آموزش

روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است؟

برای اینکه بدانیم روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است نیاز به آگاهی و مطالعه بیشتری داریم. زرگون تلاش کرده در این مطلب در رابطه با این موضوع اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری و به مصرف‌کنندگان روغن زیتون ارائه دهد. پس برای گرفتن پاسخ خود، با ما همراه باشید.

روغن زیتون و جایگاه آن در هرم غذایی

زیتون یکی از میوه‌های سالم و مغذی مدیترانه‌ای است. درخت زیتون در نواحی گرمسیری به وفور رشد می‌کند و کشاورزان با مهارت و دقت به پرورش زیتون‌ها می‌پردازند. به هنگام برداشت محصول حتی الامکان از دانه‌های درشت و بدون لک برای تولید روغن زیتون استفاده می‌شود. انسان برای ادامه بقای خود نیازمند مصرف مواد غذایی پرخاصیت و مقوی است. اولویت‌بندی انواع گروه غذایی در سلامت بدن نقش بسزایی دارد. هرم غذایی یک راهنما برای تغذیه مفید و ایمن است و تمامی افراد از سنین کودکی تا سالمندی نیازمند آن هستند.

هرم غذایی یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌های تغذیه‌ای برای انسان به شمار می‌رود. اولین بار این نظریه در سال ۱۹۷۴ توسط متخصصان تغذیه سوئدی مطرح شد. اما با گذشت زمان، وزارت کشاورزی ایالات متحده با تحقیقات بیشتر، هرم غذایی جامع‌تری را رونمایی کرد. آخرین بروزرسانی در سال ۲۰۱۱ در دسترس عموم قرار گرفت.

معرفی کامل هرم غذایی

هرم غذایی شامل ۶ گروه است. ۱- نان و غلات ۲- سبزی ها ۳ – میوه‌ها ۴ – لبنیات ۵- پروتئین‌ها ۶-چربی‌ها و قندها. انواع نان و برنج، گندم و جو، ماکارونی و سبوس در گروه اول قرار می‌گیرند. سبزیجات خام و پخته در فهرست گروه دوم هستند. میوه‌ها و انواع آب میوه جزء گروه سوم می‌باشند. لبنیات مانند ماست، شیر، کره، خامه، پنیر و دوغ برای سلامت انسان از اهمیت بالایی برخوردارند. برای تأمین پروتئین بدن می‌توان ماهی، گوشت قرمز، حبوبات و تخم مرغ مصرف کرد. گروه چربی‌ها و قندهای ساده با میل کردن شکلات، سس‌ها، مربا، ژله، کره، روغن‌های گیاهی و … وارد بدن می شوند.

هرم غذایی روغن زیتون

میزان مصرف روزانه مواد غذایی با توجه به نیاز انسان در سنین مختلف تعیین می‌گردد. اصل تعادل را در چهارچوب تغذیه مدنظر داشته باشید. به طور کلی ۶ تا ۱۰ واحد نان و غلات، ۲ تا ۵ واحد سبزیجات، ۲ – ۴ واحد میوه پخته و خام، ۲-۳ واحد پروتئین و ۱-۲ واحد چربی برای سلامت بدن ضروری است.

روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است؟

حال این سوال مطرح می شود که روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است؟ مصرف روغن زیتون از زمان‌های خیلی دور تاکنون در سبد غذایی خانوارها وجود دارد. میوه‌ای پرخاصیت که سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، امگا ۳ و ۶، انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌باشد. زیتون دارای ریز مغذی‌ها و چربی‌های تک غیر اشباع شده است. یک ماده غذایی مفید که همواره توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. چربی‌های موجود در روغن زیتون برای انرژی بخشی و بالا بردن توان افراد در تمامی سنین بویژه سالمندان بسیار مؤثر است. روغنی خالص و طبیعی که از بهم فشردن دانه‌های زیتون به دست می‌آید.

فرآیند روغن گیری از میوه زیتون به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌شود. در روش اول، کشاورزان پس از برداشت محصول درخت زیتون با دقت کامل برگ‌ها و هسته‌های آن را جدا می‌کنند. سپس برای شستشو درون ظرف‌های بزرگی می‌ریزند. لاشه میوه‌های زیتون در آسیاب‌های غول پیکر سنگی قرار می‌گیرند. سپس با فشار دادن محکم به آن‌ها روغنی خالص و مقوی تولید می‌شود. این نوع روغن زیتون بسیار سالم است زیرا هیچ گونه افزودنی در آن وجود ندارد.

بهترین نوع روغن زیتون را مصرف کنید

امروزه روغن زیتون با استفاده از دستگاه‌های صنعتی پیشرفته تولید می‌شود. کارشناسان بدون دخالت مستقیم در فرآیند تولید با دقت کامل نظارت دارند. فرابکر و بکر پرمصرف‌ترین انواع روغن زیتون هستند. در مراحل روغن‌گیری از نگهدارنده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود. تولید روغن زیتون فرابکر و بکر بدون تصفیه شدن و گرمادهی است. در نتیجه تمامی فواید در روغن زیتون کاملاً حفظ می‌شود.

با این اوصاف می‌توانید به خوبی تشخیص دهید که روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است؛ بله درست متوجه شدید. روغن زیتون در گروه چربی‌های هرم غذایی قرار دارد. چربی‌های اشباع نشده روغن زیتون برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود راندمان قلب انسان بسیار مفید است. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون در سبد غذایی را فراموش نکنید. البته بیماران و افراد دارای آلرژی بایستی با نظر پزشک خود روغن های گیاهی را میل نمایند. تریگلیسریدها اصلی‌ترین مواد سازنده روغن زیتون هستند. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون به میزان قابل توجهی کلسترول خون را کنترل می‌کنند.

درباره خواص فوق العاده روغن زیتون

روغن زیتون یک منبع مطلوب از امگا ۳ و ۶ است. اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینوئیک و اسید استئاریک به وفور در روغن زیتون یافت می‌شوند. این ویژگی باعث شده که مقاومت روغن زیتون در برابر اکسیداسیون افزایش یابد. حتی این فرضیه وجود دارد که روغن حاصل از دانه‌های زیتون در نواحی سرد نسبت به نواحی گرم دارای حجم بیشتری از اسید اولئیک است.

پلی فنول‌ها نیز دومین مورد از مفیدترین مواد تشکیل دهنده روغن زیتون به شمار می‌روند. طعم تلخ و تند روغن زیتون به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌ها است. بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت، ناراحتی‌های قلبی – عروقی و انواع سرطان با مصرف مداوم روغن زیتون تحت نظر پزشک بهبود می‌یابند. اگر برای درمان مشکلات گوارشی خود اطلاع ندارید که روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است، یا آیا برای رهایی شما از این ناراحتی‌های جسمی مفید است یا خیر؟ باید گفت که رونده بودن روغن زیتون در التیام درد و زخم‌های معده، انسداد روده، کبد چرب، یبوست، اسهال و … نقش بسزایی دارد.

افرادی که از افسردگی، اضطراب، آلزایمر، پارکینسون، پوکی استخوان، دردهای عضلانی، چاقی یا لاغری بیش از حد، ریزش و شکنندگی مو، خشکی پوست دست و صورت، جوش و لک در ناراحتی هستند، به آن‌ها توصیه می‌شود که روغن زیتون را به صورت خوراکی و موضعی مصرف کنند.

مهمترین نکته بعد از آگاهی درباره اینکه روغن زیتون جزء کدام گروه غذایی است، نحوه نگهداری از آن می‌باشد. توجه داشته باشید که روغن زیتون نباید در معرض نور مستقیم خورشید، گرما و اکسیژن قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.