آشپزی

طرز تهیه کلم پلو با روغن زیتون؛ یک غذای شیرازی الاصل

طرز تهیه کلم پلو با روغن زیتون

ایرانی ها علاقه زیادی به تهیه انواع برنج به صورت کته یا آبکش همراه با مواد غذایی متفاوت دارند. نخود پلو، عدس پلو، لوبیا پلو، باقالی پلو، سبزی پلو با ماهی و … از این قبیل هستند. بعضی از این پلوها در فهرست غذاهای محلی شهر به خصوصی قرار دارند. کلم پلو و مرصع پلو یا شیرین پلو جزء پرطرفدارترین غذاهای شیرازی محسوب می‌شوند. طرز تهیه کلم پلو با روغن زیتون بسیار ساده است. با ادامه مطلب همراه زرگون باشید تا با نحوه آماده سازی این غذای خوشمزه و محبوب آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو با روغن زیتون

  • کلم برگ یک عدد با اندازه متوسط
  • برنج ایرانی 4 پیمانه
  • گوشت چرخکرده 400 گرم
  • سبزی مخصوص پلو 250 گرم
  • روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
  • پیاز 2 عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده به میزان لازم

مراحل تهیه کلم پلو با روغن زیتون

مهمترین نکته در طرز تهیه کلم پلو تقسیم گوشت به تکه های کوچک است. گوشت‌ها را درون چرخ گوشت ریخته و آنها را با تیغه ریز چرخ کنید. کلم‌ها را به خوبی بشویید. درون آبکش بریزید. بعد از خارج شدن آب از کلم‌ها، آنها را به صورت نواری با چاقو خرد کنید. سبزی پلویی معمولاً شامل ریحان، تره، ترخون و مرزه است. این سبزی را بعد از شستشو درون آبکش ریخته تا آب آن به طور کامل خارج شود. سبزی پلویی را روی تخته به صورت ریز ساطوری کنید.

در مرحله بعد طرز تهیه کلم پلو باید برنج را از قبل به طور کامل بشویید. سپس برنج را درون قابلمه آب بریزید. نمک را به آن اضافه کنید. به مدت چند ساعت برنج ایرانی درون آب بماند تا به خوبی خیس خورده و کمی نرم شود.

یک عدد پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی خرد شود. یک ظرف ماهی تابه کوچک را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. روغن زیتون را درون ظرف فوق ریخته و پیازها را با آن تفت دهید. پس از سرخ و طلایی شدن پیاز، کلم‌ها را به آن اضافه کنید. مجدداً تفت دادن را ادامه دهید تا کلم‌ها به رنگ شیشه‌ای دربیایند.

در این مرحله از طرز تهیه کلم پلو باید سبزی مخصوص را با مواد قبلی سرخ کنید. یک پیاز دیگر را بعد از کندن پوست آن با رنده ریز شود. سپس از صافی رد کنید تا آب آن خارج گردد. گوشت چرخکرده را با پیاز مخلوط نمایید. بعد تا یکدست شدن آن‌ها به طور کامل ورز دهید.

گوشت ها را در اندازه کوچک به صورت گرد فرم دهید. مقداری روغن زیتون را در تابه ریخته روی شعله کم اجاق گاز بگذارید. سپس قلقلی‌های گوشت را در روغن زیتون سرخ کنید. زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و سبزی پلویی اضافه شود. برنج را با روش آبکشی بپزید. سپس مواد داخل ماهی تابه را لایه به لایه درون برنج بریزید. درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. آخرین مرحله از طرز تهیه کلم پلو دم کشیدن برنج به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم شعله پخش‌کن است. کلم پلو شیرازی آماده شد. نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.