آموزش

روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟

عدم آگاهی افراد از ضررهای روغن های جامد باعث مصرف بیش از اندازه در گذشته و حتی امروز شده است.  ایرانی‌ها و مردم کشورهای شرقی بنا بر عادت غذایی برای پخت انواع برنج و خورشت از روغن‌های نباتی و جامد استفاده می‌کنند. عوارض جبران‌ناپذیر این گونه روغن‌های خوراکی برای سلامت بدن قابل شمارش نیستند. ناراحتی‌های قلبی – عروقی، انسداد رگ‌های خونی، کبد چرب، دیابت، فشار خون، بیماری‌های دستگاه گوارش فقط چند مورد از مشکلات جسمی ناشی از مصرف آن‌ها محسوب می‌شوند. امروزه با افزایش مصرف روغن‌های گیاهی به میزان قابل توجهی این عوارض کاهش یافت. روغن زیتون به دلایل فراوانی برای سلامت انسان مفید است. اینکه روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد نیاز به مطالعه و کسب تجربه در طولانی مدت دارد. با زرگون همراه باشید تا با فواید بی‌نظیر روغن زیتون آشنا شوید.

روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط محققین سلامت درباره طبخ غذا با روغن جامد به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع روغن‌ها تأثیر مستقیم بر بینایی افراد می‌گذارد. متخصصین تغذیه بر این باورند که روغن زیتون دارای مزایای بیشماری بوده که مصرف روزانه آن در بهبود بیماری‌ها و سلامت انسان نقش بسزایی دارد. روغن زیتون منبع غنی از چربی های امگا ۳ و ۶، آنتی اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین A، D، E، K و دیگر املاح معدنی است.

راهنمای-جامع-خرید-روغن-زیتون-خوب-ایرانی

۴ مزیت روغن زیتون

انواع روغن زیتون شامل فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون می‌باشد. روغن زیتون فرابکر و بکر بشتر برای مصارف آشپزی و درمانی کاربرد دارند. از روغن زیتون برای تهیه سالاد و پاستا هم استفاده می‌کنند. کلسترول پایین روغن‌های گیاهی بر اهمیت مصرف همیشگی آن می‌افزاید. در این مطلب درباره موضوع روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟ به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

۱- عدم استفاده از نگهدارنده های شیمیایی و غیراستاندارد

روغن زیتون اکسترا ویرجین یا فرابکر بهترین نوع روغن زیتون محسوب می‌شود. چراکه تمامی خواص روغن زیتون در آن به خوبی حفظ می‌شود. کارخانه‌ها در فرآیند تولید روغن زیتون فرابکر و بکر از افزودن هر گونه نگهدارنده شیمیایی ممانعت می‌کنند. برای تهیه روغن های جامد برای ماندگاری بیشتر از مواد شیمیایی استفاده شده که مشکلات فراوانی و جبران ناپذیری را برای انسان به وجود می‌آورند. در این نوع از روغن‌ها، چربی‌ها به صورت اشباع بوده و باعث ته نشین شده در رگ‌های قلبی می‌شوند. نتیجتاً به مرور زمان با مصرف روغن‌های جامد به انواع سکته و بیماری‌ها دچار خواهید شد. تولیدکنندگان با جامد کردن روغن‌ها از فاسد و تند شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

۲- تولید بدون تصفیه و گرمادهی

انتخاب دانه های درشت و سالم زیتون توسط کشاورزان، اولویت اصلی تولید روغن زیتون خالص به شمار می‌رود. در مراحل آماده سازی روغن زیتون اصل، هیچ گونه عمل گرمادهی و تصفیه شدن برای تولید بیشتر انجام نمی‌شود. حفظ خواص روغن زیتون در این روش تولیدی، سلامت انسان را در طولانی مدت تضمین می‌گردد. کارشناسان تغذیه مصرف روزانه روغن زیتون را برای امور پخت و پز یا درمان بیماری‌ها را به مراجعین خود توصیه می‌کنند. بسیاری از ناراحتی‌های قلبی – عروقی، انواع سرطان، خشکی پوست دست و صورت، ریزش و شکنندگی موها، سوختگی، لک و جوش، مشکلات گوارشی مانند یبوست، ورم و انسداد روده، زخم معده، لاغری یا چاقی افراطی، افسردگی، پوکی استخوان، دردهای عضلانی، آلزایمر و … با روغن زیتون به طرز باورنکردنی بهبود می‌یابند.

۳- رعایت استانداردهای بهداشتی

یک نکته مهم در رابطه با اینکه روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟ این است که در تولید از دستگاه‌های پیشرفته صنعتی استفاده می‌شود. نیروهای انسانی به کار گرفته شده در کارخانه‌ها بدون دخالت مستقیم و با علم به روش تولید و رعایت نکات بهداشتی فعالیت می‌کنند. این افراد با نظارت بر دستگاه‌های اتوماتیک به بهترین نحو وظایف خود را انجام می‌دهند. این امر موجب کسب اطمینان از سوی مصرف کنندگان روغن زیتون می‌شود.

۴- مشخصات فیزیکی قابل بررسی

تشخیص روغن زیتون اصل از نوع نامرغوب آن نیاز به آگاهی و دقت کافی دارد. سه ویژگی مهم رنگ، عطر و بو، طعم و مزه را همواره برای شناخت بهتر روغن زیتون باکیفیت در نظر بگیرید. در بسیاری از موارد با تشخیص به موقع این علائم متوجه می‌شوید که روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد.

حواس بویایی و چشایی در بررسی کیفیت روغن های گیاهی به شما کمک فراوانی می‌کند. بهترین روش شناخت روغن زیتون سالم، چشیدن مزه و طعم آن است. طعم تلخ، تند، گس و فلفلی روغن زیتون از مرغوب و اصل بودن آن حکایت می کند. با روش ارزیابی حسی یا تست ارگانولپتیک به راحتی این کار را انجام دهید. یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را بر روی سطح زبان‌تان پخش کرده و بعد آن را قورت بدهید. طعم تلخ و گس به همراه خشک شدن دهان نشان از کیفیت خوب روغن زیتون دارد. برخی افراد در این روش، دچار احساس سوزش گلو و سرفه نیز می‌شوند.

چگونه اصل بودن روغن زیتون را متوجه شویم؟

عطر و بو، مهمترین شیوه بررسی کیفیت روغن زیتون به شمار می‌رود. مقداری از آن را درون فنجان بریزید. سپس با پارچه یا نایلون روی ظرف روغن زیتون بپوشانید. فنجان را میان دستان خود نگه داشته تا با سطح دمای بدن شما یکسان شود. با استشمام بوی روغن زیتون در صورت اصل و تلخ بودن احتمالاً به سرفه می‌افتید. چنانچه با بلعیدن مقداری از روغن زیتون، مزه ماندگی یا کپک زدگی را احساس کردید. هرگز آن را مصرف نکنید. زیرا روغن زیتون خریداری شده نامرغوب، فاسد و ترشیده است.

موقع خرید برای اینکه بفهمید روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد، به مشخصاتی از قبیل بطری شیشه‌ای به رنگ زرد کهربائی یا سبز تیره، نام، آدرس و تلفن کارخانه، علامت تجاری، شماره پروانه بهداشت، نشان استاندارد، وزن، جدول ارزش غذایی، قیمت، مدت ماندگاری، تاریخ برداشت و انقضای محصول توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.