آموزش

طبع روغن زیتون سرد است یا گرم؟ پاسخ به سوال رایج کاربران

طبع-روغن-زیتون

مرجع کشت و پرورش زیتون از باغ‌های سرسبز اطراف دریای مدیترانه بوده و به همین دلیل می‌توان گفت که  طبع روغن زیتون به طبیعت این مناطق گرمسیری بستگی دارد. زیتون جزو یکی از پر فایده‌ترین و بهترین مواد غذایی در سفره ایرانیان است که در انواع سالادها و ترشیجات از آن استفاده می‌شود. اما شناخت طبع روغن زیتون به ما کمک می‌کند که به مقدار کافی از آن در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنیم. چرا که هر ماده غذایی‌ای که بیش از اندازه مصرف شود نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه ممکن است باعث بروز عوارض خطرناک نیز در بدن شود. به همین منظور تصمیم داریم در این مقاله از مجله زرگون بررسی کنیم که طبع روغن زیتون سرد است یا گرم؟

بررسی و شناخت طبع روغن زیتون

از زیتون همیشه به عنوان میوه‌ای بهشتی صحبت می‌شود که در کشور ما در منطقه رودبار گیلان کشت می‌شود. میوه‌ای که روی درخت زیتون وجود دارد بسیار تلخ و گس بوده و طبع سردی دارد؛ اما به محض اینکه رسیده و قابل برداشت می‌شود طبع آن به گرم تغییر پیدا می‌کند. مراحل روغن گیری میوه از دانه فرآوری شده زیتون صورت می‌گیرد و در علم طب سنتی طبع روغن زیتون را گرم می‌دانند که بسیار برای سلامتی بدن مفید است.

این محصول به دلیل طبع گرمی که دارد از بروز سرطان روده، پوست و سینه جلوگیری کرده و می‌تواند به عنوان یکی از مفیدترین چربی‌های مورد نیاز ما مورد استفاده قرار بگیرد. با وجود اینکه این روغن جزو محصولات بدون عوارض محسوب می‌شود اما در صورتی که حد اعتدال آن در مصرف روزانه رعایت نشود ممکن است باعث بالا رفتن کلسترول خون و انسداد در عروق خونی شود.

خواص روغن زیتون

در کشور ما ذائقه بسیاری از افراد به مصرف روغن زیتون بدون بو گرایش داشته و جالب است بدانید که روغن زیتون فرابکر و بکر که بوی طبیعی دارند جزو مقوی‌ترین و انرژی بخش‌ترین مواد غذایی موجود خواهد بود که خاصیت درمانی فراوان هم دارند. طب سنتی با توجه به طبع روغن زیتون توصیه بسیاری در استفاده از این روغن دارد و به خواص بی نظیر آن بسیار اشاره شده است. از جمله فواید بی نظیر روغن زیتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نابود کردن انواع انگل و کرم روده
  • تسهیل در هضم و دفع غذا
  • تقویت قوای جنسی و رفع سرد مزاجی
  • از بین بردن چین و چروک پوست
  • تقویت و لطافت بخشی به موها
  • درمان جای آفتاب سوختگی آکنه و جوش
  • افزایش رشد مو و تقویت مژه و ابرو

جلوگیری از بروز بیماری ها با طبع گرم روغن زیتون

شاید امروزه با آگاهی‌های انجام شده خواص این ماده غذایی نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و افراد برای جلوگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن خود از روغن زیتون در رژیم غذایی استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین دلایلی که بیماری‌های نسل جدید با آن شناخته می‌شود طبع سرد بدن افراد است. زیرا بسیاری از مواد غذایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم طبع سردی دارند؛ که اگر در کنار آن از موادی با طبع گرم استفاده نشود در مدت زمان طولانی بیماری‌های مختلف خودشان را نشان می‌دهند.

گرم بودن طبع روغن زیتون باعث شده است تا بسیاری از افراد برای جلوگیری از این اتفاق از آن به عنوان مصلح در کنار غذاهای خود استفاده کنند. طبع روغن زیتون خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی داشته و خواص شگفت انگیزش آثار میکروب را از بدن پاک کرده و انرژی مورد نیاز را برای بدن تامین می‌کند. علاوه بر این به دلیل آنکه آنتی اکسیدان‌های بسیاری در آن وجود دارد متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث هضم زودتر غذا می‌شود.

تمامی این موارد بسته به اینکه شما از روغن زیتون خالص و با کیفیت استفاده کنید بستگی دارد. خوشبختانه ما در شرکت زرگون این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌ایم که با خرید محصولات ما از بهترین نوع روغن زیتون در شهرستان رودبار بهره‌مند شوند و از آن به عنوان چاشنی غذاهای خود استفاده کنند.

مصرف صحیح روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، پروتئین، فیبر، چربی‌های غیر اشباع و ترکیبات معدنی یا عالی است که کالری‌های مفیدی را برای بدن فراهم می‌کند. طبع روغن زیتون این امکان را فراهم کرده است تا افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و یا افرادی که از سردی مزاج رنج می‌برند بتوانند به سلامتی دوباره و هدف خود برسند. اما با توجه به اینکه مصرف بیش از اندازه روغن زیتون ممکن است عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد راهکار اصولی مصرف آن چیست؟

بسیاری از مشاوران تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند که برای استفاده مفید از آن در وعده‌های غذایی خود از یک قاشق روغن زیتون در غذا و یا سالاد خود استفاده کنید. با این کار به اندازه کافی مواد لازم و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن‌تان را دریافت می‌کنید. برای بهره‌مندی بیشتر از طبع روغن زیتون می‌توانید استفاده از سس‌های مایونز و مضر را کنار بگذارید و از روغن زیتون به عنوان چاشنی سالادهای خود استفاده کنید. جالب است بدانید که آهن موجود در روغن زیتون گلبول‌ها و سطح هموگلوبین خون را افزایش داده و از این طریق می‌تواند به افرادی که دچار کم خونی شدید هستند کمک کند.

سخن پایانی

همانطور که ذکر کردیم طبع روغن زیتون گرم است و محتویات موثر این ماده مفید به مانند دارویی اثربخش برای بدن مفید خواهد بود. از روغن زیتون نه تنها در مصارف خوراکی بلکه در تولید بسیاری از شوینده‌ها و محصولات مراقبت پوستی برای تقویت پوست و مو نیز استفاده می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف روغن زیتون باعث درد معده، اسهال و یا استفراغ خواهد شد.

همچنین در نظر داشته باشید که روغن زیتون فرابکر و بکر برای مصارف خوراکی مناسب بوده و روغن‌هایی که از تفاله زیتون تهیه می‌شوند بیشتر مصارف صنعتی دارند. بنابراین بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا از کیفیت محصول خود اطمینان خاطر داشته باشید. ما در شرکت زرگون با تولید محصولات با کیفیت و ارگانیک این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم تا از بهترین و ناب‌ترین محصولات سراسر کشور بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.