آموزش

روغن زیتون و سردرد چه ارتباطی دارند؟

روغن زیتون و سردرد

دردها وقتی به شکل مزمن در می‌آیند غیر قابل تحمل می‌شوند و در درمان‌های خانگی بسیاری از افراد میل به استفاده از راه کارهای طب سنتی دارند. به طور مثال می‌توان از خود پرسید که آیا روغن زیتون و سردرد می‌توانند ارتباطی با یکدیگر داشته باشند؟ یا زمانی که از شدت سردردهای میگرنی به مرز جنون رسیده‌اید آیا روغن‌تراپی می‌تواند علاج کاهش حجم درد باشد؟

سردرد و راه درمان آن

در میان دردهای مزمن خانگی یکی از پر رنگ‌ترین‌ها سردرد، آن هم از نوع میگرنی آن است. کافی است به سایت‌های معتبر در اینترنت سری بزنید، خواهید دید که تعداد بازدیدکنندگان در جستجوی راهکار خانگی در درمان میگرن چقدر زیاد است.

طیف وسیعی از خانم‌ها به دلائل مختلف دچار انواع سردرد هستند که در بسیاری از موارد استفاده از مسکن‌های دارویی و شیمیایی دیگر پاسخگو نیست. یا به طور مثال خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برند معمولاً از مصرف انواع مسکن خودداری می‌کنند. این ماجرا فقط شامل حال خانم‌ها نمی‌شود؛ بلکه تعداد آقایانی که شکایت از سردرد دارند هم کم نیست.

مشکل به همینجا ختم نمی‌شود. اگر سر درد از نوع میگرنی آن باشد به سرعت رو به افزایش رفته و غیر قابل مهار خواهد شد. همچنین عوارضی دیگر چون تهوع و استفراغ شدید، بی حس شدن دست و پا، افت فشار، حساسیت فراوان به صدا و نور و حتی تکان را هم به همراه خود خواهد داشت.

سالهاست که محققین چه در حیطه دانش پزشکی و چه در محیط آزمایشگاه‌های طب سنتی در تلاش برای پیدا کردن راه حل درمان این معضل هستند. حتی افراد با تجارب بالای گیاه‌درمانی هم دست به کار شده و از نمونه‌های درمان یافته خود می‌گویند. به هر حال میل شدید بشر به درمان و کاهش درد همیشه وجود داشته و خواهد داشت.

در این مقاله ما سعی کرده‌ایم از درمان‌های خانگی قدیمی تا نوین برایتان مواردی را ذکر نماییم. از آنجا که بدن افراد با هم متفاوت است و علت سردردهای میگرنی هم در افراد مختلف، مشابه یکدیگر نیست، شما می‌توانید هر یک از آن‌ها را تست نموده و بهترین درمان کاربردی برای خود را استفاده نمایید.

علت سردرد‌های مزمن چه می‌تواند باشد؟

پیش از ارائه هر گونه راهکار درمانی در این مورد، شما باید در پی پیدا کردن علت سردرد خود و نوع آن باشید. ما از درمان‌های متفاوت چون ماساژتراپی و استفاده از روغن‌های مختلف برایتان می‌گوییم. اما مثلاً استفاده از روغن زیتون و سردرد کاهش یافته از پی آن زمانی معنا پیدا می‌کند که علت این سردرد تنش‌های عصبی باشد.

علت اولیه سردرد مزمن معمولاً گرفتن میگرن فرد یا سردردهای تنشی است. علت ثانویه می‌تواند به خاطر مشکلات خاص از جمله بیماری‌های مختلفی مثل کرونا، آنوریسم مغزی یا تومور باشد. در برخی از موارد هم این سردرد مزمن ناشی از علتی کاملن متفاوت است. مثلاً التهاب سینوسی یا ضعف چشم یا مشکلات مربوط به بیرون‌زدگی مهره‌های ستون فقرات و یا حتی گرفتگی‌های عضلانی ناحیه سر و گردن همگی می‌توانند منجر به بروز سردردهای مزمن شوند.

پس آن چیزی که در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد این است که شما با مراجعه به پزشک در صدد پیدایش علت و عامل بروز این سردردها برآیید. بعد از آنکه دلیل پیدا شد حالا باید به سراغ درمان بروید. اگر عوامل منجر به این سردردهای مزمن از دلایل ثانویه باشند، بعد از مشخص شدن نوع بیماری با مراجعه به پزشک مربوطه و استفاده از دارو، رفع خواهند شد. اگر علت، دلایل اولیه باشد به سراغ درمان‌های سنتی بیایید که معمولاً تا حد زیادی تعدیل کننده است.

آیا روغن زیتون و سردرد میگرنی می‌توانند ارتباطی مؤثر داشته باشند؟

استفاده از روغن‌های طبیعی در بسیاری از افراد کمک چشمگیری در کاهش و حتی رفع سردرد کرده است. روغن‌های گیاهی به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن افراد قادر به کنترل رادیکال‌های آزاد هستند. در واقع سیستم دفاعی بدن را برای مبارزه و سرکوب این مولکول‌های ناپایدار تقویت می‌کنند. در نتیجه جلوی تخریب سلولی را می‌گیرند. از آنجا که سردرد‌های میگرنی ناشی از تنش‌ها ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد یکی از درمان‌ها و پیشگیری‌های مناسب برای اینکار استفاده از انواع روغن‌های طبیعی است.

از میان این روغن‌ها، می‌توان به ارتباط تأثیر گذار روغن زیتون و سردرد اشاره کرد. آن چیزی که می‌تواند در کاهش درد، مفید واقع شود. سعی کنید در مصرف غذاهای روزانه حتماً از روغن زیتون استفاده کنید. بهترین نوع آن روغن زیتون بکر یا فرابکر است که بالاترین کیفیت را دارد و به دلیل شیوه فرآوری و روغن‌کشی بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در خود حفظ می‌کند.

نکته: کالری بالای روغن زیتون را فراموش نکنید. اگر از زمره افرادی هستید که در رژیم غذایی لاغری به سر می‌برید حتما میزان آن را در نظر بگیرید. می‌توانید با مشورت پزشک متخصص تغذیه به درستی از مزایای استفاده از این روغن بهره‌مند شوید. کافی است در جای درستی از لیست مصرفی روزانه شما با توجه به کالری‌سنجی، قرار بگیرد. مثلاً می‌توانید در وعده شام خود، که کم‌کالری‌ترین وعده غذایی روزانه است، از سالادهای زیر 250 کالری استفاده نمایید. در سس آنها، یک قاشق روغن زیتون به کار رفته است.

درمان‌های خانگی دیگر

حال که به روغن زیتون و سردرد کاهش یافته از مصرف آن اشاره کردیم بگذارید چند راه حل خانگی دیگر را هم در اختیارتان بگذاریم.

اولاً یادتان باشد در انواع سردردهای تنشی و میگرنی خوردن آب کافی که نیاز روزانه بدن شما را تأمین کند بسیار حائز اهمیت است. گاه سردرد نشانه دی‌هیدراته شدن بدن است. نوشیدن چند لیوان آب تا حد زیادی مشکل را رفع می‌کند. استفاده از دمنوش‌های گیاهی راه‌حل دیگر است. گیاه بابا آدم و یا گل مینا از دسته دمنوش‌های مؤثر در این زمینه هستند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی که جوابگوی سردردهای میگرنی بوده ماساژ نقاط فشاری و نبض‌دار سر و کف پاها با روغن‌هایی مثل نعنا، اکالیپتوس، رزماری و اسطوخودوس است. همگی این روغن‌ها در کاهش استرس و اضطراب مفیدند. چراکه احساس آرامش را به شما بازمی‌گردانند.

آخرین درمانی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم در واقع به تغییر رژیم غذایی شما بر می‌گردد. تحقیقات گسترده و نوینی بر روی تأثیر مستقیم غذاهایی که افراد می‌خورند و میزان سردرد میگرنی آن‌ها، انجام شده است. بر طبق این نمونه‌های آماری تعدادی از کسانی که در رژیم غذایی خود ماهی‌هایی با چربی بالا را جایگزین روغن‌های خوراکی دیگر کرده‌اند، حدود 60 درصد از سر دردشان کاسته شده است. این تغییر غذایی حدود سه هفته در مورد آن‌ها اعمال گردیده است.

این نکته را هم اضافه کنیم که تمامی آن چه در بالا گفته شد جنبه تجارب تحقیقاتی را دارد که می‌تواند برای عده ای مثمر ثمر بوده و روی تعدادی هم جواب ندهد. بهترین کار این است که هر یک را امتحان کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.