آموزش

شرایط نگهداری روغن زیتون در منزل و فروشگاه

آیا روغن زیتون در فضای بیرون از یخچال فاسد می شود؟ آیا باید روغن زیتون را در ظرف های مخصوصی قرار داد؟ آیا شرایط نگهداری روغن زیتون با انواع دیگر روغن های طبیعی متفاوت است؟ آیا می توانیم ظرف روغن زیتون را بر روی میز غذاخوری یا در کابینت و حتی کنار گاز بگذاریم؟ این نوع سوالات توسط افرادی مطرح می شود که روغن زیتون را به عنوان روغن مصرفی خود انتخاب کرده اند. شرایط نگهداری روغن زیتون از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در ادامه مطلب به طور مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد.

درباره روغن زیتون و فوایدش بیشتر بدانید

امروزه روغن زیتون فرابکر از جایگاه منحصر به فردی در سبد غذایی خانواده ها برخوردار است. روغنی کاملاً ارگانیک تهیه شده از میوه مدیترانه ای درخت زیتون که در بیشتر کشورها برای مصارف خوراکی و موضعی استفاده می شود. روغن زیتون از جمله روغن های خالص، مقوی و پرخاصیتی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. تا جایی که تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در ترکیبات اصلی انواع کرم دست و بدن، شامپو، نرم کننده و ماسک های صورت نیز از این روغن گیاهی استفاده می کنند. همچنین روغن زیتون برای رفع خشکی مو و شوره سر، چین و چروک صورت، درمان جوش و کک ها، سوختگی و دیگر بیماری های پوستی مؤثر است.

ترکیبات مفید روغن زیتون در درمان بیماری هایی از قبیل سرطان، ناراحتی های قلبی – عروقی، آلزایمر، افسردگی، آترواسکلروز، اختلالات مغزی، یبوست، درد، التهاب و ورم معده، انسداد روده، ناراحتی های پوست و مو، دیابت، چاقی و لاغری بیش از حد، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی و … نقش بسزایی دارد. آنتی اکسیدان، ویتامین ها، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و چربی های تک غیر اشباع موجود در روغن زیتون فرابکر برای شادابی و سلامتی بدن انسان بسیار مؤثرند.

سیر تا پیاز شرایط نگهداری روغن زیتون

انواع مختلف روغن زیتون فرابکر، بکر، تصفیه شده، لامپانت و روغن تفاله زیتون در بازار با بسته بندی های متفاوت به فروش می رسند. دو نوع فرابکر و بکر بهترین گزینه های انتخابی مصرف کنندگان روغن زیتون برای پخت و پز انواع غذاها، ترکیبات مقوی در سالاد و البته موارد درمانی می باشد. بنابراین شرایط نگهداری روغن زیتون در منزل و فروشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • روغن زیتون نباید در معرض اکسیژن باشد.

اگر درب بطری روغن زیتون را باز کردید به هیچ عنوان آن را در معرض هوای آزاد و اکسیژن قرار ندهید. زیرا بعد از چند روز کیفیت خوب روغن زیتون از بین رفته و در نهایت فاسد و بلااستفاده می شود. بهترین روش برای وارد نشدن هوا به داخل بطری روغن زیتون، محکم بستن درب آن بعد از هر بار مصرف است.

  • ظروف روغن زیتون را دور از تابش نور مستقیم قرار دهید.

پرسنل شاغل در فروشگاه باید شیشه های روغن زیتون را در داخل قفسه هایی قرار دهند که نور آفتاب مستقیماً به آن ها نتابد. به شما توصیه می کنیم بطری های روغن زیتون در پشت ویترین بیرونی مغازه ها و فروشگاه ها را نخرید. اگر روغن زیتون را برای مصرف خانگی تهیه کرده اید به هیچ عنوان در پشت پنجره، پشت بام، راه پله، حیاط و پاسیو نگهداری نکنید. چنانچه روغن زیتون در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد به مرور زمان ترکیبات داخلی آن تجزیه شده و کیفیتش به پایین ترین حد ممکن می رسد. کابینت‌ها بهترین شرایط نگهداری روغن زیتون را به دلیل تاریک بودن فضای داخلی دارند.

  • از یخ زدگی و قرار دادن روغن زیتون در فضای سرد خودداری کنید.

یکی از مهمترین شرایط نگهداری روغن زیتون جلوگیری از سرما و فریز شدن آن است. پرسنل فروشگاهی به هیچ عنوان بطری های روغن زیتون را در درون یخچال نگذارند. سرما در رابطه با برخی از مواد غذایی باعث ماندگاری بیشتر آن می شود اما این اصل برای روغن زیتون صدق نمی کند. زیرا حالت مایع آن درون یخچال بعد از مدتی تبدیل به ژله می شود. بنابراین به هنگام استفاده بایستی زمانی طولانی را سپری کنید تا یخ زدگی این روغن گیاهی از بین برود. مصرف کنندگان می توانند بطری‌های روغن زیتون را در هوای خشک و خنک قرار دهند. این نکته را به خاطر بسپارید که دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باعث کریستالیزه یا ماسیده شدن روغن زیتون می شود.

  • روغن زیتون با بسته بندی مناسب را انتخاب کنید.

برای تهیه روغن زیتون استاندارد و با کیفیت از مغازه، فروشگاه و سایت های اینترنتی معتبر خرید کنید. کارخانه های تولید کننده با توجه به شرایط نگهداری روغن زیتون و البته فروش بهتر محصولات خود، بسته بندی های متفاوتی از آن را به بازار فروش می رسانند. تا جایی که در برخی از موارد روغن زیتون داخل ظرف های پلاستیکی و تین پلیت برای مصرف کنندگان خاص عرضه می شوند. از طرفی تولیدکنندگان برای نگهداری این روغن گیاهی با حجم های بالاتر از ظروف P.T و حتی بشکه های استیل استفاده می کنند.

به هنگام خرید روغن زیتون حتی الامکان بطری های شیشه ای با رنگ سبز تیره یا زرد کهربائی را انتخاب کنید. چراکه در تولید این گونه بطری ها تمامی شرایط نگهداری روغن زیتون به خوبی رعایت شده است.

شرایط نگهداری روغن زیتون در منزل و فروشگاه

با تهیه بطری‌های شیشه‌ای روغن زیتون زرگون دیگر نگران اکسیداسیون شدن روغن زیتون نباشید.

ظرف های آهنی، مسی و پلاستیکی به دلیل واکنش های شیمیایی و پایین آوردن کیفیت روغن زیتون گزینه مناسبی برای نگه داشتن این روغن مقوی و پرخاصیت نیستند.

  • روغن زیتون در مجاورت گاز و گرمای بیش از حد نگذارید.

کارخانه تلاش می کنند میوه درخت زیتون را بلافاصله بعد از برداشت برای روغن کشی به مرحله تولید برسانند. زیرا انبار دانه های زیتون باعث فاسد شدن و از بین رفتن خواص فوق العاده آن می شود. روغن زیتون خوراکی بیشتر در پخت و پز غذاها قابل مصرف است. حواستان باشد که از روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی به مدت کوتاه استفاده کنید. حتماً یادتان بماند که شعله گاز را در درجه کم قرار دهید. درجه حرارت ۱۸-۲۰ سانتی گراد و ۶۴-۶۸ جزء بهترین شرایط نگهداری روغن زیتون به شمار می روند. پس هرگز ظرف روغن زیتون را در مجاورت اجاق گاز یا فضاهای بسیار گرم منزل و فروشگاه ها نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.