارند. زرگون در این مطلب به آموزش یک مورد از این دلمه‌ها می‌پردازد.

دلمه با روغن زیتون و برگ مو

در خانواده های ایرانی و کشورهای اطراف، دلمه برگ مو بیشتر از بقیه دلمه‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها طبخ می‌شود. غذایی پرخاصیت که ارزش غذایی فراوانی داشته و آن را در فصل بهار با ترکیبات مختلف سرو می کنند.

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده تازه ۴۰۰ گرم
  • برگ مو براساس تعداد نفرات
  • برنج دانه ریز یک پیمانه
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • لپه نصف پیمانه
  • شکر یک قاشق غذاخوری در صورت تمایل
  • پیاز   ۲ عدد
  • سبزی دلمه شامل جعفری، نعناع، گشنیز و ترخون ۳۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، زیره و دیگر ادویه جات به مقدار لازم

مراحل تهیه

برای پخت بهتر، برنج و لپه را از شب قبل در ظرفی پر از آب خیس کنید. یک قابلمه بزرگ انتخاب کرده و برنج را با نمک و آب درون قابلمه بریزید. روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید. لپه‌ها را آبکش کرده و در ظرفی جداگانه بپزید. پوست پیازها را جدا کنید. به صورت خلالی درآورده و در روغن زیتون سرخ شود. زردچوبه، فلفل سیاه و دیگر چاشنی‌ها را به آن اضافه نمایید. حالا نوبت به گوشت چرخ‌کرده می‌رسد. گوشت را با پیاز سرخ شده به مرور تفت دهید. زمانی که رنگ آن تغییر کرد. برنج و لپه‌ها را با مواد قبلی ترکیب و بعد سرخ کنید.

در مرحله بعد سبزی دلمه به مخلفات قبلی اضافه شود. برگ مو باید با یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. ظرف محتویات دلمه با روغن زیتون را به صورت جداگانه روی برگ‌های مو بریزید. سپس به صورت یک بقچه آن‌ها را محکم ببندید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در ماهی‌تابه پخش کنید. دلمه‌ها را یکی یکی به شکل فشرده درون آن بچینید. سرکه و شکر را بجوشانید. بعد با یک لیوان روی دلمه‌ها ریخته و روی حرارت ملایم گاز بگذارید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت دلمه با روغن زیتون و برگ مو زمان لازم است. دلمه‌ها را در ظرفی بچینید. از سبزی تازه، زرشک و پیاز داغ برای تزیین استفاده کنید. نوش جان.

نکته آخر اینکه، این غذا بیشتر با گوشت چرخ‌کرده آماده می‌شود. در غیر این صورت می‌توانید از سویا به جای آن استفاده کنید. برخی از خانم‌های خانه‌دار برای چاشنی دلمه با روغن زیتون آبغوره، رب انار و آبلیمو را نیز ترجیح می‌دهند. حین پخت باید چند بار به قابلمه حاوی دلمه‌ها سر بزنید. چراکه ممکن است آب روی دلمه‌ها کم شده و به خوبی نپزند. برگ‌های تازه و ترد به اندازه کف دست، بهترین نوع برگ مو محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.