آموزش

طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست چیست؟

روغن-زیتون-برای-یبوست

آیا به دنبال درمان سریع بیماری های دستگاه گوارش هستید؟ آیا از یبوست و دفع دشوار مدفوع رنج می برید؟ آیا از مصرف داروهای شیمیایی برای رهایی از یبوست به ستوه آمده اید؟ روغن های گیاهی برای بهبود یبوست و انسداد روده مؤثرند؟ با طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست چطور، آشنایی کافی دارید؟ هیچ می دانستید که روغن زیتون برای درمان یبوست و ناراحتی های گوارشی مفید است؟ با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید.

از بیماری یبوست چه می دانید؟

در برخی مواقع دستگاه گوارش انسان برای خارج کردن مواد زائد بدن با مشکل روبرو می شود. بدین معنی که شکم سفت شده و به سختی کار می کند. یبوست اگر برای مدتی کوتاه اتفاق بیفتد، مسئله خیلی جدی نیست. اما چنانچه این ناراحتی در دفع، طولانی شود باید به دنبال راه درمان باشید. بیشتر افراد در مقطعی از زندگی با یبوست و کم شدن حرکات روده روبرو می شوند. به طور طبیعی هر فرد دو الی سه بار در روز می تواند اجابت مزاج داشته باشد. در صورتی که روده شخص موردنظر نتواند بیش از ۳ روز محتویات اضافی را خارج کند. مدفوع بیمار سفت شده و عبور آن از مسیر روده های او به سختی حتی با درد همراه خواهد بود.

یبوست همان اجابت مزاجی است که کمتر از سه بار در طول هفته اتفاق بیوفتد. هستند افرادی که فکر می‌کنند هر روز کار دفع باید مرتب و سر ساعتی مشخص انجام شود. البته اگر اینطور باشد که عالی است اما دفع مدفوع در بدن به طور طبیعی می‌تواند هر روز اتفاق نیافتد. این ماجرا کاملاً به مکانیزم بدنی افراد مربوط می‌شود. در بعضی اشخاص تا 3 بار در روز هم دفع انجام می‌شود در حالیکه برخی دیگر هفته‌ای 3 بار اجابت مزاج دارند.

فردی که به یبوست مبتلاست، مدفوعی خشک دارد که کار دفع را برایش بسیار سخت می‌کند و می‌تواند همراه با درد فراوان و حتی خونریزی باشد. اگر این مشکل برطرف نشود در نهایت فرد دچار عارضه بواسیر شده و حتی کار به جراحی خواهد کشید.

۱۰ عامل مؤثر در بروز یبوست

عوامل مختلفی در ایجاد نفخ شکم و یبوست نقش دارند که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب، کم خونی یا کمبود آهن، مسکن درد و … تجویز می شوند.
  • میل کردن داروهای ضد اسید که حاوی کلسیم و آلومینیوم هستند.
  • اختلال در اشتها
  • بارداری و تغییرات هورمونی ناشی از آن
  • کمبود فیبر
  • تحریک اعصاب یا ماهیچه های دستگاه گوارش
  • تحریک پذیر بودن روده
  • کم آبی بدن
  • جراحی
  • ابتلا به سرطان کولون
  • بیماری دیابت
  • عدم تحرک کافی و ورزش نکردن
  • هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید
  • استرس و اضطراب بیش از حد
  • عدم مصرف مایعات، میوه و سبزیجات
  • ناراحتی های عصبی مثل ام اس یا پارکینسون
  • استفاده بیش از اندازه انواع مسهل

طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست چیست؟

روش های درمانی فراوانی برای یبوست وجود دارد. شاید استفاده از قرص های شیمیایی یا گیاهی، شربت های مسهل به طور موقت راه گشا باشد. اما از قدیم الایام تاکنون روغن های گیاهی، میوه و سبزیجات مسهل توسط حکیمان طب سنتی تجویز می شوند که همواره تأثیر بسزایی در رفع یبوست و انسداد روده دارند. حال اگر به دنبال بهبود و کاهش این بیماری هستید باید با طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست آشنا شوید.

زیتون یک میوه مدیترانه ای با خاصیت و سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، امگا ۳ و ۶، اسیدهای چرب غیر اشباع است. از به هم فشردن دانه های زیتون، روغنی سالم و خالص به دست می آید. روغن زیتون به دو شکل خوراکی و موضعی قابل استفاده می باشد. در میان انواع روغن زیتون نوع فرابکر و بکر را می توان برای تهیه انواع غذاها و درمان بیماری ها از جمله انواع سرطان، دیابت، آلزایمر، ناراحتی های دستگاه گوارش، فشار خون بالا، اضطراب و استرس، افسردگی، کاهش وزن، تسکین درد و … مصرف کرد.

ناراحتی یبوست برای همه افراد در هر سنی آزاردهنده خواهد بود. یبوست طولانی مدت باعث افتادگی راست روده، بواسیر، پارگی های ریز در مقعد، انباشته شدن زیاد مدفوع می شود. بنابراین آشنایی با طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست بسیار ضروری است.

از جمله مهم‌ترین فواید روغن زیتون برای یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التیام بخش یبوست و روان کننده مدفوع

طبق تحقیقات انجام شده، بیمارانی که طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست را در برنامه غذایی خود به طور مرتب گنجانده اند از نتیجه شگفت انگیز درمانی آن ابراز رضایت داشتند. استفاده از روغن زیتون به عنوان یک مسهل طبیعی و خالص در دفع مدفوع راحت و بدون درد کمک فراوانی می کند. در واقع مصرف روغن زیتون باعث افزایش لغزندگی محتویات روده و خارج شدن آسان آن از مقعد می شود.

  • رهایی یافتن بیمار از انسداد روده

کودکان جزء افرادی هستند که برای دفع مدفوع خود با مشکل روبرو شده و نیاز به کمک مسهل های بدون عارضه دارند. ناراحتی های دستگاه گوارش رایج در کودکان مانند یبوست و انسداد روده به دلیل انباشت بیش از اندازه مدفوع می باشد. بدین شکل که روده کودک از اندازه طبیعی خود بزرگ تر شده و دردهای زیادی را به همراه خواهد داشت. در نتیجه آشنایی والدین با طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست و رفع انسداد روده فرزند عزیزشان تا حد زیادی مؤثر است.

  • مصرف روغن زیتون بدون عوارض جانبی

یبوست یکی از عارضه های مصرف داروهای شیمیایی به مدت طولانی و بیش از اندازه است. اگر با طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست آشنا شوید به خوبی متوجه خواهید شد که این روغن گیاهی هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد. روغن زیتون از دانه های سالم و تازه درخت زیتون به دست می آید. استفاده از یک قاشق چای خوری روغن زیتون در درمان یبوست و دیگر بیماری ها نقش بسزایی دارد.

  • ضامن سلامتی دستگاه گوارش

ترکیبات مفید روغن زیتون از جمله آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶، انواع ویتامین A،K،E،D و … زبانزد خاص و عام است. اگر به دنبال حفظ سلامتی دستگاه گوارش خود هستید حتماً درباره طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست و دیگر بیماری‌های ناشی از آن اطلاعات کافی کسب کنید. روغن زیتون در تحریک کیسه صفرا و آزاد سازی صفرا نقش داشته و باعث هضم بهتر چربی ها در بدن می شود. همچنین به عنوان یک محافظ غشای مخاطی روده عمل می کند تا موقع دفع مدفوع آسیبی به بیمار وارد نشود.

چند نکته درباره طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست

  • میل کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ناشتا به ویژه قبل از وعده شام.
  • ترکیب با لیموی تازه به همراه غذا یا سالاد.
  • مصرف روغن زیتون با آب پرتقال قبل از وعده صبحانه با شکم خالی.
  • مخلوط حبوبات، میوه، سبزیجات مانند هویج، کرفس، توت فرنگی، سیب و … با روغن زیتون.
  • می‌توانید روزی دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را میل نمایید. یک بار صبح‌ها به شکل ناشنا و یک بار هم به هنگام عصر.
  • اگر مزه روغن زیتون را دوست ندارید می‌توانید آن را به همراه میوه‌ها و سبزیجات میل کنید. بهتر است به سراغ گروهی بروید که فیبر بالا دارند، کم کالری هستند و قند پایینی دارند. در زمان انتخاب به گروه خونی و مزاجتان اگر سرد است یا گرم، توجه کنید و متناسب با آن گزینه مناسب را انخاب نمایید.
  • اگر تمایل به این کار دارید بهتر است میوه را در وعده مصرفی صبح و سبزیجات فیبردار را در وعده مصرفی عصر به همراه روغن زیتون استفاده نمایید.

چرا برای درمان یبوست به سراغ روغن زیتون بیاییم؟

خیلی از مردم هنوز نسبت به مصرف داروهای شیمیایی حس خوشایندی ندارند. ترجیح آن‌ها به مصرف مواد خوراکی و گیاهی در طول روز و به طور درازمدت است. بیشترین مشکل آن‌ها با داروهای شیمیایی ایجاد تداخل دارویی و عوارض جانبی است که در مصرف مواد شیمیایی حجم بالاتری از آن به چشم می‌خورد. به همین دلیل اگر مشکلی حاد نباشد و نیاز به درمانی سریع و در اسرع وقت نداشته باشد، بهتر آن است که طی مصرف مداوم و تدریجی در درازمدت مواد خوراکی طبیعی وارد چرخه سبد غذایی روزانه خانواده شوند. پس از آنکه مشکل برطرف شد، با مصرف دایمی آن، برنامه از فاز درمانی خارج شده و وارد فاز پیشگیری می‌شود. به طور یقین همان طور که از قدیم گفته‌اند، پیشگیری به مراتب آسان‌تر و راحت‌تر از درمان است.

نکته: مطلب مهمی که حتماً باید آن را در نظر بگیرید این است که تنها با مصرف روغن زیتون آن هم به شکل خودسرانه قادر به درمان یبوست نخواهید بود. اگر به دنبال انجام کار صحیح و اصولی هستید باید درصدد تغییر سبک زندگی خود باشید. برای وارد کردن این ماده پرخاصیت به رژیم غذایی خود حتماً از متخصصین تغذیه کمک بگیرید. این روغن بی نهایت مفید، کالری بالایی دارد و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. به علاوه یادتان نرود که در دنیای امروز، تاکید پزشکان و متخصصین فن به انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه مناسب با تیپ بدنی و مشکلات و اختلالات فیزیکی و سن شماست. بنابراین حتماً از افرادی که در این زمینه تخصص لازم را دارند کمک بگیرید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

 

2 نظر در “طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست چیست؟

  1. نصرت گفت:

    سلام از این که نوشته اید یک قاشق جایخوری ناشتا
    منظورتون همه ی وعده های غایی است یا فقط صبحانه؟

    1. سلام و وقت بخیر
      صبح به صورت ناشتا، قبل از صبحانه میل بفرمایید. اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.