آموزش

آیا چربی روغن زیتون ضرر دارد؟ بررسی دقیق چربی روغن زیتون

چربی-روغن-زیتون

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آیا چربی روغن زیتون می‌تواند برای بدن مضر هم باشد؟ زیتون یکی از میوه‌های لذیذ و پرخاصیت است که فواید آن بر کسی پوشیده نیست؛ اما به دلیل کالری‌ بسیار بالایی که دارد ممکن است در صورت استفاده بیش از حد و نادرست برای بدن مضر باشد.

آنطور که تحقیقات نشان می‌دهند زیتون یکی از بهترین خوراکی‌ها در جهان است که برای سلامتی پوست و بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همه چیز درباره روغن زیتون به همین جا ختم نمی‌شود! زیرا چربی این میوه پر خاصیت نقطه ضعف‌هایی دارد که می‌تواند برای آسیب رساندن به سلامتی بدن بسیار زیاد باشد. در این مقاله از مجله زرگون با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که چربی روغن زیتون در چه مواردی برای بدن مضر است؟

مواردی که چربی روغن زیتون دردسرساز می‌شود

یکی از مهمترین عوارضی که در استفاده از روغن زیتون در بین افراد مشاهده می‌شود عارضه‌های پوستی هستند. از آنجایی که روغن زیتون دارای بافت سنگین بوده و نمی‌تواند سریع جذب پوست شود، مانند لایه‌ای ضخیم بر روی پوست باقی مانده و اجازه نمی‌دهد که اکسیژن به سطح پوست برسد و منافذ آن بسته می‌مانند. علاوه بر عارضه‌های پوستی در صورت استفاده نامناسب از روغن زیتون ممکن است چربی آن ریسک ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

تحریکات پوستی در صورت مصرف روغن زیتون

ترکیبات تشکیل دهنده چربی و روغن زیتون دارای موادی هستند که باعث بروز علائم آلرژی در افراد می‌شود به همین دلیل برخی از افراد در استفاده از روغن زیتون دچار تحریکات پوستی مانند خارش، قرمزی،  اگزما و مشکلات تنفسی می‌شوند. این علائم دقیقاً چند دقیقه بعد از مصرف روغن زیتون خودش را نشان می‌دهد. بنابراین این افراد باید از مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی و یا لوسیون خودداری کنند.

شناسایی روغن زیتون اصل

علاوه بر این افرادی که دارای پوست خشک هستند نیز نباید از محصولات آرایشی که درون آنها از روغن زیتون استفاده شده و یا از روغن زیتون به صورت مستقیم بر روی پوستشان استفاده کنند. زیرا ماده‌ای به نام اولئدک اسید در چربی روغن زیتون وجود دارد که رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و خشکی آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل افرادی که دارای پوست خشک هستند در صورت استفاده دچار اگزما می‌شوند.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی

این را به یاد داشته باشید که چربی روغن زیتون جزو چربی‌های تک غیراشباع شده بوده و هر قاشق غذاخوری از آن حدود ۱۴ درصد چربی و ۱۲۰ کالری دارد. که البته مقدار چربی بالایی محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند از روغن زیتون‌های بکر و فرابکر استفاده کنید. زیرا زیتون‌های فراوری نشده ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند حملات قلبی و سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

از طرف دیگر به دلیل اینکه روغن زیتون سرشار از هیدروژن است در صورتی که در مقابل فشار و گرما قرار بگیرد مقدار آن افزایش یافته و باعث می‌شود زمانی که به بدن فرد وارد می‌شود ساختار مولکول‌ها را تغییر دهد. در نتیجه اسیدهای چربی که به عنوان امگا۳ مفید در بدن شناخته می‌شوند را می‌سوزاند و سطح کلسترول در جریان خون افزایش پیدا می‌کند. تمامی این عوامل دلایل محکمی بر این هستند که چربی روغن زیتون در صورتی که به اندازه کافی مصرف نشود ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

کاهش فشار خون

بیشترین مضرات چربی روغن زیتون متوجه سلامت قلب بوده که مصرف بیش از اندازه آن باعث افت شدید فشار خون می‌شود. فشار خون پایین در فرد خودش را با علائمی مانند سرگیجه یا حملات و نارسایی‌های کلیه نشان می‌دهد. به همین منظور توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود برای استفاده مفید از روغن زیتون به مقدار یک قاشق چای خوری در طول روز بسنده کنید تا از بروز بیماری‌های خطرناک جلوگیری کنید.

ظاهر روغن زیتون

تمامی این موارد در مورد روغن زیتون‌هایی که به صورت ارگانیک به فروش نمی‌رسند نیز صادق خواهد بود. بنابراین سعی کنید همیشه خرید خود را از فروشگاه‌هایی که محصولات ارگانیک و باکیفیت به‌فروش می‌رسانند انجام دهید. در این باره شرکت زرگون در کنار شما خواهد بود تا با خرید روغن زیتون مخصوص شهر رودبار از عصاره این میوه پرخاصیت بهره‌مند شوید.

ایجاد سنگ در کیسه صفرا

یکی از جدی ترین و شایع ترین اثرات جانبی چربی روغن زیتون، بروز سنگ کیسه صفرا است. به طور کلی کبد ما صفرا و زرداب‌هایی را تولید می‌کند که تجمع آنها باعث تولید سنگ صفرا شده و راه آن را می‌بندد. در چنین حالتی فرد برای رهایی از درد مجبور به انجام عمل‌های جراحی خواهد بود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از اندازه از روغن زیتون استفاده کرده باشد و تمامی چربی‌های آن در کبد ذخیره شود و در نهایت باعث تولید سنگ صفرا گردد. به همین منظور اگر می‌خواهید از فواید روغن زیتون بهره‌مند شوید مقدار مصرف آن را کاهش داده و سعی کنید تنها در پیش غذاهایی مانند سالاد از آن استفاده کنید.

افزایش وزن

بسیاری از افراد تمایل دارند چاق شوند و برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند اضافه وزن خود را کاهش دهند. همانطور که می‌دانید چربی روغن زیتون کالری بسیار بالایی دارد که اگر اضافه وزن داشته باشید در صورت استفاده، مقدار زیادی به وزن‌تان اضافه می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود چنین افرادی هرگز از روغن‌ها، فرقی ندارد چه نوع روغنی، در تهیه و پخت غذاهای خود استفاده نکنند.

سخن پایانی

همانطور که فهمیدیم روغن زیتون یکی از طبیعی‌ترین روغن‌های موجود در جهان است که پاک کننده طبیعی پوست و بدن بوده و ایجاد چروک‌های آن را به تاخیر می‌اندازد. علاوه بر این برای سلامتی اعضای بدن نیز مفید است و خواص بسیاری را برای آن به همراه دارند.

به طور کلی می‌توان گفت چربی روغن زیتون یکی از سالم‌ترین گزینه‌های موجود برای تغذیه است؛ اما در صورتی که مطابق اندازه توصیه شده مصرف شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به خوردن یک یا دو قاشق چای‌خوری از روغن زیتون در روز بسنده کنید و از مصرف بیش از مقدار آن خودداری نمایید. چرا که ممکن است بیشتر از آنکه مفید باشد مضراتی را برای بدن به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.