آشپزی, غذاها

کوفته ماهی با روغن زیتون؛ یک غذای سنتی ایرانی

همه ما برای یک بار هم که شده در سفره های مادر و مادربزرگ، طعم لذیذ غذای کوفته را چشیده‌ایم. کوفته جزء غذاهای مقوی و پرطرفدار در خاورمیانه به ویژه ایران و ترکیه است. روش تهیه این غذا بسیار ساده و اما کمی وقت‌گیر می‌باشد. در عوض مطمئن باشید که تمام اعضای خانواده انگشت دستان خود را نیز با این غذای خوشمزه می‌خورند! کوفته ماهی با روغن زیتون از جمله محبوب‌ترین نوع کوفته‌ها محسوب می‌شود. برخی از افراد مصرف ماهی را به جای گوشت ترجیح می‌دهند. زرگون در ادامه مطلب به آموزش پخت این غذای پرخاصیت می‌پردازد.

مواد لازم برای چهار نفر

  • ماهی پاک شده بدون تیغ ۸۰۰ گرم
  • سیر  ۲ حبه
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط ۳ عدد
  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد سوخاری به مقدار دلخواه
  • جعفری تازه و خرد شده یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به میزان مورد نیاز
  • ادویه جات برای طعم دادن به غذا
  • نان تست ۴ عدد

مراحل آماده سازی کوفته ماهی با روغن زیتون

اولین مرحله برای آماده سازی کوفته ماهی با روغن زیتون این است که قسمت‌های اضافی ماهی مثل سر و دم را ببرید. ماهی‌ها را به دقت بشویید. پولک‌ها، استخوان و تیغ‌ها را جدا کنید. برخی افراد برای روند سریع کار پخت از فیله ماهی استفاده می‌کنند. ۲ حبه سیر، ۳ عدد پیاز با فیله‌های ماهی چرخ شود. به نحوی که تمامی مواد فوق به خورد یکدیگر بروند.

درون یک کاسه بزرگ، نان‌های تست را با قیچی یا چاقو خرد کنید. سپس کمی شیر و آب به آن‌ها اضافه کرده تا به مدت ۲ دقیقه خیس بخورد. در مرحله بعدی، ماهی چرخ شده، نان تست خیس خورده، جعفری تازه، نمک، فلفل، ادویه‌جات و تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه باهم مخلوط شود. پس از ترکیب کامل مواد کوفته ماهی با روغن زیتون کمی دست‌های خود را چرب کنید. بعد گلوله‌های کوچک به اندازه یک گردو اندازه بگیرید. آن‌ها را به شکل گرد درآورید. داخل آرد سوخاری بچرخانید. همین روش را تا پایان مخلفات کوفته ماهی ادامه دهید.

در مرحله آخر، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون ماهی تابه بریزید. ظرف را روی حرارت قرار داده و بعد از گرم شدن، کوفته ماهی‌ها را یکی یکی داخل ماهی‌تابه بچینید. باید گلوله‌های کوفته ماهی با روغن زیتون سرخ شود. یادتان باشد که شعله گاز را روی درجه حرارت ملایم بگذارید. پس از برشته شدن، آن‌ها را با یک قاشق یا کف گیر چوبی بردارید. کوفته ماهی با روغن زیتون آماده است. نوش جان.

نکته تکمیلی

نکته آخر این که در کنار کوفته ماهی سس مخصوصی هم گذاشته می‌شود. سس کوفته ماهی با روغن زیتون را با پیاز خرد شده، پوره گوجه فرنگی، زردچوبه، فلفل سبز له شده، نمک و آب لیموی تازه آماده می‌کنند. تمامی این مواد را با کمی آب درون ظرفی کوچک بریزید. آن را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید. بعد از ۱۵ دقیقه سس درست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.