آموزش

آیا روغن زیتون پلیمر است؟

روغن-زیتون-پلیمر-است

روغن‌های گیاهی جزء کدام دسته از پلیمرها هستند؟ آیا روغن زیتون پلیمر است؟ کدام نوع روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب می باشد؟ زرگون در این مطلب به بررسی این موضوعات می پردازد.

شاید تا به حال واژه پلیمر را در محافل علمی شنیده باشید. معنی این کلمه در اصطلاح به نام «بسپار» معروف می‌باشد. درشت مولکولی که شامل مقدار زیادی واحد تکرار شونده است. پلیمر به دو شکل طبیعی و مصنوعی در زندگی روزمره انسان نقش ایفا می‌کند. موادی همچون پروتئین، کیتین، لاستیک، چوب، رزین‌ها، شیشه، نایلون، ریون و … از این قبیل هستند.

پلیمرها در مقابل گرمادهی به دو صورت عمل می‌کنند. گرمانرم‌ها به آن دسته از پلیمرهایی می‌گویند که در اثر گرم شدن به آرامی ذوب می‌شوند. در حالی که گرماسخت‌ها در اثر گرما ذوب نمی‌شوند. اما در دماهای بسیار بالا به شکل برگشت‌ناپذیری تجزیه خواهند شد. اما آیا روغن زیتون پلیمر است؟ با ما همراه باشید تا توضیح دهیم.

درباره روغن زیتون و طرز تهیه آن

زیتون یک میوه مدیترانه‌ای است که در نواحی گرمسیری رشد کرده و از درخت زیتون برداشت می‌شود. دانه‌های ریز و درشت زیتون برای استفاده روزانه در سبد غذایی و روغن گیری قابل مصرف هستند. در تهیه انواع سالاد، پاستا و پیتزا از زیتون و روغن آن را می‌توان به مقدار دلخواه به کار برد. کشاورزان پس از برداشت محصول، دانه‌های سالم و بزرگ زیتون را برای فرآیند روغن‌گیری به کارخانه‌ها ارسال می‌کنند.

در این مراکز، برگ‌های زیتون جداسازی و سپس برای شستشو به داخل دیگ‌های مخصوص ریخته می‌شوند. دانه‌های زیتون را بعد از خارج کردن هسته‌ها به سمت دستگاه‌های صنعتی پیشرفته هدایت می‌کنند. از بهم فشردن زیتون‌ها در آسیاب‌ها روغن زیتون خالص به دست می‌آید. در این روش، زیتون‌های له شده به حالت خمیری در می‌آیند. در نهایت با فرآیند سانتریفیوژ، عمل روغن‌گیری از آن‌ها انجام می‌شود. برای حفظ و نگهداری خواص روغن زیتون درون مخزن های فولادی ضد زنگ قرار می‌گیرد.

چند نوع روغن زیتون داریم؟

مصرف کنندگان روغن زیتون آن را به دو شکل خوراکی و موضعی استفاده می‌کنند. انواع روغن زیتون شامل فرابکر، بکر، لامپانت، تصفیه شده بی بو و روغن تفاله زیتون است. روغن زیتون فرابکر بهترین نوع آن به شمار می‌ رود. چرا که تمامی خواص روغن زیتون در آن حفظ شده و بسیار مقوی است. نحوه تولید روغن زیتون فرابکر و بکر یکسان است. با این تفاوت که سطح اسیدیته بکر نسبت به فرابکر پایین‌تر می‌باشد. برای ترکیبات سالاد و پاستا، پخت انواع برنج و خورشت، درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف از روغن زیتون فرابکر استفاده می‌شود. روغن زیتون بکر مناسب سرخ کردن مواد غذایی است. در مراحل آماده سازی روغن زیتون فرابکر و بکر هیچ گونه افزودنی شیمیایی، عمل تصفیه شدن و گرمادهی انجام نمی‌گیرد.

بسیاری از روغن‌های جامد منجر به چاقی و بیماری‌های قلبی – عروقی، انسداد رگ‌ها، ریزش مو، پیری زدورس، افسردگی و دیگر ناراحتی‌ها برای بدن انسان می‌شوند. در حالی که روغن‌های گیاهی به دلیل طبیعی بودن از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. روغن زیتون جزء پرمصرف‌ترین روغن‌های خالص و سالم به شمار می‌رود. مواد مغذی موجود در روغن زیتون شامل ویتامین‌های E، A، D، K، آنتی اکسیدان فراوان، پروتئین‌ها، چربی‌های تک غیر اشباع و مفید است.

روغن زیتون پلیمر است یا نه؟

نظرات مختلفی درباره سوال آیا روغن زیتون پلیمر است یا نه در بین کارشناسان وجود دارد. برخی از آن‌ها معتقدند که روغن زیتون تنها یک درشت مولکول بوده و غیر پلیمر می‌باشد. در حالی که بقیه متخصصان بر این باورند پروتئین‌های موجود در روغن زیتون، آن را به پلیمر طبیعی تبدیل کرده است. در واقع روغن زیتون یک روغن گیاهی پرارزش است که سالیان طولانی در سبد غذایی خانوارها قرار دارد. افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی، چاقی مفرط، زوال عقلی، کاهش وزن، سرطان، اختلالات گوارشی، آلزایمر، پوکی استخوان و … برای درمان و بهبود عوارض بیماری‌ها از روغن زیتون استفاده می‌کنند.

میزان چربی مفید و ضروری در روغن زیتون باعث کنترل دوز انسولین تولیدی در خون می‌شود. همان طور که مطلع هستید انسولین نوعی هورمون در بدن است که میزان قند را کنترل می‌کند. اگر مقدار قند در خون بیش از حد معمول باشد فرد دچار چاقی و ناراحتی در دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود. کاهش قند خون در پایین آوردن اشتهای انسان نقش بسزایی دارد. بنابراین با مصرف روغن زیتون تحت نظر پزشک تا حد زیادی از پرخوری جلوگیری خواهید کرد.

خواص روغن زیتون فرابکر چیست؟

آنتی اکسیدان زیادی در روغن زیتون نسبت به دیگر روغن های گیاهی وجود دارد. این خاصیت روغن زیتون در پیشگیری و بهبود انواع سرطان مؤثر است. طبق تحقیقات انجام شده، مردم ساکن در مناطق اروپایی بیشتر از دیگر نقاط جهان، روغن زیتون را به صورت خوراکی و موضعی مصرف می‌کنند. اسیدهای چرب باعث کارکرد بهتر مغز انسان می‌شود. بنابراین استفاده روزانه روغن زیتون به انجام درست فعالیت‌های زندگی، قدرت حافظه و تفکر کمک می‌کند. از طرفی ریسک ابتلا به آلزایمر و افسردگی را کاهش می‌دهد.

بسیاری از افراد با توجه به نوع کار، شرایط آب و هوایی محل زندگی، کهولت سن و … دچار درد مفاصل و روماتیسم می‌شوند. مواد پرخاصیت روغن زیتون به طرز باورنکردنی التهابات، تنش‌ها، دردهای عضلانی و مفصلی را از بین می‌برد. این موضوع به خاطر اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ در روغن زیتون است.

ماساژ روغن زیتون در نواحی دچار التهاب و درد به هنگام صبح تأثیر فراوانی در التیام آن‌ها دارد. کم آبی بدن، مشکلات هورمونی، شرایط آب و هوایی خشک باعث مشکلات پوستی در انسان می‌شود. خواص آنتی باکتریایی روغن زیتون به میزان قابل ملاحظه‌ای در بهبود ناراحتی‌های پوست و مو تأثیر می‌گذارد. جوش‌ها، سوختگی، زخم‌ها و التهابات پوستی با مواد تشکیل دهنده روغن زیتون بهبود می‌یابند.

روغن زیتون همچنین باید دور از تابش نور مستقیم خورشید، گرما و اکسیژن نگهداری شود. این نکته به موضوع آیا روغن زیتون پلیمر است، به نوعی ارتباط پیدا می‌کند. زیرا ترکیبات روغن زیتون نسبت به این شرایط عکس العمل نشان داده و دچار فساد می‌شود. چنانچه درباره چگونگی خرید روغن زیتون بکر یا فرابکر، سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.