آموزش

همه چیز درباره کیفیت و قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز

قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز

برای تهیه روغن زیتون برای مصارف آشپزی دو عامل مهم را باید مدنظر گرفت. یکی کیفیت و دیگری قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز یا سرخ کردنی. البته روغن زیتون برای موارد پزشکی و درمانی هم استفاده می‌شود. تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی هم در ترکیبات تولیدات خود روغن زیتون را به کار می برند. اما آیا کیفیت در میزان قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز تأثیرگذار است؟ پاسخ کوتاه این است که بله. می‌شود گفت ارتباط مستقیمی هم دارد.

به هنگام خرید حواستان باشد که بعضی از تولیدکنندگان برای فروش بیشتر به عرضه بطری‌های روغن زیتون نامرغوب با قیمت پایین اقدام می‌کنند. این نوع محصولات نه تنها از کیفیت نامناسبی برخوردارند بلکه عوارض مخربی را برای سلامت بدن به دنبال دارند. اگر می‌خواهید با خیال راحت روغن زیتون بخرید، محصولات زرگون را بررسی کنید. روغن زیتون های بکر و فرابکر زرگون، در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا سلامت آنها تایید شود.

روغن زیتون چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌های گیاهی محسوب می‌شود که از به هم فشردن میوه های درخت زیتون به عمل می آید. این روغن خالص دارای انواع مختلفی از قبیل روغن زیتون فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و تفاله زیتون است. در این میان فرابکر، دارنده کیفیتی ۱۰۰ درصد خالص و بالاترین قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز می باشد. روغن زیتون فرابکر به خاطر فواید و خواص مفید گزینه‌ای عالی برای استفاده خوراکی انسان به شمار می رود. در فرآیند تولید این نوع از روغن زیتون، عمل تصفیه شدن و افزودن مواد شیمیایی نگهدارنده به هیچ عنوان صورت نمی گیرد.

دانه های زیتون سالم و درشت پس از برداشت توسط کشاورزان مستقیماً به کارخانه ارسال می گردد. بعد از جداسازی و شستشوی کامل بدون دخالت مستقیم انسان، کار روغن گیری با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه های صنعتی انجام می شود. از آنجایی که تولیدکنندگان هیچ گونه طعم دهنده یا افزودنی در موقع تولید به روغن زیتون اضافه نمی کنند. محصولی خالص با عطر و مزه ای خاص را با بیشترین قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز یا کاربرد درمانی برای مصرف مشتریان در فروشگاه ها یا سایت های اینترنتی معتبر به فروش می رسانند.  البته پزشکان تغذیه معتقدند که روغن زیتون فرابکر بیشتر برای غذاهای سرد مانند پاستا و سالاد بیشتر کاربرد دارد.

سلامتی با روغن زیتون

با توجه به اینکه برای آماده سازی روغن زیتون فرابکر از روش های گرمادهی و تصفیه استفاده نمی شود. ترکیبات مهم آن از جمله اولئوکانتال، هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین به خوبی حفظ شده و از بین نمی‌رود. مزه تلخی روغن زیتون نشان دهنده وجود اولئوروپین و طعم تند آن به خاطر اولئوکانتال است. این محتویات منحصر به فرد روغن زیتون فرابکر خاصیت ضد التهابی دارد. به طور کلی روغن زیتون حاوی انواع ویتامین‌های A، E، K، D، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و املاح معدنی مختلف است که برای سلامت بدن انسان بسیار مفیدند. بنابراین روغن زیتون اکسترا ویرجین احتمال اکسیده شدن نسبتاً کمی داشته و انتخاب مناسبی برای پخت و پز غذاها است.

امروزه بیشتر بیماری‌ها از جمله انواع سرطان، آلزایمر، افسردگی، دردهای عضلانی، ناراحتی های قلبی – عروقی، یبوست، ورم معده، التهابات روده، کبد، پوکی استخوان، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی، پارکینسون، بیماری‌های پوست و مو، سوختگی، کاهش یا افزایش وزن افراطی و … با مصرف خوراکی و موضعی روغن زیتون درمان می شود. برای مثال در مورد ناراحتی یبوست می‌توانید روزانه با مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون همراه با دیگر مواد غذایی یا آب میوه‌های طبیعی به راحتی از مشکلات آن رهایی یابید. انواع جوش، لک و خشکی پوست صورت با ماساژ آرام این روغن گیاهی به مرور زمان بهبود خواهند یافت. اگر از ریزش یا شکنندگی موهایتان به ستوه آمده‌اید به شما توصیه می‌کنیم حتماً روغن زیتون را امتحان کنید.

بسیاری از افراد برای سلامت خود، خانواده و دوستان اهمیت خاصی قائل هستند. تا جایی که بالا بودن قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز جهت استفاده مستمر در برنامه غذایی آنها تأثیر چندانی نمی‌گذارد. بنابراین ترجیح می دهند برای درست کردن انواع برنج و خورشت، سالادها، نان، کیک و شیرینی از روغن زیتون مرغوب استفاده کنند. توجه به دمای نرمال ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد علاوه بر قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز باید توسط مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.

برای سرخ شدن مواد غذایی مانند بادمجان، سیب زمینی، قارچ، پیاز، کدو و … می توان روغن زیتون بکر را مصرف کرد. نقطه دود روغن زیتون بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ درجه است. چراکه از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی فرق چندانی با روغن زیتون فرابکر ندارد. تنها کمی کیفیت آن پایین تر است. با این واقعیت که سطح اسیدیته این دو با یکدیگر متفاوت است. اگر در رژیم غذایی خود سخت گیرانه عمل می کنید. توجه داشته باشید که سطح اسیدیته اولئیک روغن زیتون بکر باعث افزایش کالری خواهد شد.

علاوه بر قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز به چه مواردی توجه کنیم؟

روغن زیتون با برندهای مختلف در مغازه، فروشگاه ها یا سایت های اینترنتی به فروش می‌رسند. تولید خارجی یا ایرانی روغن زیتون با بسته بندی های گوناگون و کیفیت متفاوت در قیمت آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین مواردی که موقع خرید علاوه بر قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز یا دیگر انواع آن به آن توجه کنید عبارتند از :

  • کیفیت

برای تولید روغن زیتون فرابکر و بکر از میوه های سالم استفاده شده و بدون گرمادهی و تصفیه شدن برای مصرف به بازار عرضه می شود. عطر، رنگ و طعم تلخ و تند آن نشان از کیفیت بالای روغن زیتون دارد.

  • بسته بندی و مشخصات

محصولاتی که استاندارد باشند دارای شماره پروانه بهداشت ساخت، آدرس، شماره تلفن معتبر، تاریخ برداشت، تاریخ انقضا، جدول ارزش غذایی، قیمت روغن زیتون مخصوص پخت و پز، سرخ کردنی، مصرف خوراکی یا موضعی و … هستند. بطری‌های شیشه‌ای با رنگ زرد کهربایی تیره بهترین ظروف برای نگهداری روغن زیتون محسوب می‌شوند. ظرف‌های پلاستیکی یا آهنی به هیچ عنوان مناسب نیستند. از خرید این گونه روغن‌های گیاهی با بسته بندی نامرغوب جداً خودداری کنید. به هنگام جابجایی یا در مسیر تولید ممکن است درب بطری‌ها باز مانده یا در معرض هوا و اکسیژن قرار بگیرند. در چنین مواقعی با ایجاد ذره های فتواکسید در روغن زیتون باعث فاسد شدن آن می‌شود. از خرید بطری‌هایی که در پشت ویترین مغازه یا فروشگاه مقابل نور مستقیم خورشید بوده‌اند حتی الامکان اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.