آموزش

از این مضرات روغن زیتون آگاه باشید!

مضرات-روغن-زیتون

می‌دانید که وقتی مصرف هرچیزی از اعتدال خارج شود، مضراتی به دنبال خواهد داشت. روغن زیتون هم از این قائده مستثنی نیست. اگر در مصرف روغن زیتون زیاده روی کنید یا بدون توجه به وضعیت سلامت یا محدودیت‌های غذایی خود از آن استفاده نمایید، ممکن است دچار مشکلاتی شوید. در این مطلب فرصت را غنیمت شمردیم تا لیستی از مضرات روغن زیتون در صورت مصرف بیش از اندازه آن را بررسی کنیم. با زرگون همراه باشید.

6 مورد از رایج ترین مضرات روغن زیتون

به این نکته توجه داشته باشید که شاید نتوان گفت که این موارد، مضرات روغن زیتون هستند. بلکه استفاده نادرست یا بیش از حد مجاز این ماده خوراکی می‌تواند به این تبعات منجر شود.

جوش زدن صورت

یکی از کاربردهای روغن زیتون، استفاده موضعی از آن است. اگر بدون مشورت پزشک متخصص بخواهید از روغن زیتون روی پوست خود استفاده کنید، ممکن است دچار عوارضی شوید. یکی از این عوارض، جوش زدن صورت است. از آنجایی که روغن زیتو سنگین است، به راحتی در پوست جذب نمی‌شود. به همین خاطر وقتی آن را به صورت خود می‌مالید، یک لایه ضخیم ایجاد می‌کند که منافذ پوست را مسدود خواهد کرد.

پس اگر زیاد از روغن زیتون روی پوست خود استفاده کنید یک سطح چسبنده ایجاد خواهید کرد که می‌تواند گرد و خاک و کثیفی را به خود جذب کند. اینجاست که مضرات روغن زیتون خود را نشان می‌دهد. چرا که کم کم سر و کله جوش‌ها و کورک‌ها پیدا شده و شما را آزرده خواهد کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری با پزشک پوست و مو برای مصرف روغن زیتون روی پوست مشورت کنید. و در هر حالت در مصرف آن زیاده روی ننمایید.

حساسیت پوستی

نکته بسیار مهم دیگری که در رابطه با مصرف روغن زیتون روی پوست وجود دارد این است که افراد با پوست چرب بهتر است از استفاده کردن این روغن گیاهی بپرهیزند. پوست چرب به خاطر ترشح ماده ای به نام سبوم که همان چربی سر کنترل نشده است به وجود می‌آید. وقتی شما با چنین شرایط بیولوژیکی شروع به استفاده از روغن زیتون می‌کنید، احتمال بروز حساسیت، راش و قرمزی پوست تان وجود دارد.

همچنین به طور عادی ممکن است بعضی از افراد نسبت به روغن زیتون حساسیت داشته باشند. از جمله این حساسیت‌ها می‌توان به درماتیت یا آماس پوست، اگزما و آلرژی تنفسی اشاره کرد. بیشتر این حساسیت‌ها بعد از استفاده موضعی روغن زیتون اتفاق می‌افتند. پس اگر می‌خواهید به طور منظم از این روغن استفاده کنید، پیشنهاد زرگون این است که از قبل با پزشک متخصص مشورت کرده باشید.

پایین آوردن قند خون

یکی از فواید که می‌تواند در شرایطی به عنوان مضرات روغن زیتون تلقی شود، پایین آوردن میزان قند خون است. این روغن در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند مقاومت بدن در برابر انسولین را بالا ببرد. در نتیجه سطح قند خون پایین خواهد آمد. که اگر این اتفاق زیر نظر پزشک و با آگاهی اتفاق بیفتد، مشکلی ندارد. اما مصرف خودسرانه روغن زیتون برای پایین آوردن سطح قند خون، می‌تواند شما را دچار مشکلاتی از جمله تعریق، لرز یا ضعف کند.

پایین آوردن فشار خون

همین اتفاق درباره فشار خون هم می‌افتد. ما در لیست فواید روغن زیتون همیشه کاهش دهنده فشار را دیده ایم. حال اگر مصرف شما بیش از حد مجاز باشد، همین ویژگی مثبت می‌تواند گریبانگیر شما شود. افت شدید فشار خون می‌توانند برای سلامت بدن بسیار خطرناک باشد. همچنین اختلالات و مشکلاتی همچون سرگیجه، سبکی سر، سکته و حتی آسیب‌های کلیوی را به همراه داشته باشد. پس مصرف این روغن را همیشه در حد اعتدال رعایت کنید.

بروز اسهال

آنچه در روغن زیتون وجود دارد، می‌تواند خاصیت روان کنندگی داشته باشد. به همین خاطر است که بسیاری از پزشکان طب سنتی در مواردی که افراد با یبوست شدید مواجه هستند، پیشنهاد می‌کنند که روزی یک قاشق غلذاخوری از این روغن را استفاده نمایند. اما گاهی افراد به خاطر مشکلات شدید گوارشی، سعی در مصرف بیش از اندازه این روغن می‌کنند که تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

همچنین سنگین بودن این روغن می‌تواند باعث شود که سیستم بدنی افراد، از هضم آن عاجز باشد. از عوارض مصرف بی رویه روغن زیتون اسهال خفیف و مشکلات گوارشی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهیم از خواص درمانی این روغن بهره ببرید، حتماً مصرف خود را با دکتر در میان بگذارید.

چاق شدن

می‌دانید که کالری روغن زیتون بسیار بالاست. البته به طور کلی تمامی روغن‌ها کالری بالایی دارند. اما بعضی تصور می‌کنند که به خاطر خواص روغن زیتون و کم بودن کلسترول بد آن، می‌توانند بدون نگرانی، هرچقدر که خواستند از این روغن در غذاهای خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که اگر در رژیم غذایی کاهش وزن هستید، بهتر است روزانه دو الی سه قاشق غذاخوری بیشتر از روغن زیتون استفاده نمایید.

همچنین توصیه شده که روغن زیتون را به عنوان روغن سرخ کردنی به کار نبرید. چرا که حرارت بالا می‌تواند تمام خواص آن را از بین برده و مضراتی به همراه داشته باشد. بهترین روش برای سرو غذاهای رژیمی، آب پز یا بخارپز کردن آن و در نهایت اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون است. با اینکار مطمئن خواهید بود که هم از خواص روغن زیتون بهره برده اید هم کالری دریافتی خود را کنترل کرده اید.

شما عزیزان می‌توانید انواع دستور غذاهای سالم و متنوع با روغن زیتون را در مجله زرگون مطالعه کنید. همچنین اگر سوالی درباره مضرات روغن زیتون یا موارد مشابه داشتید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. برای تهیه روغن زیتون خالص و اصل می‌توانید به فروشگاه زرگون مراجعه کرده و انواع روغن زیتون‌های اصل فرابکر و بکر را مشاهده و خرید کنید. توضیحات درباره هرکدام از محصولات در صفحه مربوط به خودشان آورده شده و می‌توانید برای خرید مقرون به صرفه تر، از پکیج‌های ویژه زرگون استفاده کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.