آموزش

درمان سوختگی با عسل و زیتون

درمان سوختگی با عسل و زیتون

احتمالاً هیچ‌کسی را نمی‌توان پیدا کرد که تابه‌حال درد سوختگی را تجربه نکرده باشد. صنایع مختلفی هستند که حرارت بالای آب، بخار آب و یا اجسام و مواد شیمیایی مختلف، جزئی از روند آن‌ها است. همین باعث شده است که سوختگی سهم قابل‌توجهی از آمار حوادث را به خود اختصاص دهد. اما در داخل خانه هم احتمال بروز چنین اتفاقی کم نیست. سروکار داشتن با آب داغ و روغن در آشپزخانه یک مساله بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است. برای همین نباید از سوختگی و مشکلات مربوط به آن غافل شد. اگر شما هم به‌دنبال روشی برای درمان سوختگی هستید، عسل و زیتون یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. با ما همراه باشید تا ببینیم درمان سوختگی با عسل و زیتون چگونه انجام می‌شود.

چرا عسل و زیتون برای درمان سوختگی مفید هستند؟

برای این که بتوانیم یک درمان مناسب برای سوختگی پیدا کنیم، اولین قدم این است که ببینیم قسمت‌های آسیب‌دیده پوست چطور خود را ترمیم می‌کنند. شکی نیست که در جریان سوختگی، بسیاری از سلول‌های پوستی از بین می‌روند. پوست همیشه در حال بازسازی خود و جایگزین کردن سلول‌های جدید است. اما پس از سوختگی با یک نیاز غیر معمول برای تولید سلول‌ها در سطح وسیع روبرو هستیم. برای همین باید با فراهم کردن بستر مناسب برای ترمیم، پوست را در این فرآیند یاری کنیم.

اسیدهای چرب، پیش‌نیاز اصلی ترمیم پوست

اسیدهای چرب از جمله نیازهای اساسی پوست برای تقسیم سلولی و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده هستند. برای همین با دراختیار قرار دادن این نیاز می‌توان روند درمان سوختگی را تسریع کرد. احتمالاً همین حالا هم حدس زده‌اید که درمان سوختگی با عسل و زیتون هم به همین دلیل مفید واقع می‌شود. عسل و زیتون منبع فوق‌العاده‌ای از این اسیدها هستند؛ برای همین هم از زمان‌های گذشته برای بهبود آسیب‌های پوستی ناشی از سوختگی به‌کار می‌روند.

نیاز به تمیز نگه‌داشتن زخم‌های سوختگی

بدن انسان همیشه در معرض آلودگی‌های مختلف قرار دارد. میکروب‌ها و باکتری‌ها نه فقط در طبیعت، بلکه در همه‌جای خانه ما حضور دارند و منتظر فرصتی برای ورود به بدن ما هستند. اما بدن ما یک سپر عالی و بسیار قدرتمند برای جلوگیری از هجوم عوامل بیماری‌زا دارد. بله، داریم در مورد پوست صحبت می‌کنیم. اما در هنگام سوختگی آسیب شدیدی به پوست وارد می‌شود و همین زمینه بروز عفونت را فراهم می‌کند. از همین رو تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن پوست سوخته‌شده اهمیت بسیار زیادی دارد.

عسل و زیتون هردو خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند؛ اما این ویژگی در عسل قوی‌تر است. این ماده خوراکی ارزشمند به‌خوبی سطح پوست را می‌پوشاند و اجازه نمی‌دهد آلودگی‌ها به ناحیه‌ای که دچار سوختگی شده نزدیک شوند. البته همه‌چیز به پوشش دادن پوست برنمی‌گردد و عسل در از بین بردن میکروب‌ها هم بسیار موثر است.

درمان سوختگی با عسل و زیتون چگونه انجام می‌شود؟

برای بهره بردن از اثرات ضد سوختگی عسل و روغن زیتون باید کمی عسل را با چند قطره روغن ترکیب کرده و آن را روی سطح پوست بمالید. این مخلوط را روی تمام بخش‌های آسیب دیده پخش کنید و در صورت نیاز یک گاز استریل روی آن قرار دهید. اگر مالیدن ترکیب روی پوست باعث ایجاد در می‌شود، می‌توانید ابتدا گاز استریل را آغشته کرده و بعد روی زخم قرار دهید.

لازم است این پانسمان را پس از مدتی عوض کنید تا روند بهبودی زخم‌ها بهتر انجام شود.

درمان آفتاب سوختگی با عسل و زیتون

ترکیبی عسل و روغن زیتون برای بهبود پوست آسیب‌دیده از آفتاب نیز کاربرد دارد. در مورد آفتاب‌سوختگی نیز روش کار به همین ترتیب است و ماساژ پوست با این ترکیب فرآیند ترمیم پوست را تسریع می‌کند.

چند نکته در مورد درمان سوختگی با عسل و روغن زیتون

  • توجه داشته باشید که برای موثر بودن درمان سوختگی با این دو ماده غذایی، هردوی آن‌ها باید طبیعی و بهداشتی باشند. وجود مواد نگهدارنده یا افزودنی‌های شیمیایی در عسل یا روغن زیتون نه‌تنها باعث کاهش اثر درمانی آن‌ها می‌شود بلکه می‌تواند مشکلات جدیدی را هم ایجاد کند.
  • درصورت بروز حساسیت پوستی در جریان درمان سوختگی با عسل و زیتون، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از عسل و روغن زیتون تنها برای سوختگی‌های نه‌چندان جدی توصیه می‌شود. اگر پوست شما دچار سوختگی عمیق و خطرناک شده است، حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. ممکن است برای درمان چنین سوختگی‌هایی هم از این روش استفاده شود اما تشخیص آن از عهده بیمار خارج است و مراقبت‌های پزشکی تخصصی دیگری نیز باید انجام شود.
  • استفاده از عسل و روغن زیتون در روزهای اول اثر خود را نشان می‌دهد. اما ممکن است عوامل دیگری باعث اختلال در این فرآیند شوند. اگر درمان سوختگی پوست شما بیش از حد معمول طولانی شده است، باز هم لازم است به پزشک مراجعه کنید.
  • درمان سوختگی با عسل و روغن زیتون می‌تواند باعث بروز

جمع‌بندی

عسل و روغن زیتون هردو دارای خواص شگفت‌انگیزی برای ترمیم پوست سوخته هستند. فرقی نمی‌کند آسیب به پوست شما به‌دلیل حرارت ناشی از ظرف داغ، آب و یا روغن باشد؛ در هر صورت اگر آسیب شدید به پوست نرسیده باشد می‌توانید از این دستور استفاده کنید. درمان آفتاب سوختگی با عسل و زیتون نیز اثر مشابهی دارد و سرعت ترمیم پوست را افزایش می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که هم عسل و هم روغن زیتونی که استفاده می‌کنید طبیعی و بدون مواد نگهدارنده باشند. فراموش نکنید که درمان سوختگی‌های جدی و شدید نیاز به مراقبت‌های درمانی زیر نظر پزشک دارد. لذا اگر مشکل شما جدی‌تر از حد معمول است توصیه می‌کنیم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.